Over ontzilten gesproken...

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Over ontzilten gesproken...

Bericht door mihcaz » 08 feb 2020, 15:43

Is het van wezenlijk belang dat ook dit soort CBN vondsten ontzilt worden?
Heb heel wat van dit spul in huis maar volgens mij heb ik nog nooit iets met ontzilten gedaan.

Groeten,

Micha
Bijlagen
CBN-4002.jpg
CBN-4002.jpg (114.51 KiB) 1127 keer bekeken



 
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Over ontzilten gesproken...

Bericht door mihcaz » 08 feb 2020, 16:39

Wat ik eigenlijk bedoel is de vraag of dit soort phosphoriet fossielen überhaupt aan verval onderhevig zijn als ik niet ontzilt. Geen pyriet aanwezig.



Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Re: Over ontzilten gesproken...

Bericht door phil » 08 feb 2020, 20:02

phosphoriet is stabiel en vervalt niet zoals pyriet. pyriet ontzilten zal het verval niet tegenhouden, droog bewaren en paraloid maar dit geeft nog geen garantie. phosphoriet spoel ik gewoon af tot het proper is


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Over ontzilten gesproken...

Bericht door mihcaz » 08 feb 2020, 20:14

Dank voor je reactie Philippe.
Ik zie op het forum vooral veel over pyriet/markasiet fixatie. Ik had zelf al wel het idee dat fossielen die volledig uit phosphoriet bestaan niet zomaar uit elkaar zullen vallen; het phosphoriet is immers zo ontzettend hard.
Nu toch maar even alles in water gelegd; kan nooit kwaad. Paar dagen af en toe water vervangen en daarna drogen en terug onze vitrinekast in.

Iemand trouwens een idee wat voor ammoniet dit is? Ook een Hoplites dentatus?

Groeten,

Micha



Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Re: Over ontzilten gesproken...

Bericht door phil » 09 feb 2020, 15:12

in de literatuur zal je hiervoor Epihoplites of metaclavites vinden als geslacht en als soortnaam compressus of trifidus; volgens mij zijn dit allemaal binnenste windingen van een ammoniet die Spath beschreef als Dimorphoplites? silenus. het vraagteken heeft Spath er bij geplaatst omdat hij niet zeker was en hij zowel kenmerken zag van Dimorphoplites en metaclavites. In Folkestone is dit amper te vinden en de (fragmenten) exemplaren van Spath zijn van Dunton Green (een verdwenen groeve). In CBN is het één van de meest voorkomende ammonieten uit de P5. Amedro beschouwt deze soort als een overgangsvorm tussen Dimorphoplites en Epihoplites; ik heb daar grote twijfels bij.


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting


Plaats reactie