Mixosauruswervel

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 30 okt 2019, 23:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Tijdens hetzelfde uitje in de noord-Franse Trias als van de ceratide uit dit artikel (https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 6364&site=) heb ik afgelopen zomer ook een wervel van een Mixosaurus sp. in knol gevonden. Omdat in eerste instantie niet duidelijk was wat er in de knol zat hebben we deze gebroken, waarbij deze vrij netjes in drie stukken uiteen viel en het zandloperprofiel van de wervel direct goed te zien was (foto's desgewenst vanaf volgende week beschikbaar). De individuele stukken zijn inmiddels weer verlijmd, maar nu komt de grote vraag over hoe de preparatie het beste aan te pakken.

Een vriend van me die regelmatig preparaties doet stelde me op basis wat hij van een ander, die vaker in de Trias zoekt dan hijzelf, had gehoord voor zuur te gebruiken om het bot vrij te leggen. Terwijl ik zelf weer van de vrienden met wie ik dit stuk gevonden heb weet dat zij een preparatienaald gebruiken, aangevuld met zandstralen. Zelf heb ik alleen een Dremel graveerpen ter beschikking...

Probleem met de benadering met de preparatienaald of graveerpen is een beetje dat het stuk erg rond is, en het lastig inschatten is waar je een veilig afbouwvlak kunt aanleggen, en hoe deze het beste uit te breiden. Ook ben ik op basis van mijn ervaring met de reeds genoemde ceratide bang dat de matrix erg hard zou kunnen zijn, en de afscheiding tussen het fossiel en de matrix onduidelijk...

Iemand die me hierin kan adviseren?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: Mixosauruswervel

Bericht door MarkW » 31 okt 2019, 17:12

Hoi Alexander, dat klinkt als een toffe vondst, maar kun je die lijm nog weer oplossen? Het is erg riskant om zonder aanknopingspunt de diepte in te gaan bij zo’n stuk, zeker met alleen een graveerpen. Je kunt beter ten minste één van de stenen aanprepareren, dan lijmen en verder werken. Succes alvast. Groeten, Mark



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Mixosauruswervel

Bericht door sjaak » 31 okt 2019, 17:51

Bovenkant ligt al een stukje vrij toch of zie ik dat verkeerd ? Ik ben wel benieuwd naar die andere foto’s.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: Antw: Mixosauruswervel

Bericht door MarkW » 31 okt 2019, 18:54

sjaak schreef:
Bovenkant ligt al een stukje vrij toch of zie ik dat verkeerd ? Ik ben wel benieuwd naar die andere foto’s.
Ziet er voor mij uit als een mossel o.i.d. wat daar uitsteekt....



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Mixosauruswervel

Bericht door sjaak » 31 okt 2019, 19:07

MarkW schreef:
sjaak schreef:
Bovenkant ligt al een stukje vrij toch of zie ik dat verkeerd ? Ik ben wel benieuwd naar die andere foto’s.
Ziet er voor mij uit als een mossel o.i.d. wat daar uitsteekt....

Nee, ik bedoel het bovenaanzicht op foto 1 maar misschien zie ik spoken....(het is per slot van rekening Halloween)


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Antw: Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 14 nov 2019, 20:33

