Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door PachyWhatnotOdon » 21 sep 2019, 21:23

Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje terug via een Franse website een setje Starbond (een secondelijm vergelijkbaar met PaleoBOND) gekocht in verschillende vloeibaarheden. De lijm werd geleverd in een drietal lijmflesjes met doseernaald, alla https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... cT3aMLa_6A. Ik had deze nodig voor een prepareerproject waar ik nog steeds niet aan toegekomen ben. Maar omdat ik voorheen vooral met watervaste houtlijm heb gewerkt, wilde ik deze lijmen eerst een paar keer uitproberen, zodat ik, tijdens de preparatie waar ik het voor wilde gebruiken, bekend zou zijn met de eigenschappen van de lijm en zou weten hoe er mee te werken. Dat heb ik nu een paar keer gedaan, waarbij de lijm telkens na gebruik in de vriezer wordt bewaard (ik heb online ergens gelezen dat de lijm daardoor beter bewaard blijft).

Nu zijn met het gebruik de ijzeren doseernaalden echter volgelopen, waardoor ik geen lijm meer uit de flesjes krijg. In eerste instantie dacht ik een dunne naald te gebruiken om proppen te verwijderen, maar dat lukt nu ook niet meer. Het vervelende is dat dit al na één of twee applicaties gebeurt.

Doe ik iets verkeerd, waardoor die proppen ontstaan? Kan ik de lijm die ik nu heb weggooien, of is er een manier om de proppen te verwijderen? Nieuwe flesjes kopen? Maar dan: hoe de lijm in de nieuwe flesjes te krijgen?

Alvast bedankt door jullie hulp!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door tandenzoeker » 22 sep 2019, 11:24

Is dit een cyanoacrylaat lijm? Deze zijn oplosbaar in aceton. Ik zou eens proberen het naaldje een tijdje in een afgesloten potje aceton te leggen? Ook al lost de lijm niet volledig op, hij zal zeker verweken zodat het makkelijker te verwijderen wordt. Naaldjes altijd reinigen met aceton? Misschien een setje naaldjes bijkopen, zodat je er steeds propere hebt? Vuile naalden kan je dan meteen in je potje aceton steken?


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door PachyWhatnotOdon » 23 sep 2019, 17:07

Hoi Wim,

Ja, Starbond is inderdaad een cyanoacrylaat en oplosbaar in aceton. Ik heb dan ook al eens de buitenkant van zo'n naald met aceton schoongemaakt, en dat gaat op zich prima. Maar de naalden zitten aan de flesdoppen vast, en kunnen daarmee niet makkelijk los in de aceton gelegd worden. De dop van het flesje zou eventueel nu kunnen, maar dan moet je het flesje op één of andere manier afsluiten terwijl het deksel weekt.

Ik zat daarom te denken extra flesjes te kopen, en de lijm over te gieten. Maar geen idee hoe dat te doen zonder het op je handen te krijgen of trechters (o.i.d.) aan het overgieten te verliezen. Bovendien wordt het wel een dure aangelegenheid als je telkens nieuwe flesjes moet kopen als de naald vol proppen zit.

Dat laatste is denk ik sowieso het onderliggende probleem: dat de naalden na een paar keer gebruik (en dan bedoel ik één à twee keer lijm druppelen) geblokkeerd zijn... Vandaar dat ik had gehoopt dat op dit forum wel mensen zouden zitten met ervaring met cyanoacrylaat-lijm, dan wel de meestgebruikte merken hierbinnen.

Maar hoe dan ook bedankt voor je suggestie. Eens bedenken hoe, maar op zich moet ik daar inderdaad wel iets mee kunnen.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Antw: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door redmilksnake » 24 sep 2019, 10:12

Hallo Alexander,

Wij maken zeer veel gebruik van deze lijm, als in liters per jaar. Het is inderdaad zeer vervelend als de buisjes snel verstopt raken. De oplossing is vrij eenvoudig. De secondelijm is erg dun en blijft daardoor altijd aan de naald plakken, waardoor het na het uitharden de naald verstopt. Dit is te voorkomen door na het gebruik van de lijm even in het flesje te knijpen. Hierdoor zal de naald leeg gemaakt worden, en zal het niet meer verstoppen. Door het te bewaren in een koelkast zal de lijm ook niet te veel uitharden. Mocht je het meenemen in het veld, zorg er dan voor dat de lijm zo veel mogelijk uit de zon blijft, hierdoor gaat hij namelijk verdikken.

