opbergsysteem schelpen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Brammiej
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:16
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Brammiej » 28 sep 2012, 11:59

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Bij mijn trivia's gebruik ik kleine doosjes. Op de bodem een papiertje met nummer, naam en vindplaats en land.

Bijvoorbeeld:

TR 0128
Niveria nix
Florida
VS

Dat nummer staat gekoppeld aan een excel lijst met alfabetische volgorde op naam. Daar heb ik de overige gegevens in staan zoals diepte, wie en wanneer verzameld, kwaliteit van de schelp, etc.

De doosjes zitten verdeeld in een a4 ladekastje met 3 lades. 1 lade met mooie, verschillende soorten trivia's. 1 lade met witte trivirostra species en 1 lade met fossielen. (TRF 0059) TRF staat voor Triva Fossiel. Dit zelfde ga ik doen met Cypraea's kleiner dan 25mm en Erato's. (CY 0001 en ER 0001) Van vakantielanden heb ik alle schelpen in vakkendozen. Per land 1 doos. Ook heb ik een grote plastic doos met ruilmateriaal. Deze zitten in gripzakjes met etiket.

Voordeel van Trivia's is ze klein zijn. In de ladenkast passen 625 doosjes.

Groetjes Bram





 
Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Duys » 28 sep 2012, 18:24

Bedankt nog voor de reacties,
ik denk dat ik in eerste plaats een soort soortenlijst tracht te maken, waar Stijnboy09 het ook even over had.
Duys



Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 406
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:09
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door Jeremy » 29 sep 2012, 15:11

Afbeelding

Afbeelding

Zo, en hier is dan mijn systeem: grote kartonnen dozen met hierin kleinere kartonnen doosjes. Alles genummerd, uiteraard. En met de naam. De rest van de gegevens zit in een database. De kostprijs valt heel goed mee, voor de grotere stukken zijn er grotere doosjes, desnoods pas ik deze aan. De fossielen zelf, bryozoa, zijn vastgelijmd op duimspijkers, zodat ik die gemakkelijk eruit kan nemen voor bestuderen, zonder dat ik het stuk zelf vast moet nemen.

groetjes
Jeremy



spons37
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2015, 10:43
Antw: opbergsysteem schelpen

Bericht door spons37 » 30 okt 2016, 12:18

deze topic is vermoedelijk al heel lang afgesloten maar blijft actueel
Duys, ik hoop dat je ondertussen nog verzamelt

Er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden
Belangrijkste m;i. om in het oog te houden is dat elk fossiel met data wordt opgeborgen zijnde vindplaats en laag (dus ook in vitrines) al dan niet met cataloognummer wat digitaal verwerken (bv. hoeveel heb ik er alsook wat heb ik dubbel) makkelijker maakt.
allereerst dat de 'eerste' verpakking op maat is van het fossiel, en stofvrij (dus liefst gesloten)
Als je meerdere (tot veel) vindplaatsen bezoekt en/of interesse hebt in meerdere groepen (dus en schelpen en haaientanden enz.) en/of ouderdom zouden dit de eerste indelingen kunnen zijn en dus tweede verpakking. Dit is erg persoonijk en kan (misschien zelfs zal) evolueren.
let wel op deze zijnde een lade of doos al dan niet met vakjes, vouwdoosjes of andere ook op maat dient te zijn of met nog mogelijkheid tot groei maar die dan niet (ook al is het tijdelijk) met vreend materiaal te vullen. Vele vindplaatsen zijn tijdelijk of minstens met piekmomenten van vondstmogelijkheid dus mijn voorkeur gaat eerder naar indelingen per laag of groep als zijn combinaties mogelijk en zelfs wenselijk bij grotere collecties. Vaak is een herschikking nodig waarbij de overdracht van de data cruciaal is.

Uiteraard hangt het dan van de beschikbare ruimte af hoe je verder stockeert maar ik ken géén enkele verzamelaar die met één stuk begon en dan vervolgens tienduizenden identieke doosjes sequentieel vulde, ik ken er helaas wel een paar (mezelf incluis) waar fossielen allerhande zowat overal verspreid zijn (of waren) dus enige orde is wel aangewezen (dus allemaal kisten, doszen of kasten annex lades van hetzelfde formaat), ook om exemplaren terug te vinden en natuurlijk dien je die van de nodige markering te voorzien (ook hier heel persoonlijk)

Verder hangt het van je interesse en de oportuniteiten af. Uiteraard kan je het verzamelen in bepaalde richtingen sturen doch zelden zijn de delen van je verzameling (op jaarbasis, vindplaats, groep, enz.) evenredig verdeeld dus krijg je ongetwijfeld kleine en grotere gehelen Het nu net niet op voorhand voorzien van ruimte, foto's e.d. houd wel het verrassingseffect wat wezelijk onderdeel is van verzamelen levendig en de activiteit boeiend

Er is voldoende gericht verpakkingsmateriaal (van goedkoop to vrij duur) op de markt maar ook buiten onze hobby kan je haast gratis dozen, kisten e.d. op de kop tikken. Het is een kwestie van redelijk vroeg een niet al te duur systeem te kiezen en je daar ook aan houden

Heel dit verhaal lijkt een beetje op de russische matroesjka's maar uiteraard primeert de inhoud en met soortenlijsten moet je een beetje oppassen. Al te vaak begin je dan meer op wat je niet hebt te focussen (bv. vakje gereserveerd met foto als je het fossiel nog niet hebt) en omgekeerd dat het aantal stukken (met dubbels van rijke vindplaatsen kan het erg snel vooruit gaan) / laden / kisten of erger het belangrijkste wordt.

nog veel verzamelplezier en hopelijk heb je in deze vier jaar de nodige structuur kunnen aanbrengen of behouden

groeten

Wilfried




Plaats reactie