Hallo Mark en Niels,

Sorry voor het uitblijven van reactie! Ik ben een flinke tijd ziek geweest, en kon daarmee tijd noch energie vinden om een antwoord te sturen. Helaas gaat het met het prepareren van fossielen vrijwel hetzelfde, dus aan de staat van de wervel is in de tussentijd ook nog niets veranderd :(
MarkW schreef: 31 okt 2019, 17:12 Hoi Alexander, dat klinkt als een toffe vondst, maar kun je die lijm nog weer oplossen? Het is erg riskant om zonder aanknopingspunt de diepte in te gaan bij zo’n stuk, zeker met alleen een graveerpen. Je kunt beter ten minste één van de stenen aanprepareren, dan lijmen en verder werken. Succes alvast. Groeten, Mark
Helaas is het stuk met CA-contactlijm aan elkaar gezet. Hierbij was mijn voornaamste zorg dat het stuk verder uit elkaar zou vallen of de contactvlakken stof zouden vergaren en daarmee minder goed terug op elkaar zouden passen. Natuurlijk is ook zo'n lijm met aceton weer opnieuw op te lossen, maar ik denk niet dat dit de contactvlakken goed zal doen. Vandaar dat ik een berg referentiefoto's heb genomen (hieronder een paar), en potloodstrepen heb proberen te zetten om aan te geven waar het fossiel ongeveer begint en ophoudt. Helaas lijken die strepen niet goed zichtbaar meer...
sjaak schreef: 31 okt 2019, 19:07
MarkW schreef:
sjaak schreef:
Bovenkant ligt al een stukje vrij toch of zie ik dat verkeerd ? Ik ben wel benieuwd naar die andere foto’s.
Ziet er voor mij uit als een mossel o.i.d. wat daar uitsteekt....

Nee, ik bedoel het bovenaanzicht op foto 1 maar misschien zie ik spoken....(het is per slot van rekening Halloween)
Mark heeft inderdaad gelijk dat wat er uitsteekt inderdaad een mossel is, maar Niels heeft ook gelijk in dat er aan de bovenkant al een stuk matrix tot op het steen is uitgesprongen. Vandaar ook dat ik vermoed dat het verschil tussen wervel en matrix moeilijk te zien zal zijn, want het kleurcontrast dat ik daar waarneem is maar erg beperkt. Ook weet ik niet of de matrix daar over de rand van de wervel heen zal lopen of alleen opvulling is. In het eerste geval biedt het natuurlijk een goede mogelijkheid tot een verder afbouwvlak, maar als het alleen een opvulling betreft is deze er natuurlijk op een gegeven moment uitgewipt, en moet ik een nieuw afbouwvlak zoeken.

Hoe dan ook, hierbij wat foto's ter verduidelijking...
Bijlagen
001.jpg
002.jpg
003.jpg
004.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg
008.jpg


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 14 nov 2019, 20:35

Ook vraag ik me trouwens af hoe dat moet werken met het verwijderen van de vulling. Begin je dan aan de vrijliggende rand (dus in het midden) en werk je naar de rand toe? En hoe dan bij de rand, want daar kan het afbouwvlak op den duur (en als je naar de foto's kijkt, zeer waarschijnlijk) op dezelfde hoogte komen te liggen als de bovenrand van de wervel. Suggesties?


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mixosauruswervel

Bericht door sjaak » 17 nov 2019, 13:28

Ik zou in het midden beginnen en dan hopen dat het mooi losspringt van het bot.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 jan 2020, 10:10

Hoi Niels,

Sorry voor de heel late reactie! Kerst en Nieuwjaar is een wat drukke periode geweest voor me, en om een of andere reden krijg ik ook geen updates van het forum meer binnen. Denk dat ik daar binnenkort eens achteraan moet.

Hoe dan ook, bedankt voor je tip! Zal dat eens proberen. Ik heb me inmiddels ook bij een museum voor een preparatieworkshop ingeschreven, waarmee ik toegang tot verschillende maten preparatiepennen, maar ook zandstralen, en natuurlijk de nodige expertise voor hulp zou moeten hebben. Eens kijken wat dat oplevert. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen.

Groetjes, en nog gelukkig Nieuwjaar,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 23 jun 2021, 22:56

Hierbij de langverwachte update aangaande dit stuk:

Vanwege Corona is de preparatieworkshop lange tijd uitgesteld, zodat ik pas eind oktober vorig jaar beschikking had over de middelen het fossiel uit te prepareren. Dat ging in het begin ook nog best goed, waarbij het me vrij makkelijk lukte de vulling van het centrum aan beide kanten met de luchtbeitel te verwijderen.

