\'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door Casper » 24 jan 2005, 21:31

bruine bank dan? kun je daar op staan? er worden wel veel botten gevonden. ik zwem er desnoods met een opblaaskrokodil heen.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

 
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door Maarten » 24 jan 2005, 21:36

Casper schreef:
bruine bank dan? kun je daar op staan? er worden wel veel botten gevonden. ik zwem er desnoods met een opblaaskrokodil heen.

Groeten, Casper
Je zit aardig in de richting! Overigens fossiliseren opbaalskroks erg slecht, hebben we du niets aan, neem een sabeltandje mee voor me en kijk in je mailbox!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

robin
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 dec 2004, 10:40
Antw: Antw: Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door robin » 25 jan 2005, 09:44

Maarten schreef:

HvH: ik ken geen strandje bij een vispaleis!! Wel bij een patattent waar ze lekkere raspatat verkopen! Wellicht helpt die aanwijzing, vergeet ook niet het grote strand (Noordzeekant langs de pier) Hier heb ik ook zoogdierfossielen gevonden, ik heb anderen hier ook over gehoord!
ik zal maar weer eens gaan zoeken dan maar toen ik er de laatste keer was waren ze het hele strand aan het omploegen en waren er niet eens meer schelpen te zien laat stan fossielen



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door Casper » 25 jan 2005, 10:07

Maarten schreef:
Casper schreef:
bruine bank dan? kun je daar op staan? er worden wel veel botten gevonden. ik zwem er desnoods met een opblaaskrokodil heen.

Groeten, Casper
Je zit aardig in de richting! Overigens fossiliseren opbaalskroks erg slecht, hebben we du niets aan, neem een sabeltandje mee voor me en kijk in je mailbox!
casper ziet geen mail...
jullie hebben trage internetverbinding zeker? :)

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 25-01-2005 om 10:08 NL]


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Antw: Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door Maarten » 25 jan 2005, 11:01

Casper schreef:
Maarten schreef:
Casper schreef:
bruine bank dan? kun je daar op staan? er worden wel veel botten gevonden. ik zwem er desnoods met een opblaaskrokodil heen.

Groeten, Casper
Je zit aardig in de richting! Overigens fossiliseren opbaalskroks erg slecht, hebben we du niets aan, neem een sabeltandje mee voor me en kijk in je mailbox!
casper ziet geen mail...
jullie hebben trage internetverbinding zeker? :)

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 25-01-2005 om 10:08 NL]
Begrijp ik niet, mail mij even, mail ik je vanavond terug!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
The Stone
Berichten: 871
Lid geworden op: 07 mei 2004, 12:55
Contacteer:
Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door The Stone » 25 jan 2005, 12:12

Zo plezierig en komisch hoe sommige mensen zich in de meest kromme bochten winden om maar te kunnen verklaren dat onze aarde 3 of 4 duizend jaar oud is.
En dat al die botten uit de Noordzee afkomstig zijn van beesten die verdronken zijn tijdens de zondvloed. En dat notabene de storm van 1953 al die haaietanden op de zeeuwse kust doet aanspoelen.

Maar eigenlijk is het zielig.

Ik heb ook niks meer met religies, ben ik ooit nog een blauwe maandag op zoek geweest naar \"het ware geloof\", heb ik het niet kunnen vinden.
Wel heb ik nog steeds de neiging om het onverklaarbare te verklaren als iets goddelijks. Is soms een makkelijke ontsnappings route om er maar niet meer over te hoeven nadenken en te kunnen concentreren op iets anders.
Ook ga ik niet alleen op feiten af, ik ben van mening dat je dan algauw vast komt te zitten. Een flinke dosis fantasie is vooral in de Paleantologie zeker welkom en je komt er ook veel verder mee.
Feiten heb je vooral nodig om boeken te schrijven en iets te verklaren, fantasie is vervolgens nodig om te kunnen begrijpen wat nog niet is opgeschreven.

Feit is bijvoorbeeld (zie een ander topic) dat het niet bewezen is dat vogels van Dino\'s afstammen omdat er pas in het Krijt Dino\'s met veren zijn gevonden en de vogels zich in het Jura (Archeopteryx) hebben ontwikkeld.
Feit is dat er uit het Jura (nog) geen fossielen van Dino\'s zijn gevonden waarbij er veren zijn gevonden.
Maar mijn fantasie zegt, dat dat niet betekend dat \"de missing link(s)\" tussen dino\'s en vogels er nooit is geweest daar ergens in het Jura of misschien zelfs in het Trias.
Om kort te zijn en feit is Therepoda dino\'s en vogels hebben zeer veel overeenkomsten.
Te veel om te zeggen dat ze geen relatie hebben en fantasie zegt Moeder Natuur heeft de neiging om zeer veel te experimenteren met de vormen van het Leven en alleen die vorm die goed genoeg is mag blijven. Het kan zelfs zo zijn dat er meer dan een experiment is geweest om zoiets als vogels zich te laten ontwikkelen.
Misschien was uiteindelijk de Archeopteryx niet goed genoeg en is uitgestorven zonder nazaten maar was de \"Stoneopteryx\" wel sterk genoeg alhoewel de fossielen nog gevonden moeten worden alleen liggen deze onder het eeuwige ijs van Antartica.

Ooit heb ik een wetenschapper geplaagd die zei er is geen bewijs gevonden \"voor\" die theorie en daarom is het niet waar, waarop ik hem antwoorde om dan maar eens met een bewijs \"tegen\" te komen dat die theorie niet waar is en het feit dat er alleen geen bewijs \"voor\" is vind ik een te zwak argument om te zeggen dat die theorie dan maar meteen geen grond heeft.
Waarop hij begon te roepen dat ik zaagde aan de universitaire fundamenten van vele tientallen jaren pijnlijk wetenschappelijk onderzoek en zwaar bevochten argumenten en methoden om wetenschappelijke theorieen te kunnen bewijzen. Ik moest maar gauw terug naar de universiteit om die fundamenten maar weer eens uit mijn hoofd te gaan leren.
Grappige is ik ben daar nooit geweest op die universiteit.
Feit is wel, dat het vele malen leuker is om met wetenschappers te discussieren dan met een murmelende pastoor of een andere creationist.

Helaas en gelukkig (?!?) ben ik geen echte wetenschapper, ik ben meer een kunstliefhebber met een open mind.
En de mooiste kunst wordt gemaakt door een vrouw \"Moeder Natuur\" en dat is een feit.

Cheers en het is pas dinsdag........


When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: \'Pseudo\'wetenschap en dergelijke...

Bericht door Maarten » 25 jan 2005, 13:47

Zie mijn linjk boven: daar leg ik uit dat je bij wetenschap niet alleen uitgaat van feiten maar dat wetenschap wel begint bij de ervaring (feitelijke waarneming) daarna worden er in de hersens aannames aan toegevoegd, wordt geordend in tijd en ruimte etc. Het begint dus bij een feitelijke prikkel, dit i.t.t. geloof: dat is alleen een postulaat van de speculatieve rede. Je kunt ook een verhaaltje over geloof beginnen met een feit (b.v. botten van mamoeten verdronken tijdens de zondvloed etc.) en daar religie aanhangen. Deze verhalen zijn of eenvoudig weerlegbaar of niet falsificeerbaar dus niet wetenschappelijk. Ik hoop dat dit onderscheid tussen geloof en wetenschap duidelijk is.


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!


Gesloten