Beginners geluk, en wat nu?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Jand
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:49
Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door Jand » 31 jul 2019, 12:35

Hoi, een echte beginner hier die tijdens de vakantie met de familie in Eichstatt met de kids op fossielenjacht wat leuk schelpjes hoopte te vinden. Roept mijn zoontje.. hue papa... blijkt hij dus een fossiel van een vis te hebben gevonden. We zijn twee uur bezig geweest rond om vrij te maken om deze als een grote plaat er uit te kunne wrikken. En wonderwel is het ons ook nog gelukt!
blijkt er aan de onderkant bij de vis ook nog eens een hele mooie ammoniet te zitten!

We hebben de plaat bij familie in de buurt wat kleiner laten zagen zodat het handzamer is maar merk dat de 3 cm dikke plaat los slaat en de vis nu op twee tegel zit..dus wordt breekbaar.

Mij vraag.. hoe nu verder. Wij zien deze natuurlijk al mooi thuis aan de muur of ergens staan. Maar hoe? Hoe kunnen we hier het best mee omgaan.. zal foto asap toevoegen.





[Bewerkt door Jand op 31-07-2019 om 11:43 NL]



 
Jand
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:49
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door Jand » 31 jul 2019, 12:39

Afbeelding

En de foto



Jand
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:49
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door Jand » 31 jul 2019, 12:41

En aan de onderkant van de plaat vonden we deze. Zijn nu los van elkaar.

[Bewerkt door Jand op 31-07-2019 om 11:41 NL]



Jand
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:49
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door Jand » 31 jul 2019, 12:42

Afbeelding

En nu met foto



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door FossilDude » 31 jul 2019, 14:58

Hoi Jand,

Inderdaad beginnersgeluk! Wat een mooie vondsten!

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat het probleem precies is. Wat moet er verder nog gebeuren? Ben je bang dat ie uit elkaar valt als je m aan de muur zou hangen? Of gaat het ergens anders om?

met vriendelijke groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Jand
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:49
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door Jand » 31 jul 2019, 18:39

Hoi Johan,

Het was inderdaad een beetje een open vraag zo vanaf mijn mobiel. Zit nu achter een normaal scherm en kan wat duidelijker zijn hoop ik. :)

We hebben de fossielen uit de grond kregen door een grote kalkplaat 40cm x 90cm x 3.5 cm rond om vrij te maken en los te tikken en wiggen. Een spannend klusje samen met mijn 11 jarige kiddo's :)
Deze plaat is natuurlijk erg onhandzaam en hadden de tip om met een flexzaag deze voorzichtig kleiner te maken. Dit is op zich met twee zaag snedes goed gelukt. En is nu 40 bij 45cm. Kleiner durfden we niet te gaan. Hierbij heeft echter de kant met de vis tot een 8mm tegel los gelaten. Nog steeds heel dus niets aan de hand.

We hebben nu dus een (8mm) tegel met vis fossiel en een dikke 3 cm tegel met Ammoniet fossiel. beide 40x45cm.


-40x45cm is nog steeds een redelijke grote plaat, en voor mijn gevoel een groter risco om te breken dan een kleine (en dan vooral voor de dunne plaat). Echter weet ik niet of ik er nog een Flex op los durf te laten. Zou het risico om hem kleiner te zagen de moeite zijn?

-Wat voor oplossing is er om de plaat stabieler te krijgen. Bijvoorbeeld door hem op een houten ondergrond te plakken? of terug op de grote dikke plaat plakken? of andere oplossing?

- Kun je met zo'n kalkplaat eigenlijk wel met lijm bezig? En indien ja wat voor lijm is hier dan geschikt voor?

-Als ik de 8 mm tegel bekijk, lijkt het er op dat deze zich nog een keer wil opsplitsen. Ik zie duidelijk dat deze nog uit "twee plaaten bestaat" Voor zover lijkt hij nog stabiel maar zou deze bij het verder drogen (platen waren vochtig) spontaan kunnen los laten? zou het verlijmen van de naarden in de zijkant de stabiliteit te goede doen?