Echter, toen sloeg het noodlot toe! In eerste instantie brak ik door het midden van het centrum heen. Op zich een grote ramp, en met wat restauratie goed op te lossen. Maar het vinden van de buitenrand bleek, als Mark al voorspeld had, behoorlijk lastig. Hierbij heb ik een Dremel gebruikt om een deel van de buitenwand af te schrapen, maar het gevolg was dat het er alleen maar onduidelijker op werd waar het bot zou kunnen zitten. Vervolgens botste ik tegen een onverwacht stuk bot op, waarbij ik - althans, zo dacht ik toen - de cortex van het bot weggeprepareerd had. Uiteindelijk lukte me het en goed afbouwvlak en de buitenkant van het bot te vinden op een van de gelijmde naden. Ik ben hier toen maar met de preparatie verder gegaan.

Maar toen ging alles echt faliekant mis: hoewel ik het stuk voor preparatie in mijn hand gehouden had, brak het die trillingen van de luchtbeitel nu weer in z'n drie oorspronkelijke stukken uiteen! Bang om de stukken individueel te prepareren vanuit het idee dat dit alleen maar maar problemen, vooral rond de randen, zou opleveren, heb ik toen geprobeerd de stukken weer terug aan elkaar te lijmen. Maar uiteraard paste dit niet meer perfect vanwege lijmresten van de eerdere poging. Hier ben ik toen maar opgehouden...

Totale rampspoed en diep teleurgesteld hield ik het fossiel al voor verloren. Ik dacht dat ik het al wel kon weggooien en kon wel janken en mezelf voor de kop slaan: ichthyosaurus-vondsten uit het Midden Trias (Muschelkalk-3) zijn verschrikkelijk zeldzaam! Na mijn teleurstelling wat te boven te zijn gekomen heb ik echter contact gezocht met de vrienden met wie ik het fossiel in eerste instantie gevonden had ook te kijken of zij nog iets van het fossiel konden maken...

Hier eindigt dan ook de wijze les over hoe hoogmoed, gebrek aan ervaring (die ik overigens dacht wel al te hebben opgedaan) en het niet beschikbaar hebben van alle benodigde materialen tot drama kan leiden, en begint de hopelijk educatieve rapportage van hoe je zo'n stuk daadwerkelijk prepareert!

Een van die vrienden is professioneel preparateur, en is, in tegenstelling van eerdere suggesties om met zuur te werken, ook gewoon met een luchtbeitel aan de slag gegaan. Hierbij gebruikte hij echter wel een veel fijnere punt en minder druk dan dat ik ter beschikking had. Daarbij spoot hij na vrijleggen van elk klein stuk bot StarBond-lijmspray op het vrijgelegde deel om het te consolideren, waarbij alsnog vrij regelmatig stukken teruggelijmd moesten worden. Maar op zich maakte hij op deze manier goede voortgang.

Wel brak de wervel al snel nogmaals uiteen, waardoor hij de drie stukken uiteindelijk toch, zoals Mark al had voorgesteld, individueel geprepareerd heeft. Na een eerste preparatieronde heeft hij de losse stukken uiteindelijk weer met behulp van een standaard grijs afdichtmiddel met verharder (een soort twee-componenten stopverf) in elkaar gezet. Omdat de stukken vanwege eerdere lijmresten echter niet meer goed op elkaar aansloten, heeft hij eerst deze resten met een scalpel afgekrabt.

Daarop volgde verfijning van de preparatie middels borstelen met gedund azijn, zandstralen met ijzerpoeder, wat bijwerken met de luchtbeitel... en herhaling hiervan tot perfectie. Afwerking, vooral ook om de opvulling wat te maskeren, was op basis van aanbrengen van acrylverf, steenpoeder, en dan kleurverdieper voor steen. Het resultaat is als beneden:


Indet. basal ichthyopterygia 1.jpg
Indet. basal ichthyopterygia 2.jpg
Indet. basal ichthyopterygia 3.jpg
Indet. basal ichthyopterygia 4.jpg
Indet. basal ichthyopterygia 5.jpg
Indet. basal ichthyopterygia 6.jpg


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie