Maastrichtse slangster vernoemd naar Nightwish-zangeres Floor Jansen

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Maastrichtse slangster vernoemd naar Nightwish-zangeres Floor Jansen

Bericht door FossilDude » 24 aug 2020, 15:56

Vond ik wel leuk om te delen: https://www.nu.nl/wetenschap/6072832/pr ... ansen.html

Het geschikte moment om dit naar buiten te brengen, rond de Rock Fossils expositie van het museum 8-)

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

 
Steven db
Senior Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 mei 2020, 15:19
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
Re: Maastrichtse slangster vernoemd naar Nightwish-zangeres Floor Jansen

Bericht door Steven db » 25 aug 2020, 21:53

Leuk.
Ik vind het genre van muziek ook uitstekend. Floor als zangeres was voor Nightwish toch een beetje terug naar de tijd van Tarja (die de eerste zangeres van de groep was). Toen Floor de nieuwe zangeres werd, was de groep aan het touren in Amerika. Hierna kwam Groot-Brittannië aan de beurt. Ik weet nog dat ik toen speciaal aan Londen ben gereisd om Floor aan het werk te zien.
Bijlagen
Floor Jansens samen en de bandleden van Nightwish (Londen - 2012)
Floor Jansens samen en de bandleden van Nightwish (Londen - 2012)



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Maastrichtse slangster vernoemd naar Nightwish-zangeres Floor Jansen

Bericht door sjaak » 25 aug 2020, 22:14

Ik vind het aan de ene kant leuk voor haar en de onderzoeker. Aan de andere kant lijkt het een trend te zijn om fossiele soorten naar artiesten te noemen waar de onderzoeker “toevallig” fan van is. Zo zijn bv ook de Ramones, Sex Pistols, Lemmy van Motorhead en iemand van Cannibal Corpse vernoemd. Opvallend vaak in het harde genre. Ik vraag mij af of dit de toegankelijkheid vergroot, ik vrees eerder het tegenovergestelde. Zelf heb ik een voorkeur voor een meer klassieke, beschrijvende naam ipv een artiest die na 20 jaar misschien alweer vergeten is en die niets met de vondst in kwestie te maken heeft.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Maastrichtse slangster vernoemd naar Nightwish-zangeres Floor Jansen

Bericht door Frederik » 26 aug 2020, 09:14

Het is een kwestie van smaak en persoonlijke keuze denk ik. Ik vind het persoonlijk wel leuk, en het is voor de onderzoekers een handige manier om de pers te halen met een publicatie. De combinatie van wetenschap met kunst van welke aard ook kan erg boeiend zijn, en gebeurt lang niet vaak genoeg meer.
Een klassieke beschrijvende naam is niet altijd een toegevoegde waarde. Zo kan het gebeuren dat je met de naam een bepaald kenmerk van de soort wil onderlijnen (vb. 'pustulosus' of 'tuberculatus' om een soort met pukkeltjes te beschrijven). Het kan even goed zijn dat dat specifieke kenmerk op een later moment niet zo belangrijk blijkt (vb. omdat een andere soort nog sterkere pukkels heeft, of omdat het kenmerk niet discriminerend is tussen soorten), en dan is zo'n beschrijvende naam opeens misleidend. Mede daarom heb ik een lichte voorkeur voor een naamgeving die net niet verwijst naar specifieke kenmerken.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Re: Maastrichtse slangster vernoemd naar Nightwish-zangeres Floor Jansen

Bericht door hubertus68 » 26 aug 2020, 10:31

Fossielen een Rock-naam te geven is een leuk marketing-instrument voor de musea en de paleontologie algemeen. Vandaar vind ik het enigzins positief. Voor determinatiewerk vind ik namen, die naar bepaalde morphologische kenmerken verwijsen althans veel zinvoller – ook als bepaalde soorten vergelijkbare kenmerken tonen. Je hebt altijd noch de genusnaam voor eventuele discriminatie en verder de mogelijkheid de soortnaam te varieren (bvb. Onychocella piriformis en Onychocella subpiriformis).
Maar als een soort mijn naam krijgt, vind ik het natuurlijk in orde ;-)

Beste groeten,
Oliver




Plaats reactie