Sneller klei verwijderen en wat denken jullie?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Duif
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2013, 22:25
Sneller klei verwijderen en wat denken jullie?

Bericht door Duif » 27 aug 2018, 20:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag allemaal, Hier wat foto’s van mijn vondst. In de buurt van Kimmeridge (Engeland). Geen idee wat het is, maar laten liggen was geen optie...

Tips voor het verwijderen van de klei? Graag!

Groet! Duif


;-)

 
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Antw: Sneller klei verwijderen en wat denken jullie?

Bericht door scherven » 28 aug 2018, 09:59

Hallo Duif, ik heb ervaring met Tertiaire kleien. Als je de boel heel goed laat drogen desnoods in de oven word het heel droog. Daarna doe je het in een bak heet(tegen de kook aan) dan valt het klei toestand uit elkaar als het goed is. De vast bestand delen zoals grind e.d. blijven dan achter.
Succes. Groet,Ben.


0000000000

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Sneller klei verwijderen en wat denken jullie?

Bericht door Elbert » 28 aug 2018, 12:16

Hallo, Kimmeridge is boven Jura...dit is een septarieknol met mogelijk een ammoniet er in en die lost niet op in warm water.
Wel kun je de buitenkant ervan wellicht wat schoonpoetsen met water en een harde borstel; dan kun je misschien zien of het daadwerkelijk een ammoniet is die er uit steekt.
Ik zou hem in ieder geval nog niet openkloppen want dan verniel je waarschijnlijk een goed fossiel.
Peuter er eerst es voorzichtig aan zodat je wellicht uit kan vinden waar het om gaat en met die kennis kun je dan besluiten wat je er mee wilt doen.
Mogelijkheden te over...

groeten, Bert


Elbert

Duif
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2013, 22:25
Antw: Sneller klei verwijderen en wat denken jullie?

Bericht door Duif » 28 aug 2018, 15:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elbert en Ben,
Dank voor jullie reacties. Ik heb ‘m even in een bak met water gelegd. Borstelen deed ik al, ik houd houd nog even vol! Ik zie schelpen, maar ook wel de vorm van vermoedelijk inderdaad een ammoniet. Ik heb een paar meter verder ook een ammoniet gevonden. Helaas een halve, maar ben er blij mee. Ook hier is klei, maar ook veel kleine stukjes van andere ammonieten te zien. Deze klei laat wel vrij makkelijk los. Ben bang dat ik het fossiel te veel beschadig, dus ben nu gestopt met poetsen van deze.
Groet,

Duif


;-)


Plaats reactie