ammoniet

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merlijnfossiel
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 aug 2018, 14:14
ammoniet

Bericht door Merlijnfossiel » 18 aug 2019, 17:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een ammoniet gevonden op de steinplatte in oostenrijk.
Hoe zou ik deze het beste vrij kunnen maken.
De matrix is vrij hard.



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: ammoniet

Bericht door PachyWhatnotOdon » 27 aug 2019, 11:02

Hallo Merlijn,

Een paar ideeën die bij me opkomen (al heb ik hier helaas zelf nauwelijks of geen ervaring mee, dus hoop dat iemand anders mij zal kunnen aanvullen):

1. Met de luchtpen: omdat de matrix hard is eerst met een slijptol een ruitpatroon insnijden, die dan makkelijker met de luchtpen te verwijderen valt (werkt ook door eerst met je pen het patroon in te krassen). Dit is ook de benadering die ze gebruikt hebben om de gemummificeerde nodosaurus van het Royal Tyrell Museum in Canada/Suncore Ankylosaur uit te prepareren (https://www.nationalgeographic.com/maga ... discovery/). Hierbij is het dan natuurlijk wel belangrijk goed het onderscheid tussen fossiel en matrix te kunnen herkennen, maar evenzeer dat het fossiel harder is dan de omliggende matrix.
2. Zuurbad: dek het zichtbare deel van de ammoniet af met bijenwas en leg de hele steen dan in een bad met (ik geloof) ammoniumzuur. Dit zou de matrix moeten weg-eten en telkens een nieuw stuk ammoniet moeten vrij-leggen. Het proces herhalen tot de ammoniet compleet vrij ligt. Wel een bewerkelijk langdurig en mogelijk duur proces.
3. Zandstralen met ijzerpoeder. Vergt wel de nodige behendigheid om je fossiel niet te beschadigen, maar gaat snel en redelijk precies.

Vermoedelijk, echter, zal je van alle drie de methoden gebruik moeten maken.

Succes! En nogmaals, ik hoop dat anderen hier nog aanvullingen op hebben.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
kalootklooier
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Antw: ammoniet

Bericht door kalootklooier » 27 aug 2019, 11:52

Hoi,

Dit is een steenkern van een Holcophylloceras, vermoedelijk uit de Adneter Schichten. Vermoedelijk was je in de omgeving van het Salzburger Land.

Mooi om weer eens een ammoniet te zien!

Dit kun je het beste prepareren met een prepareerpen op luchtdruk. Je kan, met wat geduld ook al heel veel met de hand. Met een spijker en een hamer, is heel Old-school! Maar met een dremel kun je ook veel wegfrezen. De matrix valt nog wel mee qua hardheid, er zijn veel hardere soorten matrix.

Groeten Walter


Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein


Plaats reactie