De nu verstopte naalden zijn te ontstoppen door ze inderdaad in aceton te leggen. wij gebruiken zelf plastic opzetnaalden die goedkoper zijn om te vervangen (zie https://www.starbond.com/)

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door PachyWhatnotOdon » 06 okt 2019, 13:16

Hallo Jonathan,

Heel erg bedankt voor de tips! Zoals ik (volgens mij) al eerder gezegd heb, is dit mijn eerste keer dat ik echt/zelf met CA-lijm werk, dus was het voor mij best een verrassing dat de lijmnaalden zo snel verstopt raken. Ik heb inmiddels ook al gelezen dat je het flesje na gebruik eventueel even met een tik op tafel kunt neerzetten, zodat eventueel overtollige lijm terugschiet - ongeveer zoals jij dus aanraadt even in het flesje te knijpen.

Natuurlijk is schonen met aceton ook een optie, maar dan moet ik de flesjes tijdelijk even op een andere manier zien af te sluiten (want dan zal ik de deksels moeten verwijderen) - of de inhoud overgieten. Beiden naar mijn idee op dit moment nog redelijk bewerkelijk. Maar gezien ik nu meer weet hoe men hier normaal gesproken mee werkt, denk ik dat ik wel een oplossing moet kunnen verzinnen.

Beiden heel hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door PachyWhatnotOdon » 14 okt 2019, 09:46

Hoi Jonathan,

Nogmaals bedankt voor de tip. Op basis hiervan heb ik mijn lijmflesjes (of in elk geval de twee ervan waarin geen afgebroken naald vastgeklemd zit) weer aan de praat gekregen: ik heb de dopjes van de lijmflesjes in een glas met aceton te weken gelegd, waarbij ik zowel het glas als het lijmflesje met wat aluminiumfolie afgesloten heb gehouden (af en toe licht met een kledingnaald in de naald van het flesje peuren heeft volgens mij het oplossen van de lijmproppen daarbij nog wat versneld). En met het eruit knijpen van de lucht lijken ze ook langer mee te gaan! Dus ik kan weer volop lijmen! Bedankt!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door JZuidewijk » 15 jul 2023, 21:52

Goedeavond,

Weet iemand misschien waar ik deze lijm kan bestellen, liefst binnen de EU? (voorkeur Nederland uiteraard). Ik heb een aantal fossielen die ik graag zou willen repareren. Ik heb zojuist mijn verzameling Winterswijk uit de opslag gehaald, en een paar stukken die ik had gelijmd met secondenlijm (toen gewoon van de Gamma) zijn weer uiteen gevallen. Dus ik zou die nu graag goed lijmen, met lijm die speciaal gebruikt wordt in de paleontologie, en die wel voor voldoende sterkte zorgen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Zuiderwijk



redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door redmilksnake » 17 jul 2023, 09:09

Hallo Jeroen,

de enige dealer in Starbond in de Benelux die ik ken is TMA (https://www.tma-benelux.com/nl/), daar kan je het één en ander bestellen, maar zij bestellen het direct bij starbond en doen er dan nog wat extra bovenop (logisch natuurlijk, zo werkt handel), wat dan wel resulteert in iets lagere verzendkosten, maar het beste kan je even zowel bij TMA als bij Starbond zelf informeren, en dan gewoon bestellen waar het het goedkoopst is.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Werken met (Starbond/PaleoBOND) secondenlijm in pipetflesjes/lijmflesjes met doseernaald

Bericht door JZuidewijk » 17 jul 2023, 23:43

Beste Jonathan,

Dank je. Ik ga even prijzen vergelijken! Bij importeren is altijd de importtax die het zo duur maakt. Daardoor betaal je al gauw zo'n 50 euro om een bestelling hier te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Zuiderwijk




Plaats reactie