Carboon varen behandelen.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Iamsam
Gewoon Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 nov 2020, 19:54
Has thanked: 47 times
Been thanked: 13 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door Iamsam » 20 jan 2021, 21:01

Ha Tim,

Ik heb wondersteen gebruikt :-) zag het in de winkel staan. Tast niet aan enzo.
Ik moet wel nog es beter spoelen. Ik heb nog wat witte zeepresten:-)
De steen is voor de rest wel fijn zuiver.
Ik zit er met mijn neus op aan de PC.

Het mooiste is ie met strijklicht langs boven dan heb je meer reliëf. Ik ben trouwens al wat aan't lezen over de naaktzadigen op
basis van je eerdere antwoord.

https://www.bouwkampioen.be/nl/wonderst ... FgQAvD_BwE

Ik heb aardig wat werk vanachter mijn pc'tje in de toekomst, in het gezelschap van een plantje van 300Miljoen jaar oud zal het hopelijk
wat beter vlotten :-)
Bijlagen
20210120_204016.jpg
20210120_204032.jpg
20210120_203957.jpg



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door Carboon » 21 jan 2021, 10:34

Bedankt voor je antwoord; het resultaat ziet er prachtig uit!


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door hubertus68 » 21 jan 2021, 16:18

Inderdaad een prachtig resultaat!



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 24 feb 2021, 23:45

Iamsam schreef: 20 jan 2021, 21:01 Ik heb wondersteen gebruikt :-) zag het in de winkel staan. Tast niet aan enzo.
Ik vraag me wel af wat de actieve bestandsdelen van die wondersteen zijn. Anders rijst natuurlijk de vraag of en wat voor effect het gebruik van dit middel op de langetermijn-conservering van het stuk heeft. Hoe dan ook ziet het er op dit moment erg mooi uit!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door nifrec » 25 feb 2021, 17:31

amelchers schreef: 24 feb 2021, 23:45 Ik vraag me wel af wat de actieve bestandsdelen van die wondersteen zijn. Anders rijst natuurlijk de vraag of en wat voor effect het gebruik van dit middel op de langetermijn-conservering van het stuk heeft. Hoe dan ook ziet het er op dit moment erg mooi uit!
De ingediënten staan blijkbaar op hun website: https://www.wondersteen.com/pagina45.html.

Inderdaad mooi resultaat trouwens! (ik heb zelf nog niet zoveel success gehad met stenen schoonmaken ;) )



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 25 feb 2021, 18:38

nifrec schreef: 25 feb 2021, 17:31
amelchers schreef: 24 feb 2021, 23:45 Ik vraag me wel af wat de actieve bestandsdelen van die wondersteen zijn. Anders rijst natuurlijk de vraag of en wat voor effect het gebruik van dit middel op de langetermijn-conservering van het stuk heeft. Hoe dan ook ziet het er op dit moment erg mooi uit!
De ingediënten staan blijkbaar op hun website: https://www.wondersteen.com/pagina45.html.

Inderdaad mooi resultaat trouwens! (ik heb zelf nog niet zoveel success gehad met stenen schoonmaken ;) )
Interessant product. De belangrijkste ingrediënten lijken verschillende sodium componenten te zijn en dan wat water, witte klei, glicerine en olie om het vaste vorm te geven, als mijn beperkte scheikundige kennis het bij het juiste eind heeft. Geen idee wat sodium op de lange termijn voor effect heeft, maar lijkt me op zich een redelijk laagdrempelig product, inderdaad. Alleen de lanolin zou op den duur problemen kunnen veroorzaken door het aantrekken van bacteriën eventueel...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
Re: Carboon varen behandelen.

Bericht door Tommie » 25 feb 2021, 21:19

De sodium producten zijn ouderwetse groene zeep achtige dingen en sodium carbonaat is natrium carbonaat. Goed afspoelen want afhankelijk van de steen kan die aangetast worden. Maar ik neem aan dat je dat gedaan hebt en ik zie geen andere zaken erin zitten die het zouden kunnen aantasten. Als je het maar goed afgespoeld hebt blijven er ook geen vetachtige zepen achter die later zouden kunnen verkleuren en stof vangen omdat ze wat gaan plakken.




Plaats reactie