Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Bericht door PachyWhatnotOdon » 15 apr 2019, 11:53

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik hiermee op het juiste forum zit, maar ik kwam dit recentelijk tegen en het leek me het ideale gereedschap voor als je zelfstandig onderzoek naar de geologie - en daarmee mogelijk vindplaatsen voor fossielen, of juist hun datering - van Frankrijk te doen. Op http://svtedu.free.fr/acad/tice/SIG/goo ... rgm-1m.htm kan je een geologische kaart van Frankrijk downloaden die je vervolgens in Google Earth kunt openen. Natuurlijk heb je daarvoor dan wel de Google Earth Pro dektop applicatie nodig (zie https://www.google.com/intl/nl/earth/versions/). Vervolgens het bestand http://geoservices.brgm.fr/KML/GEOL_1000/ downloaden en even zelf een naam geven (bijvoorbeeld " GEOL_1000.kml" ), waarbij het belangrijk is dat de bestandsnaam eindigt op ".kml". Op die manier wordt Google Earth bij het openen van dit bestand opgestart. Sleep vervolgens in het menu aan de zijkant deze nieuwe laag naar je eigen plaatsen, om de koppeling te behouden de volgende keer dat Google Earth opstart; of klik bij het afsluiten van Google Earth in het dialoogvenster op "ja" om ditzelfde te bewerkstellingen (staat ook in de eerste link hierboven beschreven).

Wanneer je de laag hebt ingeladen krijg je direct een geologische kaart over Frankrijk heen te zien. Je kunt dan als gebruikelijk in- en uitzoomen, en de precieze plek waar je interesse in hebt op de kaart opzoeken. Door de laag tijdelijk aan of uit te zetten met het vinkje vóór de laag, kan je de geologische lagen dan precies tegen de satelietfoto aanhouden. Hiermee zijn de lagen goed aan de werkelijkheid ter plaatse te koppelen.

Het gebruik van deze kaart, die verder gratis is, kent wel drie nadelen:

1) je schakelt op een bepaald detail niveau om van de landelijke kaart naar regionale (deel)kaarten;
2) hierdoor worden telkens nieuwe kaarten ingeladen en kan je de laag dus niet zonder internet gebruiken;
3) en omdat er geen legenda bij de kaart zit zal je die zelf per in het beeld staande kaart moeten opzoeken.

Het laatste valt echter te vergemakkelijken door op landelijk niveau deze, https://f-origin.hypotheses.org/wp-cont ... 537930.png, legenda te gebruiken (bron: https://biblioweb.hypotheses.org/20826) en voor regionale kaarten deze webapplicatie te hanteren: http://infoterre.brgm.fr/viewer/MainTileForward.do. Laatst genoemde biedt middels een knop aan de rechterkant dynamische legenda aan voor deelkaarten aan, mits je eerst met de knop daaronder "cartes géologiques - carte géologique imprimée 1/50000 (BRGM)" aanzet. Niet ideaal, maar zo kan je toch de salelietfoto's en 3D hoogte modellering van Google Earth gebruiken...

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 15-04-2019 om 10:54 NL]


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
wdh2880
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 jun 2016, 10:48
Locatie: Bornem, België
Has thanked: 251 times
Been thanked: 10 times
Antw: Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Bericht door wdh2880 » 21 apr 2019, 15:58

Alexander,

Heel interessant, dankjewel!

Alleen die regionale app lukt mij op het eerste zicht niet.

Wim



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Bericht door sjaak » 21 apr 2019, 16:34

Dit is wat ik zoek, maar het lijkt mij nogal ingewikkeld installeren als ik het zo lees.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Bericht door PachyWhatnotOdon » 29 apr 2019, 00:37

Hoi Niels,

Het installeren valt behoorlijk mee. Je hebt alleen Google Earth nodig, en dan de laag die er overheen gelegd wordt (die je dan vervolgens wel even permanent aan je Google Earth moet toevoegen). Wat lastiger blijkt is het interpreteren van wat je nu precies op de kaarten ziet, omdat er geen legenda bij zit en de legenda bovendien per met schaal en bekeken deelregio verschilt... Dit moet je dan weer uit een andere App halen, en dat kost daar wat zoek en speurwerk :)

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Bericht door PachyWhatnotOdon » 29 apr 2019, 00:40

wdh2880 schreef:
Alexander,

Heel interessant, dankjewel!

Alleen die regionale app lukt mij op het eerste zicht niet.

Wim
Hallo Wim,

Tja, die App vind ik persoonlijk ook niet te intuïtief werken. En uit te leggen hoe deze nu precies werkt zonder overal een plaatje van te hoeven maken is eigenlijk ook onbegonnen werk omdat de interface zo slecht is opgezet. Het beste wat ik je kan aanraden is een beetje te experimenten en vooral de menu's aan de rechter zijkant te verkennen. Daarmee moet het mogelijk zijn om een legenda voor de Google Earth kaarten te achterhalen... Succes!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Antw: Geologische kaarten van Frankrijk in Google Earth

Bericht door Carboon » 30 apr 2019, 11:23

Zeer nuttig, dank voor het delen.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie