Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door pauldb » 22 apr 2021, 11:39

Beste mensen,

Enkele weken geleden kwam ik dankzij dit forum in het bezit van pdf’s van de 4 stuks “Atlas Ostéologique des Mammifères” van Léon Pales. Prachtig en onmisbaar voor determinatie van zoogdierbeenderen. Die heb ik dadelijk afgeprint, op A3, maar bij het herdetermineren van mijn collectie kwam ik gauw tot de vaststelling dat het te moeizaam ging, omdat elke notie van schaal ontbrak (de PDF’s gaven een documentgrootte van +/ 88 cm aan, wat niet plausibel was !).
Het bleek dat de PDF’s een fotografische reproductie waren, niet met een scanner dus, maar gewoon blad per blad gefotografeerd. En hoewel we de persoon die dit grote werk heeft gedaan, dankbaar moeten zijn (de boeken dragen het stempel van de bibliotheek in Palermo) was het jammer genoeg niet geheel volgens de regels van de kunst gebeurd. Een zeer inegale belichting, vaak onderbelicht ook. Foto’s van op te grote afstand waardoor een grote rand van de bruine achtergrond. Toestel vaak niet evenwijdig waardoor trapeziumvertekening. Niet telkens vanop dezelfde afstand waardoor schaalverschillen tot 10% tussen de bladzijden van één atlas.
Ik ben een boekenwurm en heb dus eerst getracht om aan de originele boeken te geraken. Maar die zijn gewoon niet meer leverbaar, en nergens te vinden in antiquariaten of zo. En zo al een boek zou opduiken, dan gaat dat honderden euro’s kosten.
Dus heb ik geprobeerd om die PDF’s te restaureren. Aller eerst moest ik weten hoe groot de originelen waren. Niet simpel want slechts weinigen bezitten die originele boeken! Een vriend van mij (Bjorn) had een kopie op ware grootte en bij de oorspronkelijke uitgever (CRNS in Frankrijk) kreeg ik bevestiging: oorspronkelijk waren die atlassen 51 cm hoog.

Ik ben aan de slag gegaan met een publishing programma en heb alles bijgesneden en naar de juiste grootte gebracht. Dat moest blad per blad aangezien ze allen verschillende groottes hadden. Een werkje van vele uren of beter dagen (409 pagina’s !). De trapeziumvertekening heb ik er niet uitgehaald, dat had ik wel in Photoshop gekund maar ook afbeelding per afbeelding, erg moeizaam proces. Het steekt nu ook niet op de millimeter hé. Ook is de belichting voor elke pagina afzonderlijk verbeterd (witniveau’s tussen de 10 en 15% opgetrokken) maar egaal krijg je dat nooit meer zonder dat er verlies van tekening optreedt. Tenslotte heb ik op elke pagina een schaal rondom rond geplaatst. Immers, op het merendeel van de originele bladzijden ontbrak een schaal. Dit omdat de tekeningen op ware grootte (1:1) van de botten waren gemaakt en dat verklaart ook het megaformaat van deze boeken. Probleem is dan wel dat van zodra er kopies of afdrukken worden gemaakt op kleiner papier, je verloren bent voor wat schaalnotie betreft.
Op sommige pagina’s van de atlassen stond er al wel een schaal getekend, logisch want zelfs op een blad van 51x33 cm kan je geen volledige paardenschedel tekenen. Op die specifieke bladzijden heb ik natuurlijk geen bijkomende schaal meer geplaatst
Bij het weer creëren van PDF’s heb ik qua resolutie en compressie gezocht naar een compromis die een minimale bestandsgrootte voor een even goede kwaliteit als de originele PDF’s gaf. Finaal is heel het pakket 427 MB groot. Omdat ik het ergens blijvend wil zetten (dus niet op mijn Google Drive of zo) heb ik het hier gezet:

http://www.scavalon.be/downloads/AtlasO ... ionPDB.zip

Maar ik kan niet garanderen dat ze er voor de eeuwigheid zullen blijven.
Misschien is er ergens binnen dit forum of paleontica.org wel een plaatsje voor? Kan een beheerder daar zich eens over buigen?
Naar auteursrechten toe, maak ik me niet veel zorgen. De boeken zijn niet meer in de handel, en Léon Pales is overleden.

Tot slot: ik heb me geïnformeerd bij wat copycenters omdat ik allerliefst deze boeken zou afdrukken op hun origineel formaat. Naar determinatie toe het allergemakkelijkst want dan heb je de botjes er maar naast te leggen. Echter, gezien het abnormale formaat (51 x 33 cm) val je dan terug op planafdrukprinters of speciaal drukwerk en dat is onbetaalbaar, tenzij het in grote oplage zou gebeuren.
Dus is de beste compromis om ze af te printen op 80% van hun grootte, dan passen ze netjes op A3 (42 x 29,5 cm). En dankzij de toegevoegde schaal kan je nog steeds direct de afmetingen van elk botje zien. Je kan dat in elke copycenter laten doen. En voor wie de kosten wil drukken (A3 in kleur is niet goedkoop): in grijswaarden is het ook nog steeds duidelijk.

