Was de hobbit een debiel?

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Was de hobbit een debiel?

Bericht door Maarten » 01 feb 2005, 10:36

Aardig nieuws op Noorderlicht, ben benieuwd naar het resultaat van deze aanval.

http://www.vpro.nl/wetenschap/index.sht ... 1+21073086


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Frederik » 01 feb 2005, 15:12

Insgelijks. Beide kampen hebben een redelijk plausibele hypothese.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Betelgeuze
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 aug 2004, 15:18
Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Betelgeuze » 01 feb 2005, 16:18

Ik hoop dat het echt een nieuwe soort is maar dat is erg moeilijk te zeggen. Er waren trouwens al van in het begin twijfels over werktuigen die rondom het skelet gevonden zijn, die bleken namelijk te groot en te geavenceerd te zijn om door die hobbits gemaakt te zijn. Maar die Teuku Jacob lijkt oo niet 100% zeker te zijn van z\'n stuk.


Alpha Orionis

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Maarten » 01 feb 2005, 17:56

Als het geen echte soort is maar een debiele homo sapiens vind ik het een absolute aanfluiting en kunnen de ontdekkers mee de vulnisbak in......


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Hanneke » 02 feb 2005, 09:18

Maarten schreef:
Als het geen echte soort is maar een debiele homo sapiens vind ik het een absolute aanfluiting en kunnen de ontdekkers mee de vulnisbak in......

Waarom? Omdat hun theorie later onjuist bleek? Is dat niet de hele kloe van wetenschap doen? Wetenschappers zijn ook maar mensen. Laten we eerst maar wachten op de rest van het materiaal voordat conclusies worden getrokken.


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gebruikersavatar
Betelgeuze
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 aug 2004, 15:18
Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Betelgeuze » 02 feb 2005, 14:14

Dat is waar wat je zegt Hanneke maar het komt al te vaak voor dat wetenshappers gaan overdrijven over hun vonsten en zelfs dingen gewoon gaan uitvinden om in de belangstelling te geraken en om zo ook makkelijker aan geld te komen(om al dan niet meer onderzoek te doen). Maar dit is een erg belangerijke vonst waarbij we onze hele kijk op de menselijke evolutie moeten herzien, dus als dit nep blijkt te zijn dan is de hele wetenshap bedrogen.


Alpha Orionis

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Maarten » 02 feb 2005, 15:27

Betelgeuze schreef:
Dat is waar wat je zegt Hanneke maar het komt al te vaak voor dat wetenshappers gaan overdrijven over hun vonsten en zelfs dingen gewoon gaan uitvinden om in de belangstelling te geraken en om zo ook makkelijker aan geld te komen(om al dan niet meer onderzoek te doen). Maar dit is een erg belangerijke vonst waarbij we onze hele kijk op de menselijke evolutie moeten herzien, dus als dit nep blijkt te zijn dan is de hele wetenshap bedrogen.
Exact, ze hebben zeer hoog ingezet en een en ander met veel bombarie in de publiciteit gebracht (deze ook sterk gezocht). Heb ik geen probleem mee maar de consequentie van hoog stijgen is hard vallen....

Laat ik zeggen dat wetenschap normaal ietwat terughoudender is.


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Hanneke » 02 feb 2005, 16:19

Juist omdat het zo\'n spectaculaire vondst is, denk ik dat er van te voren uitgebreid onderzoek is gedaan. Als je zo\'n claim naar buiten brengt, moet je goede argumenten ervoor hebben. Hadden ze die niet, dan zou de claim minder sterk zijn geweest. Denk ik :)
Daarnaast is het gebied van de menselijke evolutie een erg gevoelig gebied. Iedereen wil weten waar we vandaan komen en zoals je misschien al vaker hebt gezien, elk klein botje wordt aangeduid als een nieuwe soort (zie de artikelen van Leakey et al. bijvoorbeeld). Zou erbijvoorbeeld een klein geitenbotje gevonden zijn, dan zouden we daar waarschijnlijk nooit iets van gehoord hebben. Maar.... in tegenstelling tot eerdere mensenvondsten zoals die in Afrika, is er nu wel een vrij compleet skelet gevonden, en ik dacht zelfs meerdere.... Anyway, tijd zal het ons leren.
gr. Hanneke


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Hanneke » 02 feb 2005, 16:25

Betelgeuze schreef:
Dat is waar wat je zegt Hanneke maar het komt al te vaak voor dat wetenshappers gaan overdrijven over hun vonsten en zelfs dingen gewoon gaan uitvinden om in de belangstelling te geraken en om zo ook makkelijker aan geld te komen(om al dan niet meer onderzoek te doen).

Van de zomer hoorde ik Boris Dittrich zeggen (D66; voor kenniseconomie) in een discussie over wetenschap, dat \'wetenschappers niet sexy genoeg zijn\'. Dit betekent dat als je geld wil lospeuteren voor (de toekomst van) je vakgebied en onderzoek, je vaak je statements zo moet formuleren dat het spectaculair en \'sexy\' overkomt. Ik juich dit absoluut niet toe, want het resulteert vaak in misschien niet helemaal juiste conclusies. Zeker een vakgebied zoals paleontologie (wat in Nederland schaamteloos wordt wegbezuinigd) wordt dan gedwongen om zo te concureren met sexy, hippe vakgebieden zoals \'genomics\' en \'proteomics\'. En ja, dan kan het wel eens zijn dat je later gigantisch op je bek gaat. Erg jammer......


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Was de hobbit een debiel?

Bericht door Hanneke » 02 feb 2005, 16:27

Voor diegenen die geinteressseerd zijn in het stuk van Boris Dittrich over wetenschap, het is te lezen op http://www.palarch.nl/Non_scientific/articles.htm (halverwege de pagina)
gr. Hanneke


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin


Gesloten