-Wat voor methode worden er zoal gebruikt om dit soort plaaten neer te zetten of op te hangen. Zijn er online oplossingen voor te vinden?(webshops met matriaal) Ben bang dat als we hem zomaar ergens neer zetten vooral de dunnere tegel de jaren niet zal overleven.

-Is er een regel hoe je deze tegels het beste kunt vervoeren?

Zoals je ziet zijn wij dus echt een stelletje beginners :) en heb nog veel meer vragen, maar zou hier maar eens mee willen beginnen.

gr,
Jan

[Bewerkt door Jand op 31-07-2019 om 17:39 NL]



NonkelCo
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2016, 15:30
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door NonkelCo » 04 aug 2019, 18:38

Beste Jand,
Gefeliciteerd met je mooie vondst. Ikzelf heb wat ervaring met visfossielen uit Wyoming, welke ook in platen voorkomt. Enkele tips die je misschien kunnen helpen:
1. Platen enkel zagen. Dit voorkomt afbrokkelen.
2. Als de kopse kanten brood zijn, zou je deze kunnen behandelen met bijv. verdunde houtlijm, evt meerder keren herhalen. Ik doe enkel de kopse kanten en evt de achterzijde.
3. Voor de voorzijde heb ik goede ervaring metbehandel ik met Golden Barnishes, Archival Vernis, Mineraal spiritus acrylaat-aerosol met UVLS, glans satijn. Welke verkrijgbaar is in een spuitbus. Dun aanbrengen, evt meerdere malen tot gewenst resultaat - laat het zeker niet te veel “glimmen” komt het specimen niet ten goede.
4. In de US kitten/verlijmen ze de fossielen platen op mulitplex en worden vervolgens op maat gezagen. Zijkanten van het hout worden gekleurd met gruis van hetzelfde gesteente om eenzelfde look te hebben. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Succes en geef je fossiel een mooie prominente plaats ????????????
Met vriendelijke groet, Marco




Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 04 aug 2019, 19:26

Hoi Jan,

Mooie vondsten inderdaad! Hoewel ik zelf helaas geen ervaring met dergelijk materiaal heb (zo is het zagen van de platen met een flexzaag een nieuw idee voor me waar ik zeker eens mee wil experimenten - wel natuurlijk bekend met de cirkelzaag, waarvan ik van Dremel een klein model heb), lijkt het advies van Marco me zeker bruikbaar. Deze oplossing vergt ook weinig extra materiaal, wat voor een beginner natuurlijk ook erg prettig is. Zelf zat ik namelijk te denken aan het verstevigen van de achterkant met glasvezel en hars, een techniek die ook wel vaak wordt toegepast om broze platen te verstevigen, maar die ook de nodige investering in preparatiemateriaal met zich meebrengt.

Grotere scheuren tussen platen die afschilferen zou je trouwens al kunnen proberen te stabiliseren door het aanbrengen van, inderdaad, houtlijm. Dit is ook goed ongedaan te maken met water. Ikzelf gebruik echter de watervaste variant van Pattex.

Voor te aanbrengen van een dun laagje vernis, zoals Marco voorstelt voor de randen van de plaat, gebruik ik vaak de op acryl gebaseerde Decoupage Medium Craft Seal van Daler en Rowney. Let wel op, want dat product laat wel een glans achter.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

NonkelCo
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2016, 15:30
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door NonkelCo » 04 aug 2019, 21:14

Nog een kleine aanvulling mbt vervoer; de platen best verticaal vervoeren, hierdoor zijn ze minder gevoelig om te breken. Evt kun je het verstevigen om ze tussen twee planken te tapen. Succes, Marco



Jand
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:49
Antw: Beginners geluk, en wat nu?

Bericht door Jand » 05 aug 2019, 23:03

Allen bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee. Het op multiplex plakken, kan dit gewoon met houtlijm?




[Bewerkt door Jand op 05-08-2019 om 22:05 NL]




Plaats reactie