Mogelijk Striatolamia macrota

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 2 times
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door strandjutters » 25 sep 2019, 22:50

Hallo Albert,voor zover ik weet is cuspidata de voorouder van de vorax(Oligoceen richting Mioceen)en macrota de voorouder van de taurus.

Wat mij opvalt uit mijn verzameling is dat cuspidata duidelijk groter was(kon worden) dan vorax.Ik heb grote tanden gevonden van de soort cuspidata ,zeg maar rond de 5 cm in de zwarte polder,ik ben deze grote nooit meer tegengekomen in de regio Antwerpen(Mioceen)ook niet in situ,daar was het de soort vorax.

Ook zie je dit terug in de soort macrota,voortanden tot 6 cm in het Eoceen,echter in het Mioceen zijn deze tanden kleiner onder de naam taurus,ook met dezelfde striatie,s.

Ik heb het geluk gehad om veel tanden van beide soorten te vinden uit het Mioceen in het Antwerpse (In situ)en ik kan dus best wat vergelijken.

Maar al bij al ben ik geen wetenschapper,ik vertel ook maar wat ik er over lees en weet ;)

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 25-09-2019 om 21:54 NL]


strandjutters

 
Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 2 times
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door strandjutters » 25 sep 2019, 23:13

Hallo Hans,we waren net samen aan het antwoorden,best wel toeval maar het komt toch een beetje overeen hetgeen we vertellen ;)


Ik heb ooit een perfecte laterale cuspidata gevonden in de zwarte polder(Een super mooie tand)Als ik deze tussen mijn honderden vorax,s gooi uit Antwerpen(Ex situ,en in situ)haal je de tand er zo uit.

Toch duidelijk een verschil,das mijn mening.(al is het zeker al de kleur,zwarte polder groen,Antwerpen blauw.grijs )

GR

[Bewerkt door strandjutters op 25-09-2019 om 22:21 NL]


strandjutters

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door alberto shark » 26 sep 2019, 09:37

Hallo Hans en Pascal,
bedankt voor jullie antwoorden. Het is me nu wat duidelijker geworden.
Mijn vraag blijft wel waarom ze in dat boek dan verschillende namen gebruiken bij het behandelen van de vorax tanden.



pa3djc
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 sep 2013, 17:51
Been thanked: 4 times
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door pa3djc » 26 sep 2019, 12:03

Dag allemaal.
Ik zie wel het verschil tussen Oligocene en Eocene tanden
wat de bewaring betreft.
Maar hoe zie het verschil tussen Neogene tanden en Oligocene
tanden wat de bewaring betreft?
Groeten Aad.



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Antw: Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door alberto shark » 26 sep 2019, 19:10

Mijn vraag blijft wel waarom ze in dat boek dan verschillende namen gebruiken bij b.v. het behandelen van de C. vorax tanden.[/quote]


Ik heb ondertussen de uitgever (Kristiaan Hoedemakers) van deze fraaie boeken om nadere uitleg gevraagd.
Mogelijk zal ik zijn antwoord hierop doorgeven zodat het duidelijker wordt.



Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door 8legs » 26 sep 2019, 20:04

Afbeelding

Bedoel je de namen in deze foto?
Indien zo:

Dit is een zeer normale manier van werken. Bovenaan staat de op dat ogenblik geldende naam. Er onder staan al de artikels waarin de soort beschreven werd, met daarbij de naam die er toen gebruikt werd. Dit maakt het mogelijk om ook die oude artikels te gebruiken en weet je wat toen de naam van het beest was.


Herman

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door Spongebob » 26 sep 2019, 20:07

alberto shark schreef:
Mijn vraag blijft wel waarom ze in dat boek dan verschillende namen gebruiken bij het behandelen van de vorax tanden.


Hallo Albert,

De lijst die jij hebt afgebeeld (met de diverse namen) is een lijst van synoniemen voor allemaal dezelfde soort; alleen hebben diverse auteurs in hun publicaties gemeend de naam te moeten aanpassen al naar gelang de toenmalige staat van kennis.

