Groene zee-algen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Groene zee-algen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 sep 2020, 23:12

Hoi allemaal,

Een week of twee geleden heb ik deze Ichthyosauruswervel op het strand bij Wimereux gevonden. Het stuk lag er duidelijk al een tijdje, omdat het bedekt was met zeepokken en een dunne laag groene algen.
Wervel voor schoonmaken
Wervel voor schoonmaken
Nu heb ik de zeepokken er dit weekend met houten tandstokers afgewipt en de steen met het fossiel met behulp van harde borstels en schoonmaak tegendeel van de algen verlost, maar ik heb niet alle algen eraf weten te krijgen. Her en der zijn nog restantjes zeewier achter gebleven en ook de wervel zelf lijkt nog iets van een groene tint te hebben.
Wervel na schoonmaken
Wervel na schoonmaken
Nu heb ik de volgende vragen:
  1. Loop ik risico dat de algen weer terug groeien als ik de laatste restanten niet weet te verwijderen?
  2. Kunnen maritieme algen ook buiten het water en in zoetwater overleven?
  3. Loop ik risico dat andere fossielen geïnfecteerd raken als de algen sporen verspreiden? Is dat überhaupt mogelijk? Heeft iemand hier ervaring mee?
  4. Tast het de lange-termijnintegriteit van het fossiel aan als ik de laatste resten algen niet verwijder?
  5. Wat kan ik eventueel doen om de laatste resten algen alsnog te verwijderen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Groene zee-algen

Bericht door sjaak » 08 sep 2020, 18:42

Mooie vondst. Wervel is vrij compleet voor daar. Goed ook dat je die in de matrix laat zitten. Ik vind dat het fossiel dan veel beter uitkomt dan los. Ik vind dat je de algen al goed heb verwijderd. Ik verwijder algen met een bleekwater oplossing. Tijdje laten inweken. En dan uitspoelen met water. Je zou het fossiel ter bescherming eerst kunnen behandelen met paraloid. Ik vind dat die wervels daardoor beter uit komen. Je kan de algen ook laten zitten. Dan neem je geen risico en het kan naar mijn mening geen kwaad.
Een andere optie is schuurpapier of de matrix slijpen of licht opschuren met bijvoorbeeld een dremel.

Ps
Zit jij ook op fossilforum?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Groene zee-algen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 11 sep 2020, 22:35

Hoi Niels,

Bedankt! Heb inderdaad ook van andere begrepen dat het geen slechte vondst is - al is het wel wat zuur dat ik deze al tijdens mijn eerste uur ter plaatse gevonden had, en dan de rest van de week weinig anders om over naar huis te schrijven. Desalniettemin is dit toch een van de betere vondsten die ik tot nu toe gedaan heb, dus treurig ben ik zeker niet. Heb in die week verder ook een Lepidotes sp. en een Picnodus sp. vissentand gevonden, dus ik mag voor een eerste bezoek niet klagen ;)

Ik ga er trouwens vanuit dat, vanwege het formaat van de wervel (6-6,5cm ) en omdat het zich hier om het Laat-Jura handelt, dit een wervel van een ophthalmosauride ichthyosaurus is, dwz. iets als Brachypterygius extremus of Ophthalmosaurus sp.. Jij enig idee hieromtrent?

Had je reactie trouwens niet gezien (dacht dat ik daar bericht van zou moeten krijgen, maar blijkbaar niet - of ik mis ergens een instelling), maar ben vandaag inderdaad met een bleekwateroplossing en tandenborstel aan de slag gegaan. Eerst de bleek nog wat met water verdund, daarna met een tandenborstel flink schobben. Wil morgen met het daglicht nog eens kijken, maar denk dat ik nu alle algen wel weg heb. Was met name bezorgd dat de algen zich eventueel zouden kunnen verspreiden, want dat zou een aanzienlijk risico voor de rest van mijn verzameling vormen. En al had ik ook wel het vermoeden dat dit niet zo zou zijn, neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Nu ligt de wervel in een bad water om het bleek eruit te laten trekken en verder te ontzilten. Dat zal de komende paar dagen nog wel duren. Daarna zat ik er inderdaad aan te denken de wervel te impregneren met ofwel StarBond dan wel Paraloid. Heb van geen van beiden overigens veel in huis. Meestal impregneren ik mijn vondsten namelijk niet. Maar denk dat deze er inderdaad beter uit zal springen als ik hem wel behandel.