Ik wens jullie allemaal veel determinatieplezier.
Hieronder een voorbeeld van een pagina “voor” en “na”.

Paul
Bijlagen
Originele pagina
Originele pagina
Bewerkte pagina
Bewerkte pagina



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door sjaak » 22 apr 2021, 15:14

Wat goed en wat een werk! Ik ben het nu aan het downloaden en ga er naar kijken. Alvast dank!


Groet,

Niels

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door pauldb » 22 apr 2021, 20:10

Ik heb er nog een toelichting aan toegevoegd, omdat de indeling van de atlassen wat verwarrend is.
Bijlagen
Indeling.jpg



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door Max pijpelink » 22 apr 2021, 20:16

Hartstikke bedankt Paul!!! Dit moest echt een flink karwei zijn geweest!!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door sjaak » 23 apr 2021, 20:17

waar is de link naar die Franse website gebleven die hier vanochtend stond?


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door Max pijpelink » 23 apr 2021, 22:29

sjaak schreef: 23 apr 2021, 20:17 waar is de link naar die Franse website gebleven die hier vanochtend stond?
Hier stond dacht ik geen link naar die Franse website. Wel in de topic die jij had gemaakt tijdje terug.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door sjaak » 23 apr 2021, 23:21

Die 3D site bedoel ik.


Groet,

Niels

Vuursteentje79
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:53
Been thanked: 8 times
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door Vuursteentje79 » 24 apr 2021, 00:04



Verzameling fossielen = bijeengebrachte verwondering.

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door Smaug » 24 apr 2021, 11:14

Hoi!

Leuk idee om die atlas op paleontica te zetten! Ik stuit echter op het bezwaar van de auteursrechten. Voor zover ik begrepen heb (en ja, dat is van wikipedia) gaan auteursrechten binnen de EU als volgt:

Voor werken van literatuur, wetenschap of kunst waarvan de makers bekend zijn duurt het auteursrecht tot en met 70 jaar na de dood van de laatstlevende maker.

De overlijdens datum van Charles Lambert kan ik niet zo snel vinden.

Leon Pales is overleden op 20 juni 1988 - Dat betekend dat de verval datum ligt op 1 januari 2059.

Tot die datum mag en kan je auteursrechtelijk hier niets van publiceren zonder uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbenden. Nu denk ik dat er geen haan naar kraait, maar als we een degelijke en betrouwbare site willen zijn zouden we dit niet op onze website kunnen en mogen plaatsen.

Groeten,

Richard


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Digitale restauratie van de bottenatlassen van Pales/Lambert

Bericht door pauldb » 24 apr 2021, 12:35

OK Richard begrijp ik, dan niet hé. Ik laat ze staan op mijn eigen website. Ze mogen dus bij mij komen aankloppen :-)
Ik voel me niet erg schuldig en denk eerder dat ik sommige leden een dienst bewijs.
Het zou anders zijn mochten de boeken nog in de handel verkrijgbaar zijn (op papier of digitaal), dan zouden er nog opbrengsten van de verkoop naar de erfgenamen kunnen gaan. Echter dat is ook niet het geval. Nu heb ik zelf al wel een paar boeken gepubliceerd, en het zou me eerlijk gezegd niets uitmaken indien ze na mijn dood, en wanneer de papierstock uitgeput is, zouden circuleren. Beter dan voor de eeuwigheid verloren te gaan.

Nu, ik wil altijd wel eens informeren bij de CNRS in Frankijk via wie die atlassen 50 jaar geleden zijn uitgebracht. Ik ken enkele wetenschappers daar die misschien een goed woordje kunnen doen. Stel dat zij toestemming geven, dan zitten we snor.

Wat degelijke en betrouwbare site betreft: in feite kan je er gewoon nog amper een website erop na houden zonder wel ergens inbreuk te plegen op auteurswetgeving of GDPR/privacy wetgeving. Van ELKE foto waarop een persoon te zien is, zou je de toestemming moeten hebben. En voor het plaatsen van de foto zelf, eveneens. Het is een heel complexe en praktisch onrealiseerbare zaak geworden.
https://www.kortom.be/kennis/8258/faq-f ... spelregels
Probeer zo maar eens een reisverslag te publiceren. Zelf beheer ik een blog van de club, de FB groep en de website: in feite één grote overtreding. In de dagdagelijkse praktijk natuurlijk, loopt het allemaal niet zo'n vaart en worden er elke dag miljoenen foto's gepost op FB of Instagram waarop mensen te zien zijn.




Plaats reactie