kapot bot repareren.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
kapot bot repareren.

Bericht door Max pijpelink » 28 okt 2020, 09:27

ik heb een vraagje? ik was een paar dagen geleden naar het strand gegaan en vond daar een bot, helaas was iemand er overheen gelopen maar ik kan de stukken nog bij elkaar doen. is het mogelijk om het weer te repareren met lijm zoja welke lijm, of is iets anders anders mogelijk.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: kapot bot repareren.

Bericht door sjaak » 28 okt 2020, 14:55

Houtlijm. Makkelijk te verwijderen als het mis gaat.


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door Max pijpelink » 28 okt 2020, 16:14

sjaak schreef: 28 okt 2020, 14:55 Houtlijm. Makkelijk te verwijderen als het mis gaat.
Okay bedankt. Moet ik het ook nog verdunnen?


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: kapot bot repareren.

Bericht door sjaak » 28 okt 2020, 16:26

Max pijpelink schreef: 28 okt 2020, 16:14
sjaak schreef: 28 okt 2020, 14:55 Houtlijm. Makkelijk te verwijderen als het mis gaat.
Okay bedankt. Moet ik het ook nog verdunnen?
Nee. Overtollige lijm verwijderen met een doekje of wc papier. Bij moeilijke breuken of als het niet goed hecht smeer ik het vaak aan twee kanten in, en dan ergens mee vast klemmen , maar vaak is dat niet nodig.


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door Max pijpelink » 29 okt 2020, 11:06

sjaak schreef: 28 okt 2020, 16:26
Max pijpelink schreef: 28 okt 2020, 16:14
sjaak schreef: 28 okt 2020, 14:55 Houtlijm. Makkelijk te verwijderen als het mis gaat.
Okay bedankt. Moet ik het ook nog verdunnen?
Nee. Overtollige lijm verwijderen met een doekje of wc papier. Bij moeilijke breuken of als het niet goed hecht smeer ik het vaak aan twee kanten in, en dan ergens mee vast klemmen , maar vaak is dat niet nodig.
het is gelukt. bedankt! je ziet alleen nog een klein beetje de breukvlakjes maar voor de rest ziet die er goed uit.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 feb 2021, 21:57

Hoewel ik in het verleden met succes ook veelvuldig houtlijm heb gebruikt om fossielen te repareren (en zo af en toe nog steeds wel doe), is zeker niet iedereen hierover te spreken. Ik heb verhalen gehoord over het met de tijd verkleuren van de lijm, dan wel het verzwakken van de verbinding. Tegenwoordig gebruik ik daarom, waar mogelijk, een Cyanoacrylaatlijm (CA-lijm). Je hebt daar verschillende varianten van, te beginnen met de simpele secondenlijm die je in de supermarkt of doe-het-zelf-winkel kunt kopen. Professioneel wordt echter veel met Paleobond gewerkt, de goedkopere tegenhanger Starbond, en voor botten Osteofix. Deze lijmen zijn beschikbaar in diverse diktes die elk voor andere handlingen gebruikt worden (om diverse losse stukken aan elkaar te lijmen, vlakvuller, vernis, etc.). Je kunt de binding dan met accelerant-spray ook sneller laten drogen, waardoor je sneller met de rest van je (p)reparatie verder kunt. Niet de goedkoopste instapoptie, maar op den duur mogelijk wel de moeite waard.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: kapot bot repareren.

Bericht door sjaak » 18 feb 2021, 22:07

Maar hoe weet je dan dat je daar niet dezelfde problemen mee krijgt?

Houtlijm wordt al heel lang gebruikt. Voordeel is dat het makkelijk te verwijderen is en opnieuw te plakken als je niet tevreden bent (reversibele). Of verkeerd geplakt hebt. Of als er andere problemen zijn.

Is dat bij CA lijm het geval? Bij secondenlijm niet. Als het dan op termijn verkeerd gaat is herstel lastig. Het plakt ook veel te snel. Als je even iets verkeerd doet zit het al vast. Bij houtlijm heb je meer controle.

Osteofix is meer een conserveermiddel. Ik weet dat je er een lijm van kunt maken maar dat is in mijn ervaring moeilijk en lastig toepasbaar.

Overigens heeft iedereen zijn eigen verhalen en voorkeuren.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 feb 2021, 22:23

Klopt, ieder heeft zo zijn voorkeuren. Met Osteofix heb ik zelf weinig gewerkt, maar ik weet dat ze dit in het preparatielab van het Sauriermuseum in Aathal, Zwitserland, gebruiken. Van mijn ervaring daar lijkt het me een gewone CA-lijm. Secondenlijm heb ik zelf nooit gebruikt, maar heb ik van anderen wel veel over gehoord. Zelf gebruik is Starbond, omdat ik dit makkelijk in Europa kon krijgen (Paleobond komt uit Amerika). Zowel Paleobond en Starbond worden commercieel voor het repareren en prepareren van fossielen vervaardigd en worden specifiek in deze sector al heel lang en door nagenoeg alle professionele preperateurs die ik ken gebruikt.

Ook CA-lijm is omkeerbaar te gebruiken, al moet het fossiel daarvoor wel langere tijd in aceton te weken worden gelegd. Als algemene regel kun je een CA-lijm met aceton weer ontbinden/verwijderen, zodat je daarmee bijvoorbeeld lijmvlekken kunt verwijderen (aceton werkt overigens ook goed met witte lijm), maar bijvoorbeeld wel moet oppassen bij het aanbrengen van Paraloid (vooral bij onderdompelen), omdat dan dus gelijmde stukken weer van elkaar los kunnen breken, dan wel de binding kan verzwakken. Het levert echter in combinatie met aceton geen witte waas/slijmlaag op, zoals houtlijm en andere witte lijmen wel doen.

Inderdaad is het voordeel van witte lijm, zoals houtlijm, dat het makkelijk omkeerbaar is en langzaam droogt. Voor lastig te verlijmen stukken kies ook ik daarom vaak nog wel voor houtlijm, als kun je daarvoor ook wel een dikkere CA-lijm voor gebruiken. Hoe dikker de CA-lijm, hoe langzamer deze droogt, dus hoe meer tijd je hebt om je stukken op de perfecte plek te krijgen. Maar CA-lijm-verbindingen blijven langer goed dan witte lijm. Dus als het een makkelijke verbinding is, is CA-lijm zeker aan te raden - al vergt dit zeker wat oefening.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: kapot bot repareren.

Bericht door sjaak » 18 feb 2021, 22:30

Heb je een link naar de CA lijm die je gebruikt? Ik ben wel benieuwd.

Osteofix is vergelijkbaar met paraloid.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: kapot bot repareren.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 19 feb 2021, 09:29

Het merk dat ik gebruik het Starbond, al weet ik helaas niet precies welke varianten ik hiervan precies heb, omdat ik destijds een setje van viscoos, middel en dik, inclusief accelerator bij GeoFossiles gekocht heb. Ze hebben deze kits een tijdje niet gehad en lijken ze nu weer te hebben - en met betere flesjes. Ik heb namelijk flesjes met een ijzeren druppelaar, en die raakt vaak en snel verstopt (om dit te voorkomen, probeer bij toedienen je fossiel niet aan te raken om vervuiling van je druppelaar te voorkomen, en knijp vervolgens de lucht uit flessenhals alvorens de dop weer op de fles te doen). Op zich niet heel erg, want als je de druppelaar/dop een tijdje in aceton laat weken doet hij het daarna vaak wel weer. Maar de flesjes en druppelaars voor af en toe toch een vervanging zijn lastiger aan te komen.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie