kapot bot repareren.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door redmilksnake » 19 feb 2021, 12:32

Persoonlijk ben ik geen fan van het gebruik van osteofix als lijm (en voor zover ik weet doen ze dat in Aathal ook niet). Het wordt gebruikt als verstevigingsmiddel. De reden waarom het als lijm zo lastig te gebruiken is, is vooral de flexibiliteit die blijft. 2 fragmenten aan elkaar, gebruik CA, verkruimelend bot: osteofix. In grote hoeveelheden is osteofix vaak af te raden, vooral vanwege de acetondampen die erbij vrijkomen en de bijbehorende gezondheidsrisico's.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 19 feb 2021, 13:50

Hoi Jonathan,

Kan zijn dat ze dan een lijmfles gebruiken met een verkeerd label erop, maar dat is naar mijn herinnering wel de lijm die me werd aangereikt tijdens de cursus fossielenprepareren in Aathal. Hoe dan ook, goed om de nodige bedachtzaamheid bij het gebruik van Osteofix als lijm te betrachten, en misschien inderdaad in gebruik af te raden dan. Doet overigens verder niet af aan het gebruik van CA-lijmen zoals bijv. Paleobond of StarBond.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door redmilksnake » 22 feb 2021, 09:08

Waarschijnlijk hebben ze je wel degelijk osteofix gegeven, maar niet met het doel om 2 stukken aan elkaar te lijmen, maar met het doel om het bot te verstevigen. Ook is zoiets erg afhankelijk van wanneer dit plaatsvind, want zeker op het gebied van lijmsoorten zien we een gigantische (en snelle) vooruitgang de afgelopen jaren.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: kapot bot repareren.

Bericht door sjaak » 22 feb 2021, 12:24

Wat zouden jullie als vullende lijm gebruiken? Om kieren en scheuren te vullen en te lijmen?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 22 feb 2021, 21:50

Dat hangt ervan af. Als het inderdaad om scheuren gaat, en deze bovendien groot zijn, zou ik het met een dikke CA-lijm proberen. Dunne naden vul ik doorgaans met (watervaste) houtlijm, omdat deze bij opdrogen nagenoeg op een calcietlijm zal lijken. Voor grotere gaten zul je iets anders moeten zoeken. Muurvuller werkt in mijn ervaring bijvoorbeeld goed voor Marokkaans fosfaatmateriaal, omdat het wat betreft samenstelling, gewicht en consistentie bij opdrogen nagenoeg hetzelfde is.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door redmilksnake » 23 feb 2021, 10:03

Inderdaad afhankelijk van de grootte van de scheur, kleinere scheuren gebruiken we een speciale soort kalk voor (acrylic-one) wat je kan kleuren. grotere holtes gebruiken we speciale soorten polyurethaanschuim, om gewicht te besparen.

Met vriendelijke groet,
Jonathan




Plaats reactie