Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door perfectjumpz » 02 aug 2019, 08:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goedemorgen,

Zojuist terug gekomen met de bus uit Calais en ook het prachtige Cap Blanc Nez mogen bewonderen. Afgelopen maandag en dinsdag heb ik bij Cap Blanc Nez gezocht en ook wat mooie ammoniet fragmenten gevonden. Nu lees ik hier op het forum veel dat deze ammoniet fragmenten van CBN zeer gevoelig zijn voor pyrietrot en wil dit graag voorkomen, dus was van plan gelijk de nodigde stappen te ondernemen. Nu zie ik op de fragmenten wat witte 'stukjes' zitten en als ik mijn neus boven de fragmenten hou dan ruik je ook een sterke zwavelgeur. Ik heb zelf nog nooit pyrietrot gezien (wel op foto's van het forum en dat zag er ook zoiets uit als ik op foto 3 bijvoorbeeld zie). Zou dit al pyrietrot kunnen zijn?

Mijn idee om het te behandelen was alsvolgt:

- Eerst de ammoniet fragmenten ontzilten, dan reinigen met ammoniak en daarna in een afgesloten pot laten staan op een steen voor de ammoniakdampen (ook buiten, handschoenen e.d.), laten drogen in de kelder in een doos, daarna als deze droog zijn behandelen met paraloid. Sommige fragmenten moeten natuurlijk nog wel geprepareerd worden. Is het aan te raden om dit eerst te doen en daarna te conserveren? (Ik las namelijk wel dat je met het behandelen van pyriet fossielen niet te lang moet wachten)

Op foto 4 zijn volgens mij pyriet ammonieten te zien met een laagje roest (denk ik). Nu zag ik de volgende post voorbij komen: https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 692#255385 met een soortgelijk probleem. Hieruit zou ik zeggen om het in de volgende volgorde te behandelen:

- reinigen met ammoniak en daarna in een afgesloten pot laten staan op een steen voor de ammoniakdampen (ook buiten, handschoenen e.d.), laten drogen in de kelder in een doos, daarna als deze droog zijn behandelen met paraloid.

Ik heb wat zitten speuren op het forum en dit lijkt mij de manier om het op te pakken. Zouden jullie het anders aanpakken of ook op deze manier?

Ik hoor het wel. Alvast bedankt!

Jelle

[Bewerkt door perfectjumpz op 02-08-2019 om 07:46 NL]

[Bewerkt door perfectjumpz op 02-08-2019 om 16:10 NL]



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door PachyWhatnotOdon » 04 aug 2019, 20:08

Hallo Jelle,

De fossielen uit de laatste foto zou ik eerlijk gezegd weggooien, omdat ik ze niet vertrouw. Ze hebben inderdaad al met pyrietverval te maken gehad, en de kans bestaat dat dit proces nog gaande is. Daarmee zou ik het risico niet nemen...

Die witte vlekken, zeker als ze een beetje poederachtig zijn, zullen inderdaad pyrietrot zijn. Zonder poeder zijn de plekken stabieler, maar nog steeds behoeftig van aandacht.

Over de ammoniabehandeling heb ik pas kort geleden voor het eerst gehoord, dus kan ik je niet over adviseren. Maar in principe zou ik inderdaad eerst ontzilten, daarna behandelen tegen pyrietrot, maar niet lakken. De toegevoegde waarde van het lakken valt te bediscussiëren, waarbij het niet zeker is of je de pyrietrot uitsluit of juist insluit... In de meeste gevallen laat ik pyriet daarom zijn natuurlijke verval begaan, zolang het maar stabiel blijft.

Hopelijk helpt dit je iets.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door perfectjumpz » 04 aug 2019, 20:35

Hallo Alexander,

Heel erg bedankt voor je reactie. Daar was ik inderdaad al bang voor dat dit een begin van pyrietrot zou zijn. Ik had de 'verdachte' fragmenten al in een andere bak met water gedaan, dan de andere (ik weet niet of ze tijdens het ontzilten ze elkaar ook kunnen besmetten). Ik zie inderdaad op diverse posts de ammoniabehandeling terugkomen bij dit soort fossielen.

Hoelang zou jij aanraden om de overige ammonietfragmenten zoals deze te ontzilten? Normaal gesproken doe ik botmateriaal van de Nederlandse stranden += 6 weken ontzilten.

