opbergsysteem schelpen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
opbergsysteem schelpen

Bericht door Duys » 27 sep 2012, 12:27

Zijn er mensen die hun schelpen per soort sorteren? Je hebt een enorme hoeveelheid aan gastropodes, bivalves, kleintjes en grote, ik neem aan dat de meeste doosjes met vakjes hebben, maar je zit nogal snel aan een rits dozen met vakjes.

Vraag me af hoe je dit probleem oplossen zonder met centen ernaar te smijten?
Duys



 
Gebruikersavatar
Brammiej
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:16
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Brammiej » 27 sep 2012, 12:52

hoi,

Zelf doosjes vouwen?

Ik heb veel vakkendozen met vindplaats en soort gesorteerd.
Ik heb helaas geen ruimte voor een ladenkast. Dat is denk ik wel de beste oplossing.

Groetjes Bram



Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Duys » 27 sep 2012, 13:32

Ja , dat is een mogelijkheid,
voorlopig zit ik goed met plastiekdoosjes van de charcuterie met eventueel wat plastiek zakjes en ampulles in, maar lastig om snel iets te vinden.
Duys



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Frederik » 27 sep 2012, 14:11

Ik gebruik vouwdoosjes in uiteenlopende afmetingen en micromountdoosjes in ladenkasten. Omdat dit snel over grote hoeveelheden gaat, kost dit wel wat.
Maar de meerwaarde van een goed georganiseerde collectie is niet in geld uit te drukken.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Duys » 27 sep 2012, 14:38

Frederik,
Ok,
krijg meer inzicht in hoe anderen het doen!
Duys



stiek
Berichten: 1567
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09
Been thanked: 12 times
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door stiek » 27 sep 2012, 15:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Duys,

Dit is mijn methode van opslaan.
1 Doosjes van 8 bij 6 cm gelegt in een zelf gemaakte bak.
2 Micromount doosjes.
3 Vitrinebak met glazen deksel.
Alle vindplaatsen met een verschillende kleurcode.
dit is Mill, en heeft de kleur zwart.

Groeten Hans


Hans

Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Duys » 27 sep 2012, 15:51

Stiek,
Ziet er goed uit,

weet iemand hoe ze het bij Naturalis doen?
Duys



Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Duys » 27 sep 2012, 16:22

Forum,
Speel eigenlijk nog het meest met het gedacht om mijn methode te behouden, enkel zeldzamere exemplaren afzonderlijk te houden,
en vooral te werken met een goede fotografie en een computerdatabase, wat ik al een tijdje probeer met oligoceen materiaal, moet je het ook niet steeds aanraken of uit de doosjes halen.

Enkel zoals ik las bij strandjutters, iemand van Naturalis ontvangen zit er niet in, vermits alles op datum zit!
Duys

[Bewerkt door Duys op 27-09-2012 om 15:23 NL]



Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 2560
Lid geworden op: 06 nov 2005, 17:22
Antw: Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Bram » 27 sep 2012, 16:47

Hallo Duys,

Ik houd het materiaal allereerst per vindplaats gescheiden, daarbinnen per soort. Per soort een registratienummer, bijzondere exemplaren of uiterst zeldzame soorten krijgen per exemplaar een nummer (met precieze datum en vondstomstandigheden e.d.). Ik doe van algemene soorten het materiaal van meerdere data/jaren per vindplaats bij elkaar (onder 1 registratienummer), tenzij ik sterke aanwijzingen heb dat daarmee informatie verloren gaat (bijv. nieuwe suppletie eroverheen).

De schelpjes bewaar ik in plastic doosjes, kleintjes in micromountdoosjes, grotere in rechthoekige saladebakjes (gekocht bij de groothandel en zijn dan per stuk niet duur). De stevigere schelpen stop ik ook veel in plastic gripzakjes, om ze zo efficient mogelijk op te kunnen ruimen (je slaat met zakjes veel minder lucht op dan met bakjes). De schelpen moeten dan natuurlijk wel stevig en groot genoeg zijn om daartegen te kunnen. Dit alles zoveel mogelijk in ladenkasten.

Zeer grote monsters (1000+ Acanthocardia van HvH) krijgen een eigen doos (plastic of archiefdoos).
Duys schreef:
weet iemand hoe ze het bij Naturalis doen?
Ik ken de niet stratigrafisch verzamelde pliocene mollusken uit het Antwerpse van Naturalis: zoveel mogelijk uitgesplitst, per vindplaats, per soort en zelfs per verzamelaar. Kleine schelpjes in een buisje en dat buisje dan in een bakje met deksel en etiket met alle informatie. Grotere schelpen in grotere plastic bakjes met deksel en met etiket met alle informatie. Materiaal taxonomisch opgeslagen in ladekasten (laatste deel dankzij mij).

Groeten,
Bram



Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door strandjutters » 27 sep 2012, 16:57

Hallo Duys,zet dan je bakjes per datum naast elkaar :D .Nu een datum van vondst vind ik niet zo belangrijk,wel de plaats.Bij mij is het wat gemakelijker omdat ik maar schelpen verzamel van één plaats,de zeldzame schelpjes gaan in van die potjes van 2x2 een beetje bij soort sorteren doe ik ook in van die doorzichtige potjes zoals jij gebruikt.Ook verzamel ik enkel Gastropoden van Knokke,de Bivalven gaan allemaal in één of meerdere dozen.GR


strandjutters


Plaats reactie