En ja, zit tegenwoordig ook op Fossil Forum. Ik denk dat je me daar al gevonden hebt ;)


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Groene zee-algen

Bericht door sjaak » 12 sep 2020, 08:36

amelchers schreef: 11 sep 2020, 22:35 Hoi Niels,

Bedankt! Heb inderdaad ook van andere begrepen dat het geen slechte vondst is - al is het wel wat zuur dat ik deze al tijdens mijn eerste uur ter plaatse gevonden had, en dan de rest van de week weinig anders om over naar huis te schrijven. Desalniettemin is dit toch een van de betere vondsten die ik tot nu toe gedaan heb, dus treurig ben ik zeker niet. Heb in die week verder ook een Lepidotes sp. en een Picnodus sp. vissentand gevonden, dus ik mag voor een eerste bezoek niet klagen ;)

Ik ga er trouwens vanuit dat, vanwege het formaat van de wervel (6-6,5cm ) en omdat het zich hier om het Laat-Jura handelt, dit een wervel van een ophthalmosauride ichthyosaurus is, dwz. iets als Brachypterygius extremus of Ophthalmosaurus sp.. Jij enig idee hieromtrent?

Had je reactie trouwens niet gezien (dacht dat ik daar bericht van zou moeten krijgen, maar blijkbaar niet - of ik mis ergens een instelling), maar ben vandaag inderdaad met een bleekwateroplossing en tandenborstel aan de slag gegaan. Eerst de bleek nog wat met water verdund, daarna met een tandenborstel flink schobben. Wil morgen met het daglicht nog eens kijken, maar denk dat ik nu alle algen wel weg heb. Was met name bezorgd dat de algen zich eventueel zouden kunnen verspreiden, want dat zou een aanzienlijk risico voor de rest van mijn verzameling vormen. En al had ik ook wel het vermoeden dat dit niet zo zou zijn, neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Nu ligt de wervel in een bad water om het bleek eruit te laten trekken en verder te ontzilten. Dat zal de komende paar dagen nog wel duren. Daarna zat ik er inderdaad aan te denken de wervel te impregneren met ofwel StarBond dan wel Paraloid. Heb van geen van beiden overigens veel in huis. Meestal impregneren ik mijn vondsten namelijk niet. Maar denk dat deze er inderdaad beter uit zal springen als ik hem wel behandel.

En ja, zit tegenwoordig ook op Fossil Forum. Ik denk dat je me daar al gevonden hebt ;)
Dat dacht ik al, dat jij dat bent.

Zo gaat dat vaak de beste vondsten doe je aan het begin. Maar beter dan niets!
Het gaat volgens mij inderdaad om een Opthalmosaurus. De ichthyosaurus kwam in de late Jura niet meer voor als ik het goed heb.
Het vervelende van dat beest is dat die wel heel veel wervels, maar nauwelijks tanden had. Die vind je dus niet snel.

Succes met de prep. Ontzilten doe ik niet behoudens afspoelen, maar het bleekwater moet er natuurlijk wel uit. Soms slijp ik de matrix wat bij of maak ik die vlak om het fossiel te accentueren maar ik denk niet dat het nodig is.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Groene zee-algen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 12 sep 2020, 14:28

sjaak schreef: 12 sep 2020, 08:36 Zo gaat dat vaak de beste vondsten doe je aan het begin. Maar beter dan niets!
Het gaat volgens mij inderdaad om een Opthalmosaurus. De ichthyosaurus kwam in de late Jura niet meer voor als ik het goed heb.
Het vervelende van dat beest is dat die wel heel veel wervels, maar nauwelijks tanden had. Die vind je dus niet snel.

