Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
redmilksnake
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 43 times
Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 08 okt 2018, 19:45

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allen,

een aantal weken geleden ben ik begonnen met de preparatie van deze Antrimpos speciosus, een garnaal uit Solnhofen. Hij is een kleine 20 centimeter groot. Op foto 1 kunnen jullie het resultaat zien na een 3 uur, foto 2 is het resultaat na ongeveer 12 uur. zoals jullie kunnen zien op foto 2 gebruik ik osteo-fix (opgelost in aceton) om alle scheurtjes in het carapace te lijmen. Dit is nodig omdat, ondanks de zeer goede bewaring, er kleine holtes zitten (ongeveer 2 mm doorsnee) onder het schild. De dikte van het schild is niet genoeg om hem heel te laten, en zelfs de trilling van de HW322 die ik gebruik is dan teveel en zorgt er voor dat ze inklappen. Dat maakt het geheel tot een erg lastige klus, maar er zit vooruitgang in! Mochten mensen hem live willen zien, hij ligt momenteel in Boxtel in het oertijdmuseum, waar ik hem aan het prepareren ben.

Groet,
Jonathan



 
wdh2880
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jun 2016, 10:48
Locatie: Bornem, België
Has thanked: 262 times
Been thanked: 11 times
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door wdh2880 » 14 okt 2018, 15:02

Heel mooi! Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Wim



Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door MarkW » 14 okt 2018, 17:50

Klinkt als een waar priegelwerk, Jonathan, maar het resultaat mag er zijn. Ik vraag me vooral af hoe je eigenlijk de lijm doseert op een manier dat je er bij het beitelen geen last van hebt? Heb vaak genoeg bij het prepareren gehad dat ik wist dat iets waarschijnlijk weg ging schieten, maar dat ik geen idee had hoe ik lijm in van die microhaarscheurtjes krijg zonder het fossiel zowat met de matrix te verkitten. Haal je soms nog wat osteofix weg met aceton en een kwastje?
Succes en als ik tijd had, had ik graag komen kijken! Met vriendelijke groeten, Mark



redmilksnake
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 43 times
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 14 okt 2018, 19:40

Hallo Mark,

Ik breng de Osteofix aan in een 5% oplossing, waardoor het erg dun is, met een heel fijn kwastje. ik ga als volgt te werk:

prepareer een stuk van 0,5 bij 0,5 cm. Breng in het midden wat osteofix aan, zodat het de matrix zo min mogelijk raakt, en prepareer weer verder. Zodra ik er makkelijker bij kan verbind ik de 'druppels' met elkaar, waarbij ik later de osteo-fix er weer af haal met aceton. Hierdoor is tijdens het prepareren het fossiel verzadigd met lijm, maar wel te prepareren (want in de lijm prepareren is niet fijn!). Wanneer de lijm weg is blijft er een mooi fossiel over.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door MarkW » 14 okt 2018, 20:11

Hoi Jonathan, bedankt voor je uitleg van deze precair klinkende procedure en succes met het verdere verloop. Vriendelijke groeten, Mark



redmilksnake
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 43 times
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 15 okt 2018, 21:04

Afbeelding

We zijn weer een stuk verder, totaal een 15 uur nu. Gezien ik dit stuk ook gebruik om verschillende prepareernaalden op te testen, ben ik verder aan het gaan met de HW10, met een fijne naald. Ook hiermee gaat het prima af. Het enige waar ik nu tegenaan loop is een klein laagje kwarts, die zo nu en dan door het fossiel heen loopt. Hierbij is er 1 stuk zo uitgehold dat er een lelijke plek is ontstaan, maar weinig aan te doen helaas. Zelfs veel osteo-fix helpt niet tegen het open springen van zo'n holte. Toch gaan we met goede moed verder. Het stuk word erg mooi!

Met vriendelijke groet,
Jonathan



redmilksnake
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 43 times
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 31 okt 2018, 21:57

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat even wat langzamer, maar gestaagd gaan we door. Zitten nu op bijna 20 uur. maar tussendoor ook wat andere projectjes gedaan, zoals deze andere garnaal.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Schamf
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 dec 2017, 12:02
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door Schamf » 10 nov 2018, 04:39

Prachtig beestje!



redmilksnake
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 43 times
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 12 nov 2018, 15:14

Afbeelding

ondertussen op een kleine 25 uur... Durf te zeggen dat ik ondertussen over de helft ben!



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Antrimpos speciosus, grote garnaal uit Solnhofen

Bericht door FossilDude » 12 nov 2018, 15:33

Mooi! Thanks voor de update.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Plaats reactie