Mixosauruswervel

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 23 jun 2021, 23:06

Omdat de articulatievlakken voor de ribben trouwens van die van parvipelvia (ichthyosauriërs vanaf het allerlaatste Trias) afwijken, vroeg ik me af of dit type articulatievlak voor een bepaalde superfamilie, familie of genus diagnosistisch zou kunnen zijn, zodat ik misschien een ander label aan de wervel kan plakken dan "indet. basale ichthyopterygia". Omdat de wervel uit het Midden Trias/Boven Muschelkalk komt, dacht ik vanwege het formaat van de wervel zelf misschien aan Cymbospondylus sp.. Maar ik verneem graag meer geïnformeerde voorstellen! :D


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Mixosauruswervel

Bericht door JZuidewijk » 24 jun 2021, 12:36

Prachtig resultaat!



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mixosauruswervel

Bericht door sjaak » 25 jun 2021, 14:16

Mooi gedaan!
Dat soort dingen gebeuren, maar dan is het goed te weten dat het nog niet hopeloos is.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Mixosauruswervel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 jul 2021, 22:58

Vandaag over deze wervel contact met de Britse paleontoloog en ichthyosaurus-expert Dean Lomax gehad die mij vertelde dat de wervel een transitionele tussen rug- en staartwervels zou zijn. Dat wil zeggen, bij ichthyosaurussen hebben staartwervels langgerekte articulatievlakken onderaan het wervellichaam voor articulatie met de chevrons, terwijl de articulatievlakken voor ribben aan de zijkant rond zijn. Kennelijk bestaat er dus ook een transitionele vorm, waarbij de articulatievlakken al langer worden. Dan nog zitten deze vrij hoog op mijn exemplaar, vind ik, maar diagnostisch is het dan in elk geval niet meer.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie