CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
fmeerbur
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2017, 20:57
CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door fmeerbur » 27 aug 2019, 21:29

Beste allen,
Ik ben niet veel actief op dit forum, en wat fossielen betreft heb ik enkel ervaring met zoeken op de Cap Blanc Nez. Ik heb onlangs wat geëxperimenteerd met het preserveren van de parelmoerlaag van ammonieten van CBN, en geprobeerd de kleur mooier te doen uitkomen. Misschien vinden jullie dit wel interessant om mee te lezen, of hebben jullie tips voor mij.

Ik ga al enkele jaren af en toe ammonieten zoeken op de Cap Blanc Nez. Als ik iets vind, laat ik het steeds vaker liggen (mijn kast puilt toch al uit); enkel als ik ammonieten vind met parelmoer neem ik ze mee, omdat ik ze zo fascinerend vind. Jammer genoeg vervaagt de kleur naar een soort vaal wit als de fossielen opdrogen. Ik zou graag een manier vinden om de kleuren beter te doen uitkomen, en de parelmoerlaag tegelijk te beschermen, uiteraard.

Als de schelp brokkelig is, denk ik dat fixatie met paraloid een goede optie is. Dit legt echter een glanzende schijn over je fossiel, terwijl het parelmoer even vaal blijft van kleur. Onlangs las ik een blog post van een zekere Fred Clouter met een methode voor het verstevigen van parelmoerschelpen, mét behoud van intense kleuren. De methode bestaat eruit om de fossielen te lakken met transparante, verstevigende nagellak (specifiek van het merk Sally Hanson "hard as nails"). Deze nagellak is verstevigd met nylon, dat de schelp bij elkaar helpt houden. Daarna moet je het fossiel een dag of twee onderdompelen in vloeibare paraffine. De paraffineolie kruipt onder de lak en geeft het parelmoer terug een felle kleur. De originele post is hier te vinden: https://depositsmag.com/2018/06/26/the- ... th-pyrite/

Ik heb een potje Sally Hansen gehaald bij het Kruitvat en wat paraffineolie bij de apotheker, en ben aan de slag gegaan met een paar misbare en fragmentarische fossielen. Hieronder de foto's!



 
fmeerbur
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2017, 20:57
Antw: CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door fmeerbur » 27 aug 2019, 21:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier vier keer hetzelfde fossiel, een stuk ammoniet met intacte parelmoerlaag.
Eerste foto: onbehandeld, droog
Tweede foto: onbehandeld, nat. Je ziet hoe schitterend de natuurlijke kleur is
Derde foto: behandeld met Sally Hansen nagellak. Je ziet hoe de lak een glanzende laag over het fossiel legt, maar de kleur vaal blijft
Vierde foto: behandeld met nagellak + een bad van paraffineolie. De roze tinten komen mooi uit, in werkelijkheid even goed als het onbehandelde fossiel dat nat gemaakt is (al lijkt dat niet zo op de foto).

Tot hiertoe zag het er goed uit!



fmeerbur
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2017, 20:57
Antw: CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door fmeerbur » 27 aug 2019, 21:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een vergelijking tussen behandeling met paraloid en met Sally Hansen nagellak

Eerste foto: twee fossielen, onbehandeld
Tweede foto: beide fossielen gelakt, links met paraloid 10%, rechts met Sally Hansen
Derde foto: dezelfde gelakte fossielen, na een bad in paraffineolie. Links het fossiel met paraloid: de kleur blijft vaalwit. Rechts het fossiel met nagellak: het parelmoer is intenser blauw dan het onbehandelde origineel

Conclusie: goed resultaat met nagellak en paraffineolie. Al moet je er de glans bijnemen! Persoonlijk vind ik een onbehandeld, niet-glanzend fossiel nog steeds mooier omdat het er authentieker uitziet, maar dan moet je de vale kleur van het parelmoer erbij nemen



fmeerbur
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2017, 20:57
Antw: CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door fmeerbur » 27 aug 2019, 21:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte nog dit: het proces is gelukkig omkeerbaar!

Na vergelijking kwam ik tot de conclusie dat de methode met de nagellak + paraffineolie niet in alle gevallen aan te raden is. Voor topstukken zou ik het niet aanraden. Het parelmoer krijgt wel een intensere kleur, maar vooral dan in de rozige tinten.

Met dit fossiel was ik niet helemaal tevreden met de glanzend rozige schijn na behandeling, omdat het onbehandelde origineel veel rijkere kleurschakeringen had.
Foto 1: twee helften van hetzelfde fossiel, gelakt met Sally Hansen nagellak + bad met paraffineolie. Let op de rozige glans
Foto 2: hetzelfde fossiel, na een nachtje in aceton om de nagellak weer te verwijderen. Ik dacht dat ik daarna de paraffineolie zou moeten verwijderen met detergent, maar dat bleek niet nodig.
Foto's 3 en 4: hetzelfde fossiel, nadat lak verwijderd werd, natgemaakt met water. Let op de rijkere kleurschakeringen van de 'onbehandelde' schelp.

Conclusie: behandeling van parelmoerschelpen met verstevigende nagellak lijkt op het eerste gezicht een goed alternatief voor paraloid, met als bonus dat je de parelmoerkleuren intenser kan doen uitkomen. Echter, enkel aan te raden voor parelmoer van één enkele kleur (blauw) of als je van rozige tinten houdt. Mijn mooiste stukken laat ik voorlopig onbehandeld, zolang ze het uithouden!

Let wel: ik heb geen idee van de lange termijneffecten van een behandeling met nagellak. Misschien is de nagellak veel minder bestand tegen de tijd dan paraloid...



Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door Everhardus » 28 aug 2019, 01:55

Ik heb de Sally Hansen methode/ paraffine ook geprobeerd op pyriet ammonieten uit de Gault en was daar redelijk tevreden mee, die kunnen de glans wel hebben...De glans stoorde me wel op phosphoriet exemplaren, die behandel ik niet. Paraloid heb ik hiervoor nog niet gebruikt, wel meen ik velpon/aceton en dat was geen succes, ik verwacht dar Paraloid ook erg gaat glanzen. Wellicht is Mowilith nog een optie.....kan daar echter nog te weinig over zeggen omdat ik hiermee net op iets totaal anders aan het experimenteren ben, het geeft in ieder geval geen wet look effect !



Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Antw: CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door Smaug » 28 aug 2019, 09:26

hallo fmeerbur,

Als je dit in een artikelvorm wil zetten kunnen we het op de site zetten, als je wil.

Groeten,

Richard


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

fmeerbur
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jul 2017, 20:57
Antw: Antw: CBN: Parelmoer conserveren en kleur accentueren

Bericht door fmeerbur » 01 sep 2019, 16:42

Smaug schreef:
hallo fmeerbur,

Als je dit in een artikelvorm wil zetten kunnen we het op de site zetten, als je wil.

Groeten,

Richard
Beste Richard,

Ik heb absoluut geen bezwaar dat dit een artikel zou worden op de website. Welke input van mij zou je daar nog precies voor nodig hebben?

Vriendelijke groeten,
Francis




Plaats reactie