PS: Er was me dus al iemand voor :D

[Bewerkt door Spongebob op 26-09-2019 om 19:08 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door alberto shark » 27 sep 2019, 18:59

Hallo beiden,
ik bedoelde inderdaad de afbeelding mbt C. vorax namen.
Ik heb dit ooit beoordeeld als zijnde:
- de meest recente naam is dan C. vorax (2011)
- daarboven staan synoniemen en/of namen van verworpen soortnamen.

Conclusie voor mij was dat soortnamen waarin cuspidata staat (of andere) niet meer geldig zijn waarbij ik graag zou weten waarom dan niet.

Mogelijk kan de uitgever van het boek van de afbeelding nog duidelijkheid brengen of hebben jullie toevoegende meningen hierover. Ik hoop nog op een spoedig antwoord van de uitgever die ik dan mogelijk kan toevoegen in dit hete topic.)

@ Marco: ik hoor niets meer van je, kun je het nog wat volgen ?

groet van de nu olie verwijderaar Alber (to) shark



Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door 8legs » 27 sep 2019, 19:44

Als iemand een beschrijving van een soort publiceert kan hij daarbij, zoals in het voorbeeld, een lijst geven van vorige publicaties die hetzelfde deden. Soms gebeurde dat onder dezelfde soortnaam, soms niet.

De reden hiervoor kan allerlei zijn, bijv.:
- de soortnaam bleek verkeerd
- de genusnaam is veranderd (het eerste deel van de wetenschappelijke naam)
- de vorige auteur heeft zich vergist en de soort verkeerd gedetermineerd. Zijn beschrijving ging dus over deze soort maar hij dacht dat een andere was en heeft dus een verkeerde naam gebruikt.

Degene die zo'n lijst in zijn publicatie zet doet dat om de lezers ervan een duidelijk overzicht te geven. Het is echter niet zijn taak om een uitleg te geven voor elk van de andere namen. Als hij zelf opmerkt dat een vorige naam verkeerd is zal hij daar uitleg over geven in zijn beschrijving. Maar meestal is dat al gebeurt door anderen (of hemzelf) in vorige artkels.

Dergelijke lijsten kunnen zéér ver terug in de tijd gaan, soms tot één van de eersten die wetenschappelijke namen aan soorten toekenden zoals Linneaus.

Dit zijn bijv. de eerste 10 lijnen uit zo'n lijst, in dit geval van de Kruisspin (Araneus diadematus):
Araneus diadematus Clerck, 1757: 25, pl. 1, f. 4 (Df).
Araneus peleg Clerck, 1757: 27, pl. 1, f. 5 (Df).
Aranea diadema Linnaeus, 1758: 619 (D).
Aranea linnaei Scopoli, 1763: 392 (Df).
Aranea diadematus Fabricius, 1775: 441 (D).
Aranea cruciger De Geer, 1778: 218, pl. 11, f. 3-8 (Df).
Aranea papalis Fourcroy, 1785: 534 (Df).
Araneus diadematus Fabricius, 1793: 415 (D).
Aranea myagria Walckenaer, 1802: 192 (Df).
Epeira myagria Walckenaer, 1805: 59.

De eerste die ze beschreef was Clerck in 1757. Omdat die spin zo bekend was is ze vele malen beschreven onder veel namen. De volledige lijst voor de Kruisspin is 104 lijnen lang op dit ogenblik. Dikwijls zijn het wel korte beschrijvingen in boeken.


Herman

Gebruikersavatar
mknipping100@gmail.com
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:45
Antw: Mogelijk Striatolamia macrota

Bericht door mknipping100@gmail.com » 30 sep 2019, 11:01

Dag Alberto, excuus voor de late reactie. Ik onderga een chemokuur ivm een ernstige ziekte. Soms lukt het mij niet direct te reageren. Goede periodes worden afgewisseld met slechte periodes. Nu ben ik iets opgeknapt en lees ik de berichtgeving omtrent mijn vondst. Ik heb inmiddels het boek "Zeeuwse strandfossielen" en "Strandfossielen van Cadzand en Nieuvliet-bad" aangeschaft




Plaats reactie