Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
rickiee
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:26
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door rickiee » 17 aug 2008, 16:30

mensen krodillen haaien :)
die heb ik thuis in me vissekom van 30cm bij 30 cm



 
Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Levend fossiel

Bericht door Mammoetkies » 31 aug 2008, 13:44

Afbeelding

Hallo forumleden!

Leuk dat bericht over die degenkrabbetjes!
Ik ben onwijs nieuwschierig naar de details, en wacht dus vol spanning op het artikel en de foto's!!!Ik ben benieuwd! :)
Het is grappig dat begin 2008 drie onderzoekers het volgende artikel publiceerden: "The oldest horseshoecrab: a new xiphosurid from late ordovician konservat - lagerstätten deposits, Manitoba, Canada." Die degenkrabben waren circa 445 miljoen jaar oud. Nu zijn er dus weer oudere gevonden (470 miljoen jaar oud), zo snel achter elkaar, wie weet vinden onderzoekers over enige tijd weeer oudere soorten. :)
Gister vierde ik trouwens met familie en vrienden mijn verjaardag. Van mijn neef kreeg ik een t-shirt met daarop een foto van twee van mijn eigen degenkrabben!! Erg leuk! Verder nog een boek met veel details over de coelacanth, een boek van Erich Thenius, fossiele nautilussen, en het boek: "The american horseshoe crab" van Harvard university press, 2003. Ongelovelijk hoe 20 wetenschappers hierin zoveel en zo gedetaileerd over het dier weten te vertellen! De komnde tijd heb ik dus weer genoeg te lezen, om me voor te bereiden op mijn profiel werkstuk!
Op de foto tevens enkele van de cadeau's.

[Bewerkt door Mammoetkies op 31-08-2008 om 12:46 NL]


Gr. Auke-Florian

Gebruikersavatar
juul
Berichten: 265
Lid geworden op: 07 jun 2008, 21:55
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door juul » 31 aug 2008, 14:16

Heb jij zelf levende degenkrabben thuis ?
Dat is zo cool !!! :)

MVG, juul



Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Antw: Levend fossiel (Limulus polyphemus)

Bericht door Gerrit-Jan » 31 aug 2008, 18:02

Hoi Mamoetkies,

hier staat ook nog iets in over die degenkrab http://rogov.zwz.ru/APH/1977_5.pdf(Duits!)

Er staan ook leuke tabellen in.

En verder natuurlijk op internet en Wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe_crab

Groet


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door Mammoetkies » 31 aug 2008, 19:27

Afbeelding
juul schreef:
Heb jij zelf levende degenkrabben thuis ?
Dat is zo cool !!! :)

MVG, juul
Helaas niet Juul :(, tenminste geen levende. Ik heb wel drie geprepareerde. :)
- Twee mannetjes van de soort: 'Carcinoscorpius rotundicauda' (zie foto). Rotundicauda betekent 'ronde staart', en na het even nagezocht te hebben bleek inderdaad deze soort de enige te zijn met een ronde staart, bij de andere drie soorten is deze meer driehoekig. Ik vind het altijd wel leuk om te weten wat een naam betekend, het geeft je toch een andere kijk op de soort.
- Dan heb ik , pas sinds een maand of zo, ook nog een vrouwtje van de soort: Tachypleus gigas . Dit echter in tegendeel tot mijn andere degenkraaben een gigantisch beest van wel 60 cm. Dus ook deze soort maakt zijn naam waar; 'gigas'= groot. :)

Gerrit-Jan, jij tevens nog bedankt voor de links!, de tweede kende ik echter al. Ik speur ook regelmatige het net af oop zoek naar nieuwe publicatie's, boeken enz. maar de eerste link kende ik nog niet. Bedankt! :)

[Bewerkt door Mammoetkies op 31-08-2008 om 18:28 NL]


Gr. Auke-Florian

Gebruikersavatar
juul
Berichten: 265
Lid geworden op: 07 jun 2008, 21:55
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door juul » 31 aug 2008, 20:45

hoeveel heb je moeten betalen voor die 2 krabjes ? Want ik heb er ook één in een antiekwinkel in de buurt zien liggen, dan kan ik prijzen vergelijken.