Succes met de prep. Ontzilten doe ik niet behoudens afspoelen, maar het bleekwater moet er natuurlijk wel uit. Soms slijp ik de matrix wat bij of maak ik die vlak om het fossiel te accentueren maar ik denk niet dat het nodig is.
Is dat zo, dat je de beste vondsten meestal aan het begin doet? Ben nog niet vaak genoeg op meerdaagse excursies geweest om hier mijn eigen mening over te hebben gevormd. Maar kan me er bij een kust-site wel iets bij voorstellen: voor verdere vondsten ben je aangewezen op nieuw vrijgekomen materiaal, waarop de kans in één week klein is. Zoiets?

Binnen de archeologie en in groeven is mijn ervaring daarentegen juist dat je de beste vondsten op het laatste moment doet ;)

Wat voor gereedschap gebruik jij om de matrix bij te slijpen? Helaas wonen wij in een huurhuis, en beschik ik daarom alleen over Dremels (zowel de graveerpen als de slijpmachine - de laatste overigens nog nooit gebruikt). Maar, zoals je zegt, ik weet niet of verdere prep hier nodig zal zijn. Het fossiel kan nu al zonder bijwerken op z'n kant staan, en de voorkant is redelijk glad. Maar ben benieuwd wat jij normaal doet voor een eventueel volgend fossiel.

Ontzilten doe ik overigens voor de meeste kustvondsten ook niet, hooguit drie korte kleine badjes om het ergste zout eraf te wassen. Maar omdat ik nu de wervel eventueel wil consolideren, zoals jij in je vorige post ook al aangaf, en ik daarbij niet het risico op toekomstig zout-gedreven verval van binnenuit wil lopen, wil ik dit keer wel wat langer ontzilten.

Hoe breng jij die Paraloid overigens aan? Met een kwastje, of via druppelapplicatie? Ik heb, zoals gezegd, StarBond in huis, maar alleen in flesjes met metalen druppelnaald. Mijn Paraloid (van GeoRockShop) heeft wel.een kwastje. Maar met zo'n klein kwastje ben ik bang op kwaststrepen. Of is dat onterechte angst?


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Groene zee-algen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 12 sep 2020, 14:55

Ik denk trouwens dat ik mijn eigen vraag over de Paraloid al zal kunnen beantwoorden. Jij zult natuurlijk korrels gebruiken en die zelf in aceton oplossen. En als die dun genoeg is voor impregnatie kan die ook zonder kwaststrepen op het fossiel aangebracht worden, niet? Rest me alleen nog te vragen hoe je weet wat de juiste verhouding is...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Groene zee-algen

Bericht door sjaak » 12 sep 2020, 15:15

amelchers schreef: 12 sep 2020, 14:55 Ik denk trouwens dat ik mijn eigen vraag over de Paraloid al zal kunnen beantwoorden. Jij zult natuurlijk korrels gebruiken en die zelf in aceton oplossen. En als die dun genoeg is voor impregnatie kan die ook zonder kwaststrepen op het fossiel aangebracht worden, niet? Rest me alleen nog te vragen hoe je weet wat de juiste verhouding is...
Ik koop het kant en klaar in de webshop van Herman !


Groet,

Niels

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Groene zee-algen

Bericht door redmilksnake » 14 sep 2020, 09:12

Hallo,

Het mooie van paraloid is dat je het spul weer kunt oplossen als je niet tevreden bent met de afwerking, beetje aceton en je kunt het zo wegwerken. Mocht je er toch voor kiezen om starbond te gebruiken, zorg dan dat het fossiel goed droog is, dan trekt het er beter in en laat het minder witte resten achter (die je ook weer gedeeltelijk kan weghalen met aceton). Zorg in ieder geval voor een goed geventileerde ruimte.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Groene zee-algen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 okt 2020, 22:40

Hoi Jonathan,

Bedankt voor het advies! Ik heb er uiteindelijk voor gekozen Paraloid te gebruiken, inderdaad uit de webwinkel van Herman, al was het een heel gedoe dat naar Frankrijk te krijgen (waar mijn gezin woont). Heb ook wat met manieren van aanbrengen geëxperimenteerd: eerst met een pipet, daarna met een kwast. Het laatste werkte het beste. In eerste instantie te veel aangebracht, dus inderdaad met een kwast met aceton de glans wat teruggebracht...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie