Moet ik deze fossielen ontzilten?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
KekeFossils
Junior Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2020, 20:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times
Moet ik deze fossielen ontzilten?

Bericht door KekeFossils » 03 aug 2020, 22:54

Hallo allemaal!

Ik heb hier 2 fossielen, beide gevonden bij de zee. Hoe kan ik deze twee fossielen conserveren? Moet ik ze eerst ontzilten voor een paar maanden en daarna met houtlijm conserveren?

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Keke :D
Bijlagen
116693192_3189848454387599_3459096873035087363_n.jpg
116613395_2700952136816167_690929048868271750_n.jpg



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Moet ik deze fossielen ontzilten?

Bericht door sjaak » 03 aug 2020, 23:32

Paar dagen in kraanwater. Af en toe verversen. Foto 1 niet behandelen ivm mogelijke bewerkingsporen !


Groet,

Niels

KekeFossils
Junior Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2020, 20:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times
Re: Moet ik deze fossielen ontzilten?

Bericht door KekeFossils » 04 aug 2020, 00:35

sjaak schreef: 03 aug 2020, 23:32 Paar dagen in kraanwater. Af en toe verversen. Foto 1 niet behandelen ivm mogelijke bewerkingsporen !
Bedankt voor je bericht!

Fossiel op foto 1 niet in kraanwater? Waarom zou ik deze niet kunnen bewerken ivm met de bewerkings sporen? Ga ik het dan beschadigen?

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt.

Groetjes,

Keke :D



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Moet ik deze fossielen ontzilten?

Bericht door sjaak » 04 aug 2020, 08:50

Als je het behandelt kan het niet gedateerd worden mocht het archeologisch interessant zijn. Ik behandel dit soort stukken vrijwel nooit.
Deze komt van de Maasvlakte? Zet hem op: https://www.oervondstchecker.nl/. Wijs op de sporen en kijk hoe daar gereageerd wordt.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Moet ik deze fossielen ontzilten?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 feb 2021, 22:09

Wat ik denk dat Niels bedoelt aangaande "niet behandelen" is dat je het niet met een borstel schoonpoetst of in de lijm zet. Want dit bemoeilijkt eventueel later archeologisch onderzoek. Zulk gebruikssporen onderzoek maakt over het algemeen namelijk gebruik van de textuur en glans van bewerkingssporen, zoals zichtbaar onder een electromicroscoop. Ontzilten zou hier volgens mij geen invloed op moeten hebben, maar borstelen brengt natuurlijk zijn eigen sporen (hoe miniem ook) met zich mee, en lijm kan het glanspatroon aantasten.

Wat betreft datering verwacht ik ook niet dat ontzilten een probleem oplevert: voor een goed C-14 monster zal bij voorkeur toch eerder iets van binnen uit het bot gehaald moeten worden (de buitenkant is immers door jouw aanraking al aangetast; zorg er ook zeker voor dat je het stuk dan niet in de buurt van rook, ook al is het maar een sigaret, houdt). Dit geldt ook voor monsters voor andere chemische analysen, zoals Sr, N en O (belangrijk voor het vaststellen van herkomst en voedingspatronen). De aanwezigheid van zout is hierbij derhalve totaal niet relevant, en ook denk ik niet dat er gevaar voor leaching is. Maar als je de stukken met lijm consolideert, beïnvloed je de chemische samenstelling van het stuk wel, en vernietig je dus de kansen op dit soort analyses.

Overigens is het, als je botten met impregnatie wilt conserveren, aan te raden om hier een professioneel en omkeerbaar product zoals Paraloid B72 voor te gebruiken. Zorg dat het stuk eerst goed ontzilt en gedroogd is (warm het eventueel licht op onder een hittelamp of in de oven), en dompel het daarna in de Paraloid-oplossing onder, totdat alle belletjes verdwenen zijn. Haal het bot uit de oplossing en leg het op een stuk hard karton om het te drogen.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Moet ik deze fossielen ontzilten?

Bericht door sjaak » 18 feb 2021, 22:16

Klopt. Met niet behandelen bedoel ik niet ontzilten maar impregneren.
Voor botten werk ik ook met Paraloid of Osteofix, om ze te verstevigen als dat nodig is.

Ontzilten doe ik wel. Alleen bij menselijk resten wordt het weer afgereden ivm DNA vervuiling, al zal dan bij het oprapen zonder handschoenen al gebeuren.....

DNA onderzoek gebeurt ook bij dierlijke botten en zal in de toekomst vaker gebeuren. C14 idem. Wat de kans ook is, ik vind dat zonde te riskeren door behandeling met een impregnatiemiddel.


Groet,

Niels


Plaats reactie