Zeereptielen uit Madagascar

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Zeereptielen uit Madagascar

Bericht door PachyWhatnotOdon » 04 mar 2021, 12:38

Hallo allemaal,

Ik ben me recentelijk bewust geworden van de schat aan zeereptielen uit het Mesozoicum dat Madagascar rijk is - reikende van het Vroege Trias (en daarvoor) tot en met het Late Krijt. Bijzonder interessant allemaal, maar helaas lijkt er weinig van beschreven. Buiten wat artikelen omtrent vondsten uit de Trias (bijvoorbeeld Ketchum en Barrett, 2004, Scheyer et al., 2014 en Smith, 2000), dateert het enige dat ik heb kunnen vinden van voor het digitale tijdperk (bijvoorbeeld Bardet en Termier, 1990 en Carroll, 1981). Deze literatuur is daarmee niet bepaald eenvoudig in te zien, te meer het ook niet beschikbaar lijkt op sites als Archive.org en Project Gutenberg.

Na wat zoeken heb ik wel deze site ontdekt, door de Universiteit van Antananarivo in Madagascar beschikbaar gesteld, met daarop, naar eigen zeggen, alle Master en doctoraalscripties die aan universiteiten in Madagascar geschreven zijn. Let wel, dit alles is in het Frans, maar lijkt een veelbelovende bron van informatie over de geologie, stratigrafie, paleoecologie, etc. van het eiland, waaronder ook veel niet gepubliceerde en lokale kennis. En dat is inderdaad het geval, met daarbij vele interessante artikelen over dinosaurussen en zoogdieren. Informatie over zeereptielen is echter ook hier schaars.

Iemand enig idee waar dergelijke informatie wel gevonden kan worden?


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Zeereptielen uit Madagascar

Bericht door PachyWhatnotOdon » 04 mar 2021, 12:42

Niet direct gerelateerd, maar mogelijk wel interessant voor lezers van dit onderwerp, is het artikel van Dal Sasso et al. (2017) aangaande de mesoeucrocodylide Razanandrongobe sakalavae uit het Midden Jura van Madagascar.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie