Pyrietbloei haaientand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door pauldb » 28 jan 2021, 09:15

Bedankt voor de tip, zal ik eens achteraan gaan, want alles goed beschouwd lijkt dat de enige oplossing. Heb er wat over opgezocht, ik vraag me ook af of ik daarmee heel de tand (wortel en kroon) zou kunnen bedekken met een laagje dik om zo een luchtdicht omhulsel te vormen? Toch wat mooier dan in een blok hars. En omkeerbaar want oplosbaar in aceton, als ik het goed begrijp?
Heb wel wat schrik dat ik met een product gebaseerd op op zo'n oplosmiddel, ook die oude schellak weer ga oplossen (oranje van kleur).

Voorlopig heb ik de tand luchtdicht verpakt in afwachting.
Afbeelding



 
Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door phil » 28 jan 2021, 10:01

pyrietbloei kan je stoppen met ammoniakdampen; gebruik een afsluitbare pot zoals een steriliseerbokaal, doe er een centimeter ammoniak in en maak met een steen een eilandje en plaats je fossiel met pyrietrot er op en laat enkele dagen inwerken. de dampen van ammoniak vervangen de zwavel door zuurstof zodat het er roestig gaat uitzien maar wel stabiel. het zijn de dampen die het werk doen en het fossiel mag dus niet in de ammoniak zelf liggen.


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door FossilDude » 28 jan 2021, 10:04

Als je zo'n blok epoxy mooi polijst kan ook dat volgens mij wel fraai worden:

De aceton waarin je de Paraloid oplost kan inderdaad een probleem vormen voor de schellak. Ik heb zelf nog nooit zoiets gedaan, weet niet hoe snel de schellak terug in oplossing gaat.

Met Paraloid kan je zelf de vloeibaarheid/viscositeit van de oplossing bepalen, door de verhouding Paraloid op aceton aan te passen. Op die manier zou je een behoorlijk dikke, stroperige oplossing kunnen creëren, waarmee je de tand als het ware kan coaten. Wellicht dat hiermee de oplossing van de schellak ook beperkt blijft, omdat de aceton op dat punt bijna verzadigd is. Zou je de Paraloid dan ooit weer willen verwijderen, dan zal je wel ook een issue met de schellak krijgen natuurlijk...

Overigens: zorg voor dat je met Paraloid en aceton begint dat je beschikt over pure (100%) aceton. Bij drogisten ed dergelijke is vaak onzuivere aceton te koop, die tot 0.5% water (of andere stoffen) bevat. Dat werkt niet goed met Paraloid (er ontstaan dan witte slierten in de oplossing).

Groet
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door pauldb » 01 feb 2021, 18:46

dank jullie voor de tips. Ik heb Paraloid (brokjes) besteld. Maar van die 100% aceton: hoe weet je dat? Dat staat toch niet op een fles die je bv in Brico koopt? Of kopen jullie dat in een speciaalzaak?



redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door redmilksnake » 02 feb 2021, 10:04

Let op met de Schellak, Ik heb in het verleden wat oude mammoetbotten een nieuwe coating gegeven in de osteofix/aceton, en daarin loste de schellak die origineel op de botten zat gedeeltelijk op, waardoor stukken bot er uit kwamen te zien alsof ze aan het 'vervellen' waren, met allemaal kleine gelige schilfertjes er op. Terwijl in dit geval de schellak zelf nog niet zo verkleurd was. Heeft veel tijd gekost om het er weer een beetje fatsoenlijk uit te laten zien, vooral omdat de schellak dus niet lekker oplost.

Gezien de tand niet zo groot is, zou ik hem eerst voorzichtig in de aceton laten staan, en dan enkele keren de schilfers er voorzichtig afhalen. Dan kan je gecontroleerd zien of de tand zelf nog stevig genoeg is, en als alle (of in ieder geval zoveel mogelijk) schellak verwijderd is, de tand pas in een nieuwe oplossing zetten. Dit om te voorkomen dat je op de tand een laag schellak afschilferend hebt zitten, die je weer vastplakt met nieuwe paraloid.

Succes!



Gebruikersavatar
kalootklooier
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door kalootklooier » 02 feb 2021, 10:21

Hoi,

In mijn beleving is pyrietbloei niet te stoppen. Op Steinkern staat een chemische methode die wellicht zou helpen maar die is zo omvangrijk en gevaarlijk dat deze alleen onder zeer gecontroleerde omstandigheden kan en mag worden toegepast.

Oh en Paul let op bij het kopen van Aceton bij de Brico of bouwmarkt. Hier leveren ze tegenwoordig veel een op Aceton gelijkend oplosmiddel. Gooi je hier je Paraloid in krijg een je smerig plakkerig en troebel goedje. Zorg dus dat je zeker weet dat je echte Aceton krijgt. Bestel anders een beetje bij je apotheek of via een laboratoriumshop-online!

Ik weet niet waar je woont maar een klein beetje bij mij halen mag ook!

Groeten Walter


Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door FossilDude » 02 feb 2021, 16:08

pauldb schreef: 01 feb 2021, 18:46 dank jullie voor de tips. Ik heb Paraloid (brokjes) besteld. Maar van die 100% aceton: hoe weet je dat? Dat staat toch niet op een fles die je bv in Brico koopt? Of kopen jullie dat in een speciaalzaak?
Ik zou bij de apotheek vragen of webshop voor laboratoria idd (bijv. laboratoriumdiscounter.nl). Ik zoek vaak op "aceton 100%".


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door pauldb » 04 feb 2021, 18:44

OK allen bedankt. Ik ga aan de slag, heb al mijn materiaal. Heb momenteel de tand (samen met nog wat ammonieten die ook aan het "bloeien" zijn gegaan) in ammoniakdamp gelegd. Zal binnen een paar dagen de zaak dik coaten met paraloid. En Walter, mocht het met mijn aceton niet lukken (oude fles) en mocht je in het Antwerpse wonen (ik ben van Edegem) dan wil ik graag een beetje van je overnemen.



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door FossilDude » 04 feb 2021, 20:11

Spannend! Hou ons op de hoogte.

Groet
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Pyrietbloei haaientand

Bericht door pauldb » 05 feb 2021, 08:34

ik laat voorlopig de scheikunde een paar dagen haar werk even doen (de ammoniakdampen hebben alvast tot resultaat dat de gele pulver roodbruine pulver wordt, en dat de mooi gouden ammonietjes zwart worden).
IK las nog dit interessante artikel dat alle facetten zowel wat bespreekt. Jullie kunnen het allicht, maar toch. Het is toch wel duidelijk dat er op termijn niet veel aan te doen is :-(
https://natuurtijdschriften.nl/pub/4150 ... 002004.pdf




Plaats reactie