Literatuur over anatomie mesozo

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 19 mar 2018, 22:53

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar literatuur over de anatomie van mesozoïsche zeereptielen, zoals ichthyosauriërs, plesio- en pliosauriërs en mosasauriërs. De literatuur mag in elke vorm zijn, maakt niet uit of het nu een fysiek boek is, een artikel, een website of wat dan ook. Maar ik zou me graag verdiepen in de anatomie van deze beesten (vooral ook omdat deze noemenswaardig van die van zoogdieren lijkt af te wijken, als is het maar vanwege de hyperdigitie en hyperphalangie), maar de meeste werken (in elk geval diegenen die ik weet te vinden) lijken zich hier niet mee bezig te houden...

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
jerdin007
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:01
Antw: Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door jerdin007 » 20 mar 2018, 13:54

Hallo Alexander,

Misschien heb je hier al iets aan, een verhandeling over Amerikaanse mosasaurussen.

http://peabody.yale.edu/sites/default/f ... 3_1967.pdf

Een website over plesiosaurussen:

https://plesiosauria.com/index.php

En artikels over de Belgische mosasaurussen mogen uiteraard niet ontbreken: Zoek bij deze link in 'Search Site' naar mosasaur.

http://biblio.naturalsciences.be/

Veel plezier ermee.

Groeten

Jeroen

[Bewerkt door jerdin007 op 20-03-2018 om 13:55 NL]



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door sjaak » 21 mar 2018, 13:36

Op genoemde sites na ben ik ook geen handige literatuur tegengekomen. Oceans of Kansas is ook goed.
Er bestaat wel een prijzig standaardwerk in een rode (?) serie waarvan ik de naam ben vergeten.
Op archive.org staan wat oude werken uit de 19e eeuw.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 03 apr 2018, 11:00

Hoi Jeroen, ha Niels,

Sorry voor het uitblijven van een reactie van mijn kant: een paar erg drukke weekend gehad, met daarbij ook twee weekenden weg. Maar bedankt voor jullie bijdragen! Helaas kende ik eigenlijk al deze bronnen al, al kan ik niet zeggen dat ik ze ook allemaal al heb doorgenomen (vooral ook omdat ik in eerste instantie in Ichthyosauriërs en Pliosauriërs geïnteresseerd ben). Maar misschien moest ik toch maar eerst eens met de bekende bronnen beginnen. Wie weet waar dat vervolgens toe leidt ;)

Nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door sjaak » 03 apr 2018, 12:55

Houd mij op de hoogte, ik zoek ooknog een goed naslagwerk.
Zegt die rode serie jou iets (zie mijn eerdere bericht)?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 09 apr 2018, 14:54

Hoi Niels,

Als jij me insgelijks op de hoogte houdt, zal ik dat voor jou ook doen. Veel tijd heb ik echter niet om handen, dus verwacht niet te veel, en zeker ook niet te snel iets (helaas!). Maar ik houd je zeker in gedachten als ik iets tegenkom ;)

Wat betreft die rode serie ben jij de eerste die deze noemt. En hoewel je zegt dat het een prijzig naslagwerk is, is dit naar mijn mening niet altijd een reden om er niet achteraan te gaan. Ik heb wat dat betreft zat vakliteratuur (Midden- en Zuid-Amerikaanse archeologie) in de kast staan die zowel duur in aanschaf zijn, als moeilijk om aan te komen, en heb daar zelf zeker ook niet altijd het volle pond voor betaald...

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Literatuur over anatomie mesozoïsche zeereptielen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 24 jun 2019, 17:10

Hoi Niels,

Zou de "rode"-serie waar jij het over had niet een oranje-serie kunnen zijn? Want dan gaat het mogelijk om het Handbook of Paleoherpatology (https://pfeil-verlag.de/publikationen/h ... rpetology/; uitgeverij voorheen Gustav Fischer, tegenwoordig Dr. Friedrich Pfeil) kunnen gaan. Mooie en gedetailleerde naslagwerken over allerhande soorten reptielen, waaronder ook maritieme. Zo hebben ze een mooi volume over de ichthyopterigiërs, alsook twee boeken (waarvan één nu verschenen) over sauropterygiërs. Allen met contributies samengesteld door de meest vooraanstaande wetenschappers op die specifieke diersoort, en met een ruim aanbod aan duidelijke afbeeldingen, tekeningen, schema's (inclusief, bijvoorbeeld, een totaaloverzicht van de afstamming van alle ichthyosauriër soorten en de karaktereigenschappen waarop deze soortindeling gebaseerd is). Naar mijn idee zeker de moeite waard, maar niet altijd even makkelijk aan te komen.

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Hotep
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2010, 18:42
Locatie: Oostende
Been thanked: 1 time
Re: Literatuur over anatomie mesozo

Bericht door Hotep » 06 nov 2019, 17:06

Sea dragons van Richard Ellis is een echte aanrader!

Gaat zeer diep in op de evolutie, ontdekking, beschrijving en mogelijke levenswijze van de Mesozoïsche mariene reptielen :)
Je zal ervan genieten!





Plaats reactie