Dino Diner

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Peter
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2008, 13:54
Been thanked: 3 times
Antw: Dino Diner

Bericht door Peter » 20 jan 2005, 21:41

maarten, jij hebt gelijk. ik heb er nog even een boek op nageslagen, wij hebben ons inderdaad van de mensapen afgesplitst.
ik ga nu mijn computer afsluiten, even een banaan scoren!!



 
Gebruikersavatar
The Stone
Berichten: 871
Lid geworden op: 07 mei 2004, 12:55
Contacteer:
Antw: Dino Diner

Bericht door The Stone » 21 jan 2005, 12:01

Wel we zijn zeker apen. En onze gemeenschappelijke voorouder is onlangs gevonden in Spanje!
Zie het andere onderwerp \"Opa Aap\" van een poosje terug op dit forum.

Het Aap-zijn is vaak een heet hangijzer bij creationisten die het maar niks vinden dat ze van de apen afstammen. Ze zouden eens moeten weten dat als ze in de spiegel kijken dat ze nog steeds een Aap zien en dan nog niet eens een intelligente.

Verder bij hun opmerking \"God de mens heeft geschapen na zijn evenbeeld\" en ik zie dan op televisie de familie t.o.k.k.i.e.s. heb ik zo mijn twijfels over deze schepping.

Cheers, het is weer vrijdag.............:-)))


When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Dino Diner

Bericht door Casper » 21 jan 2005, 12:18

mooi gezegd :D


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Antw: Antw: Dino Diner

Bericht door cru84 » 21 jan 2005, 12:30

The Stone schreef:
Wel we zijn zeker apen. En onze gemeenschappelijke voorouder is onlangs gevonden in Spanje!
Zie het andere onderwerp \"Opa Aap\" van een poosje terug op dit forum.
De vondsten in Spanje zijn max 500.000 jaar oud. Volgens mij moet je iets verder terug voor een gemeenschappelijke voor ouder


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gebruikersavatar
The Stone
Berichten: 871
Lid geworden op: 07 mei 2004, 12:55
Contacteer:
Antw: Dino Diner

Bericht door The Stone » 21 jan 2005, 13:21

Opa aap is 13 miljoen jaar oud.
Althans volgens de Noorderlicht web-site.

Wrscnlk bedoel je een andere vondst die van de Neanderthalers, die ze ook in Spanje hebben opgegraven.

Opa aap is de Pierolapithecus catalaunicus

Cheers....


When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Dino Diner

Bericht door Maarten » 21 jan 2005, 15:21

The Stone schreef:
Opa aap is 13 miljoen jaar oud.
Althans volgens de Noorderlicht web-site.

Wrscnlk bedoel je een andere vondst die van de Neanderthalers, die ze ook in Spanje hebben opgegraven.

Opa aap is de Pierolapithecus catalaunicus

Exact, we zijn primaten, onze oerouders zijn toevallig een x vlees gaan eten waardoor de hersens kwalitatief en kwantiatief toenamen (hersens hebben vetten en dierlijke eiwitten nodig en geen plantaardige)heel lang daarna heeft er bij een klein groepje mensen (wellicht homo eretus)een mutatie plaatsgevonde die zeer effectief door de omgeving is beoordeeld: spraak heeft zich ontwikkeld! Hierdoor kon taal als geheel zich kunnen ontwikkelen. Dit onderscheidde ons van andere mensachtigen: we konder dingen overdragen, doorgeven aan volgende generaties. Taal triggerde weer onze hersens waardoor deze weer kwalitatief toenam en taal zich verder kon ontwikkelen etc. etc.

Zo is het gekomen: we stammen dus echt van apen af en als je de lijn doortrekt: van salamanders.


Cheers....


[Bewerkt door Frederik op 21-01-2005 om 15:31 NL]


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Dino Diner

Bericht door Frederik » 21 jan 2005, 15:40

Dat het eten van dierlijke proteïenen een \'trigger\' is geweest die onze ontwikkeling heeft bespoedigd, lijkt me aannemelijk, en ook lijkt het ontwikkelen van een meer gesofisticeerde \'spraak\' mij een vitale stap in het ontstaan van de mens, maar hoe kader je het ontstaan van spraak in de evolutie? Kan je aantonen aan de hand van bepaalde parameters (vb herseninhoud, vorm strottehoofd, ...) die je uit materieel bewijs (fossielen) kan afleiden? Of kijk je eerder naar zaken als ontwikkeling van tools, cultuur (grotschilderingen),...

(PS: je tekst stond in de quote van \'the stone\', dus heb ik je berichtje even aangepast om de leesbaarheid te verhogen)


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Dino Diner

Bericht door Maarten » 21 jan 2005, 20:44

Dag Fredrik, je ps is acoord hoor!

De herseninhoud is inderdaad toegenomen en het strottenhoofd is zich ook gaan ontwikkelen. Het blijft allemaal lastig, beetje empirsich materiaal (te?)veel aannames. Ik heb nog wel eens moeite met het \"wetenschappelijk\" gehalte van de plaleontologie, maar ja....er is niets beters.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat het ongeveer gegaan is zoals ik even simpel schetste, dat taal het denken een enorme \"bust\" heeft gegeven ben ik wel zeker van (meer vanuit mijn filosofische achtergrond), het effect van dierlijke eiwitten op de ontwikkeling van de hersens bij ongeboren kinderen en jonge pasgeboren kinderen is overtuigend aangetoond, dus bij elkaar....Maar het blijft moeilijk (en daarom zo mooi)!

Hartelijke groet!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!


Gesloten