Jelle



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door Spongebob » 10 aug 2019, 16:14

De witte partijen op de brokstukken die je op de eerste 3 foto's laat zien zijn geen pyrietrot hoor. Deze fossielen kun je nog jaren bewaren, mits op een droge plaats. Roestbruine ammonietjes laat ik liggen op het strand. Die kunnen na verloop van tijd kapot gaan. Maar ook dat kan in droge bewaring nog een behoorlijke tijd duren.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door PachyWhatnotOdon » 12 aug 2019, 17:27

Hoi Jelle,

Omdat pyrietrot water als katalist gebruikt - het is een component van de optredende chemische reactie - nooit verdachte stukken met andere (verdacht of niet, want ook verdachte stukken kunnen elkaar onderling ook aansteken en van verdacht niet-besmet naar verdacht-besmet wisselen) ontzilten.

In de meeste gevallen volstaat voor goed gemineraliseerde fossielen met een korte ontziltingsbehandeling van een half uurtje tot een paar uur. Belangrijker is het bad af en toe te verversen, omdat het water van zouden verzadigd raakt en wanneer dit het geval is, minder verdere zouten uit de fossielen weet te onttrekken. Een bad in gedemineraliseerd water is derhalve het beste (en ook niet eens altijd, omdat voor sommige broze stukken te snelle ontzilting averechtse effecten kan hebben), maar geen vervanging voor meerdere baden. Ik doe dan ook voor echt belangrijke stukken meerdere baden waarvan de laatste (paar) met demin-water.

Hoe lang is afhankelijk van hoe gemineraliseerd/broos de stukken zijn. Brozere stukken hebben theoretisch meer zout kunnen opzuigen, en het zal dan ook meer werk kosten dit er weer uit te krijgen. Daarentegen kun je sommige broze stukken soms beter ook weer niet te lang in het water leggen, omdat hetgeen het stuk samenbindt/in elkaar houdt mogelijk ook op kan lossen. In elk geval wil je bij deze laatste soort stukken de stukken eens behandeling begonnen is, ze niet tussendoor drogen, liefst ook niet uit het water halen. Bij het uit het water halen kan er weer lucht in de poren gaan zitten, die bij hernieuwd onderdompelen in water druk op het stuk kunnen zetten wanneer de lucht probeert te ontsnappen.

Overigens houdt ik doorgaans als ontziltingstijd 30-60 minuten aan, of, alternatief, tot één bad nadat er geen zichtbare isolatielaag (zout en andere troep) meer op het water drijft... Als het pyriet betreft - vaak erg goed geliberaliseerd en met risico op pyrietrot, ook al is deze nog niet zichtbaar, probeer ik ontzilting tot een minimum beperkt te houden en te volstaan met alleen wassen.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 12-08-2019 om 16:35 NL]


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door perfectjumpz » 12 aug 2019, 20:55

Hoi Tom en Alexander

Bedankt voor jullie reacties.

@Tom ik ben inderdaad bezig om deze pyriet fossielen op te bergen en heb de conservering gebruikt wat hier op het forum te vinden valt. Ik ga ze in ieder geval goed in de gaten houden en neem direct actie als ik problemen zie.

@Alexander ik ga zeker wat met deze informatie doen.

Jelle



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door Xenina » 13 aug 2019, 11:55

Hoi allemaal,

volgens mij zijn de fragmenten op de eerste fotos niet van pyriet/markasiet maar van phosphoriet.Ze moeten dus ook niet tegen pyrietrot worden beschermd. (Ik heb heel veel verzameld aan de strand van Cap Blanc Nez en zoals Tom schreef tot nu alleen maar rot-problemen met de roestige stukken gehad.)

De fragmenten ob de laatste foto kan ik vanwege pyriet/phosphoriet niet zeker herkennen.

Groetjes, Xenina



[Bewerkt door Xenina op 13-08-2019 om 11:00 NL]



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door Xenina » 13 aug 2019, 11:59

Afbeelding

Afbeelding

...om het duijdelijk te maken hier twee fotos van ammonieten uit de buurt van CBN:

Foto 1: Pyrietammoniet

Foto 2 Phosphoriet-ammoniet.

Groetjes,

Xenina



Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door Everhardus » 14 aug 2019, 01:08

Hey Nina, zeker weten dat de eerste ammoniet niet ook een phosphoriet exemplaar betreft ? Mooie exemplaren trouwens...



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Pyriet fossielen Cap Blanc Nez

Bericht door Xenina » 14 aug 2019, 13:37

Hoi Everhardus,

ja hoor, de eerste ammo is 100% zeker van pyriet.

Groetjes, Xenina




Plaats reactie