Stabilisatie mammoettand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Stabilisatie mammoettand

Bericht door 8legs » 04 sep 2018, 20:41

Afbeelding

Afbeelding

Enkele weken geleden heb ik ergens een mammoettand op de kop kunnen tikken maar zoals je op de foto’s kan zien is wat stabilisatiewerk noodzakelijk. Op de Engelstalige site heb ik een lange discussie gelezen over het behandelen van dergelijke tanden, maar uiteindelijk weet ik nog niet wat ik nu best doe omdat producten worden vermeld die ik niet ken.

Met welke producten, die eenvoudig te verkrijgen zijn, kan ik deze tand behandelen?

Is dit een tand van Mammuthus primigenius, de wolharige mammoet?
De tand komt oorspronkelijk uit de Noordzee.


Herman

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door sjaak » 04 sep 2018, 20:55

In deze staat in elk geval niet in water of vloeistof dompelen dan kan die verder barsten!
Ik zou eerst die scheuren vullen met superlijm of een andere sterke, vullende lijm en dan de rest met een kwast afwerken met polaroid of osteofix of velpon opgelost in aceton.

[Bewerkt door sjaak op 04-09-2018 om 19:58 NL]


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door 8legs » 05 sep 2018, 14:28

Hartelijk dank!

Superlijm is geen probleem, en de tweede behandeling zal ik dan doen met velpon en aceton.

Ik heb polaroid en osteofix proberen op te zoeken maar bij het eerste vind ik natuurlijk heel andere zaken en ook osteofix vind ik als dergelijk product niet terug.


Herman

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door sjaak » 05 sep 2018, 15:08

Je kan ook kijken of je met alleen velpon de scheuren kan vullen. En in de winkel kan je ook vullende superlijm kopen.

En ja, die automatische spellingchecker.... Ik bedoel:

https://georockshop.nl/product_info.php ... ts_id/1028


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Frederik » 05 sep 2018, 21:54

Velpon is af te raden. Je kent de exacte samenstelling niet en je weet ook niet hoe het zich op langere termijn zal gedragen. Paraloid B72 of Osteofix zijn betere opties. Witte houtlijm wordt ook wel eens gebruikt, maar daar heb ik geen ervaring mee.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Frederik » 05 sep 2018, 21:54



Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door 8legs » 05 sep 2018, 23:23

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden.

Dit wordt een werkje voor het weekend!


Herman

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door PachyWhatnotOdon » 10 sep 2018, 00:52

Hoi Herman,

In tegenstelling tot wat Niels zegt zou ik de tand wel een paar keer eerst in normaal kraanwater (als dat bij jullie in de buurt schoon genoeg is [geen chloor, niet te hard]) en daarna in gedemineraliseerd water leggen om de zouten te verwijderen. De scheuren die je ziet (en zeker als de tand ook licht schilfert) zijn vermoedelijk ontstaan door zoutwerking. En als je het zout niet verwijderd kunnen deze processen gewoon door blijven gaan, ook onder een beschermende coating van welke lijm dan ook: het is namelijk bijzonder moeilijk om zo'n coating volledig dekkend te maken. En als deze dat niet is blijf je risico op verder verval houden.

Wanneer je de tand in water legt raad ik je aan om eerst je basin vol water te gieten, pas daarna rustig de tand erin te leggen. Zo voorkom je stroming/beweging in het water door het vullen/bijgieten ervan. Bij poreuze materialen, zoals op lage temperatuur gebakken aardewerk, kan je trouwens beter wel eerst het object in het basin leggen en daarna water opgieten - zo krijgt lucht de kans geleidelijk te ontsnappen en krijg je geen schade door luchtbelletjes. Mochten er onverhoopt toch stukjes afbreken, kunnen die altijd nog gelijmd worden. Hoe dan ook, zal je de tand hierna een paar dagen (of bij voorkeur weken) goed moeten laten drogen naast een warmtebron (zonder echter te hoge verhitting te gebruiken, want dan loop je ook weer risico op verdere schade - net iets boven omgevingstemperatuur/kamertemperatuur is goed, maar niet direct naast de verwarming leggen!).

Als de tand dan droog is kan je vulmiddelen gaan gebruiken en een coating aanbrengen. Ikzelf gebruik daarvoor Daler-Rowney's Decoupage Medium Craft Seal (https://studioartshop.com/acatalog/info_3511.html), een lijm/verf op acryl-basis (dus water-oplosbaar en omkeerbaar) die transparant opdroogt, goed intrekt en bindende eigenschappen heeft, voor kunst-, schilder en knutselwerk geëigend is en zich dus (vermoedelijk, want ik gebruik het zelf pas een jaar of vier/vijf) ook op lange termijn goed moet gedragen. Het effect is een beetje hetzelfde als witte houtlijm, die ik ook veel gebruikt heb. Let wel dat het aanbrengen van deze verf een glans veroorzaakt, die mogelijk onwenselijk is (dit is een bij-effect dat verschillende producten al dan niet hebben, dus kan meespelen bij een keuze voor bindmiddel/lijm).

Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden en meningen verschillen ook volop over hoe het beste met dit soort fragiele stukken om te gaan. Hierboven mijn mening. Maar het blijft lastig zulk soort zaken van een afstandje in te schatten, dus de beste keurmeester ben je zelf. Het kan eng zijn hierin je eigen keuzes te maken, maar je leert hier wel het meeste van. Succes!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door sjaak » 10 sep 2018, 07:52

Ieder heeft inderdaad zijn eigen methoden.
Ik vind onderdompelen in water van een droge kies in deze staat riskant. De scheuren gaan er ook niet mee weg.
Dat scheuren door het zout komt is niet helemaal correct naar mijn mening. Ook goed ontziltte kiezen gaan namelijk scheuren. Het komt door de manier waarop de mammoetkies is gebouwd en de lage fossilatiegraad, waardoor ze gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen met scheuren als gevolg.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door 8legs » 10 sep 2018, 23:15

Beste amelchers & sjaak,
Ik heb de tand gekocht van iemand die ik niet ken (op een rommelmarkt!) maar deze persoon kende er duidelijk iets van, hij verkocht ook meerdere soorten fossielen. Ik veronderstel dat hij de tand zelf voldoende ontzilt heeft (als hij de eerste eigenaar was), maar zeker weet ik dat natuurlijk niet.

Daarom denk ik dat ik hem beter toch niet in water leg.



Herman


Plaats reactie