Pyrietbloei haaientand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door pauldb » 10 feb 2021, 10:54

Voilà om het verhaaltje af te sluiten: na een dag of 4 ammoniakdampen heb ik de tand laten drogen. Dan alle losse verpulverde pyriet weggekrabd. Toestand van de wortel veel slechter dan ik dacht, volledig horizontaal gebarsten.
Dan goed gedrenkt in 10% Paraloid. Eens dat droog was, 5 lagen (+ telkens droging) met dikke, 30% Paraloid oplossing om aldus een dik vernis te vormen dat heel de tand luchtdicht zou moeten sealen. Niet echt heel mooi, maar beter dan niets.
Tand ligt terug in mijn kast, maar ik heb eigenlijk geen hoop dat dit op termijn goed blijft, na alles dat ik erover heb gelezen... In elk geval allen bedankt voor de tips.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door FossilDude » 10 feb 2021, 12:13

Hartelijk dank voor de update, Paul. Al met al heb je denk ik het best haalbare resultaat verkregen. Fijn dat de tand in ieder geval niet helemaal uit elkaar gevallen is. Die vrees had ik toch een beetje.

Misschien is de tand niet voor de eeuwigheid gered, maar ik vermoed dat ie het toch wel heel wat jaren vol zal houden op deze manier. Paraloid heeft het voordeel dat het licht buigzaam is. De 'seal' barst dus ook minder snel. Zoals alle organische verbindingen zal het op een gegeven moment (na vele jaren) wel wat uitharden, en vanaf dat punt loop je het risico dat de boel wel zal gaan barsten, en het oxidatieproces opnieuw begint. Maar ik vermoed dat het zomaar decennia kan duren eer het zo ver is.

Mocht de tand toch eerder/sneller achteruitgaan, breng ons dan ook op de hoogte, daar leren wij ook weer van.

vriendelijke groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door pauldb » 10 feb 2021, 12:56

Merci Johan. Wel de tand heeft het +/-50 jaar uitgehouden (en ervoor miljoenen jaren :-) ) want hij dateert van mijn tienerjaren en ik ben nu 61 jaar! Als hij het er nog 30 uithoudt ben ik heel content. Ik heb als tiener veel haaientanden gezocht, dat waren gouden jaren met de aanleg van de Antwerpse Ring, bouw van de Carrefour in Borsbeek (toen de Priba 2000), het uitbaggeren van de vijver in Boekenbergpark enz. Zelfs op het strand van St-Anneke heb ik er gevonden. Ik zou die collectie eens terug op orde moeten brengen, want de determinatie dateert nog van toen en is achterhaald, vrees ik. Maar zie er een beetje tegenop want het gaat toch nog gauw over een 150 tanden (ik heb er heel veel weggegeven aan jeugdige neefjes en leergierige kinderen).




Plaats reactie