MVG, juul



Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Antw: Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door Mammoetkies » 31 aug 2008, 22:40

Wat betreft de twee kleine degenkrabjes had ik geluk, de museumwinkel waar ik ze kocht wou ze liever niet meer verkopen met oog op de onduidelijkheid over hoeveel van van deze Aziatische dieren er nog in het wild leven. Ik kreeg ze mee voor iets van €10,- per stuk. Denk er wel aan dat het ook een verveling kan zijn! De degenkrab vervelt namelijk voor z'n 11 jaar (ze worden ong. 25) wel 16 tot 17 keer!. Daarna zijn ze volwassen en vervelen ze nog maar een paar keer. Let dus op dat je niet een verveling van een grotere soort koopt terwijl dat je denkt dat het gewoon een kleine soort is.
Draai voor de aankoop het beesje ook een keer om, om te kijken op hij al zijn pootjes nog wel heeft! Deze breken namelijk snel af als ze niet goed behandeld worden. Op deze (beetje donkere) foto zie je de spinachtige van de onderkant: http://www.ocean.udel.edu/horseshoecrab ... ntral.html

Tja, de degenkrabben verkoop is niet zo '...' als de verkoop van Marokaanse trilobieten, maar ik denk dat je er goed aan doet om om deze punten te letten. Toch heb ik nog een waarschuwing, en ik spreek uit eigen ervaring, mocht je eenmaal zo'n beesje in huis hebben ... dan ben je verslaaft! :)
En mocht je hem kopen dan wil ik natuurlijk snel de foto bekijken!


Gr. Auke-Florian

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door FossilDude » 01 sep 2008, 00:39

Ik snap best dat jullie van fossielen houden...maar ik denk dat ik dit levende fossiel toch liever in leven hou....voordat ook dit beestje uitgestorven is.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Antw: Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door Mammoetkies » 01 sep 2008, 01:28

Daarmee ben ik het volkomen met je eens hoor!
Mijn degenkrabben heb ik dan ook niet via Ebay gekocht of zo, maar in museawinkels. Dan ben je, volgens mij tenminste, iets verzekerder dat het een goede en eerlijke herkomst heeft. En bij de degenkrab valt dat nog best mee ook. Want wanneer grote getalen van die dieren het strand op komen om eieren te leggen, klimmen ze in het wilde weg over elkaar heen en vallen er vaak ook enkele op hun rug. Nu hebben ze hun staart om zichzelf weer om te draaien, maar dat lukt niet altijd. Wanneer het al eenmaal dag is, zijn zijn kieuwen uitgedroogt en is het beest gestorven. 'S ochtends, nadat de eieren gelegd zijn, liggen er vaak tientallen dieren op hun rug op het strand, die dus een natuurlijke dood gestorven zijn. Waarom zou iemand midden in de nacht levende dieren vangen als hij ze ook vroeg in de ochtend zonder de dieren te doden, gedroogd en wel, ze van het strand kan plukken?!
De coulacanth daarin tegen is door de nieuwschierige wetenschappers bijna uitgeroeid. Na de ontdekking van (de belangstelling voor) de soort werden duizenden vissen geexporteerd naar universiteiten en musea wereldwijd. Nu zijn de vissen beschermd, maar het scheelde weinig of ze hadden hun naam 'levend fossiel'verloren.
Tevens is de degenkrab nog geen beschermde soort, ... maar misschien is het beter om het niet zover te laten komen!


Gr. Auke-Florian

Gebruikersavatar
juul
Berichten: 265
Lid geworden op: 07 jun 2008, 21:55
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door juul » 01 sep 2008, 15:04

bedankt :) volgende week rij ik nog eens naar geel en ga kijken of ik over de prijs kan onderhandelen.

MVG, juul




Gesloten