Preparatie vraag

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Marien
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:39
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time
Preparatie vraag

Bericht door Marien » 06 feb 2019, 14:49

Ik vraag mij af hoe ik iets kan kopen wat handig is om een fossiel mooi bloot te leggen, maar wat absoluut niet duur is. Zou iemand iets weten?



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Preparatie vraag

Bericht door FossilDude » 06 feb 2019, 15:24

Hoi Marien,

Het hangt er absoluut af wat voor fossiel je bloot wil leggen. Uit wat voor materiaal bestaat de matrix? Hoe hard is de matrix? Bij sommige fossielen is een borstel voldoende, bij andere een gewone prepareernaald, sommige stukken zijn allen te doen met een pneumatische prepareernaald.

Op de PaleoTime-NL 2019 fossielenbeurs in Harderwijk worden verschillende preparatiedemonstraties gegeven. Daar kan je sowieso meer informatie krijgen.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Marien
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:39
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time
Antw: Preparatie vraag

Bericht door Marien » 06 feb 2019, 19:04

Bedankt, ik zal kijken of ik naar de beurs kan komen.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Preparatie vraag

Bericht door sjaak » 06 feb 2019, 19:30

Dremel engraver.
Niet ideaal, maar ook niet duur en kan mooie resultaten geven.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Marien
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:39
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time
Antw: Preparatie vraag

Bericht door Marien » 06 feb 2019, 19:50

Ik wil graag deze ammoniet blootleggen, hij is gevonden in Charmouth, UK, en het gesteente is kalksteen. Ik zal kijken of ik een dremel ergens kan kopen. Ik heb nog heel weinig ervaring met prepareren, en ook niet heel veel ervaring met fossielen. Bedankt voor de tips!

groeten, marien



Gebruikersavatar
Marien
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:39
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time
Antw: Preparatie vraag

Bericht door Marien » 06 feb 2019, 19:51

Afbeelding

vergeten op te slaan



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Preparatie vraag

Bericht door sjaak » 06 feb 2019, 20:03

Dat gesteente is niet zo hard. Probeer eerst eens met een tandartshaakje of prepareernaald en een tandenborstel.
Zie de webshop of misschien kan je zelf wat maken.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Preparatie vraag

Bericht door Elbert » 07 feb 2019, 15:04

Hallo, de hardheid van dat gesteente valt tegen; een tandartshaakje is alleen geschikt om matrixresten van de ammoniet af te schrapen.
Als je het stuk met eenvoudige middelen wil prepareren, zou je wat betonspijkers moeten scherpslijpen; op een punt of als een klein beiteltje.
En met een klein hamertje kun je de ammoniet dan vrij preppen.
Wees wel heel voorzichtig; de steenkern is van calciet en elke misser blijft zichtbaar...
Dus als je ook mindere stukken van hetzelfde materiaal hebt, zou je die eerst als oefenmateriaal kunnen gebruiken.
Succes! en laat ons het resultaat zien.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Preparatie vraag

Bericht door PachyWhatnotOdon » 11 feb 2019, 11:22

sjaak schreef:
Dremel engraver.
Niet ideaal, maar ook niet duur en kan mooie resultaten geven.
Ik kan de graveerpen van Dremel ook van harte aanbevelen. Heb daarmee op verschillende soorten matrix gewerkt (alleen nog niet uit Charmouth, helaas - nog geen tijd voor gehad), en het werkt prima ter vervanging van een echte prepareernaald. Het is hetzelfde gevoel bovendien, dus als je ooit de kans krijgt op te waarderen heb je al wat ervaring! (raad dan wel aan een veiligheidsbril tegen eventueel ronschietende steensplinters aan, een gezichtsmasker tegen het stof, en eventueel ook oorbeschermers tegen het geluid)

Wel zou ik ook Bert z'n advies in gedachten houden: alle kleine uitschieters blijven zichtbaar. Dat maakt vooral het werk op deze hardere matrix lastig - dus eerst oefenen op het mindere materiaal of op een minder belangrijk stuk van de steen cq. verder van het fossiel af zal geen overbodige luxe zijn. Het calciet is sowieso zwakker dan de matrix er omheen, dus kan met een verkeerde stoot ook makkelijker losraken, volgens mij. Dus voor precieziewerk: met een tandartshaakje kan je inderdaad wel vast eventueel losse stukken matrix van het fossiel afpulken.

Mocht het fossiel toch wat lichte putjes van een preparatienaald hebben opgelopen kan een licht bad van azijn deze wat minder zichtbaar helpen maken, door van het hele fossiel langzaam een laagje af "te eten". Je kunt dit trouwens ook doen om eventuele dunne matrixresten te verwijderen. Gewone witte keukenazijn werkt prima, maar je moet - zeker met calciet - het proces goed in de gaten houden. Daarna goed onder voldoende stromend water afspoelen, want anders blijft het zuur over langere tijd langzaam op het fossiel doorwerken, met alle gevolgen van dien (nu valt azijn wat dat betreft wat sterkte mee, maar toch goed om goed na te reinigen). Ook kan het fossiel en/of de matrix een net iets andere kleur aannemen na een zuurbad. Dus ook hier valt aan te raden eerst op een ander, minder waardevol stuk, te experimenteren.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
kalootklooier
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Antw: Preparatie vraag

Bericht door kalootklooier » 12 feb 2019, 10:38

Hoi,


Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om langs te komen om hem vrij te preppen met een prepareerpen. Als ik het zo zie is het niet veel werk.

Wellicht zijn er meer collega-verzamelaars die je willen helpen voor het geval zij meer bij je in buurt wonen. Ik woon in Gouda.

Groeten Walter



Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein


Plaats reactie