Ceratide (ammonide) uit Franse Trias

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Ceratide (ammonide) uit Franse Trias

Bericht door PachyWhatnotOdon » 30 okt 2019, 23:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

In juni ben ik met wat vrienden in de Noord-Franse Trias fossielen gaan zoeken, waarbij we bovenstaande ceratide hebben gevonden. Ik heb deze mee naar huis mogen nemen, en ben hem met een dremel graveerpen te werk gegaan. Het gesteente is echter erg hard, en ik heb vaak eerst een grid moeten uitgraveren, alvorens de tussenliggende vakken weg te kunnen werken. Alleen zo kon ik door de steen komen - tot ik dicht tegen het hart van de ceratide aan kwam, omdat zich daar een zachte kleilaag bevond die gelukkig niet alleen makkelijk weg te werken was, maar bovendien de nodige afscheiding leverde om matrix en fossiel uit elkaar te houden.

Nu ik steeds dichter bij de buitenste rol van de ceratide kom, is deze laag verdwenen, en is het bovendien heel lastig om het onderscheid tussen fossiel en matrix nog te herkennen. Ik ben daarom ook aan de achterkant begonnen (laatste foto), in de hoop dat ik daar meer over het al dan niet aanwezig zijn van de kern (of heet dat


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie