Compressor

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
PierreMatsThies
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 mei 2007, 11:17
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times
Compressor

Bericht door PierreMatsThies » 30 nov 2022, 20:04

Ik sta op het punt een prepareer apparaat bij de bodemschat te bestellen. Ik hik tegen de hoge prijs van de ook op hun website aangeboden compressor aan. Heeft er iemand ervaring met een andere compressor (goedkoper) waar hij/zij tevreden over is?

Groet pierre


Koekenbakkers zonder fratsen

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Compressor

Bericht door sjaak » 30 nov 2022, 22:19

Ik heb een lownoise gekocht bij HBM machines, die toch nog best lawaaierig is. Werkte op zich goed maar heb nu het probleem dat de luchtbeitel steeds vast zit. Ik weet niet waar het aan ligt: beitel, compressor of combinatie. Daarvoor een goedkopere compressor gehad, dat ging goed alleen die maakte veel herrie en sloeg voortdurend aan. Ik denk dat je het best kan investeren in goed materiaal als je vaak prepareert.


Groet,

Niels

PierreMatsThies
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 mei 2007, 11:17
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times
Re: Compressor

Bericht door PierreMatsThies » 30 nov 2022, 22:45

Beste Niels,

Bedankt voor je reactie. Je zou toch verwachten dat HBM redelijke machines verkoopt. Ik hoop dat nog andere mensen reageren.

Groet Pierre


Koekenbakkers zonder fratsen

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Compressor

Bericht door sjaak » 30 nov 2022, 22:51

De machine is prima, maar ze zijn niet specifiek gemaakt voor een luchtbeitel. Maar ik weet niet waar het vastlopen aan ligt, misschien is het de beitel zelf wel.


Groet,

Niels

PierreMatsThies
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 mei 2007, 11:17
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times
Re: Compressor

Bericht door PierreMatsThies » 30 nov 2022, 22:56

Of de combinatie?


Koekenbakkers zonder fratsen

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Compressor

Bericht door redmilksnake » 01 dec 2022, 14:45

Kans is groot dat het vastlopen komt door een gebrek aan onderhoud, wanneer zijn je rubbertjes en veertjes voor het laatst onderhouden/vervangen? In principe zou x bar druk uit de ene compressor geen ander resultaat moeten geven dan eenzelfde hoeveelheid druk uit een andere machine.

Waar je op moet letten bij aanschaf zijn een paar dingen:
- geluid dat hij produceert, vooral met de gedachte aan de buren. goed geïsoleerde machines hebben nogal de neiging om oververhit te raken.
- grootte van de tank: hoe groter, hoe minder vaak hij aan hoeft te springen, en dus hoe stiller het in het algemeen is.
- hoeveel bar druk hij kan leveren. De meeste machines hebben wel een begrenzer erop zitten, maar als hij niet aan de druk komt die je nodig hebt, heb je er niet veel aan.

daarbuiten gaat het er vooral om wat je ermee gaat doen. Enkel een kleine luchtdrukpen moet voor de meeste compressors geen probleem zijn, zeker als je de ARO van de bodemschat gebruikt. ga je ook zandstralen of zwaardere apparatuur gebruiken, zul je wel een stevigere compressor nodig hebben. Maar zeker als instapmodel hoeft het niet te extreem te zijn.

Met vriendelijke groet,



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Compressor

Bericht door sjaak » 01 dec 2022, 20:23

Top, ik zal de veer en rubbertjes vervangen. Ik had ook veel water in de compressor ivm een hoge luchtvochtigheid. Volgens de bodemschat kon dat ook een oorzaak zijn. Olie heb ik al geprobeerd.


Groet,

Niels

PierreMatsThies
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 mei 2007, 11:17
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times
Re: Compressor

Bericht door PierreMatsThies » 01 dec 2022, 21:02

Bedankt voor de uitleg redmilksnake


Koekenbakkers zonder fratsen

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Compressor

Bericht door Caveman » 05 dec 2022, 10:40

Ik heb er een bij ToolMania gekocht, niet te duur, en low noise, ik werk er altijd buiten mee omdat ik geen stofcabine heb en dat werkt perfect!


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
kalootklooier
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Re: Compressor

Bericht door kalootklooier » 09 jan 2023, 13:57

Hoi,

Voor een Bodemschat pen heb je geen monster van een compressor nodig. Zeker als je begint zou ik niet gelijk voor het duurste van het duurste gaan. Ik heb jaren geprept met een 'normale' compressor. Maar ook ik heb voor mezelf en de buren een Low-noise compressor gekocht. Maar een Jun-air is stiller. Deze is ook vele malen duurder.

Ik heb een 100 l tank en 6 cilinders wat er voor zorgt dat hij snel weer vol zit.

Groeten Walter


Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein


Plaats reactie