Pyriet en Noverox: experiment

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Pyriet en Noverox: experiment

Bericht door nifrec » 15 feb 2021, 19:17

Hopelijk interessant om te delen: vandaag heb ik geëxperimenteerd om pyriethoudende ammonieten te behandelen met 'Noverox'.
Ik heb het idee van Praktijkgids fossielen van Anne Schulp. Daarin wordt beschreven dat men in Stuttgart heeft geëxperimenteerd met verhitting tot 300°C gevolgd door een behandeling met Noverox. Noverox is een roest-stopped. Een soort bruine verf die roest omzet in een fosfaatzout. De exacte reactie of de werkzame stof weet ik niet.

Eerst heb ik nog wat literatuur opgezocht. A review of “pyrite disease” for paleontologists, with potential focused interventions van R. Chris Tacker (2020) is het meest gerelateerde artiekel dat ik kon vinden. Hierin wordt inderdaad beschreven dat verhitting kan worden gebruikt om kristalwater te verwijderen, dat anders niet zou verdampen onder normale omstandigheden:
Storage at low humidity is inadequate to dehydrate existing ferrous sulfate minerals.
Blount’s (1993) observation that hydration/dehydration reactions are sluggish has been experimentally verified.
At 50°C, ambient pressure and 31.5% RH, melanterite (Fe2+SO 4 • 7H2O) only dehydrates to szmolnokite (Fe2+SO4 • 1H 2O) after 1000 hours (Wang and Zhou, 2014).
At 110°C, melanterite dehydrates to rozenite (FeSO4 • 4H2O),
then rozenite to szmolnokite (FeSO4 • H2O) at 120°C (Swami and Prasad,1980).
Het is mij niet helemaal duidelijk of verhitting tot 300°C ook pyriet zelf omzet als het nog niet vervallen is. Ik heb helaas (nog) niet genoeg tijd gehad om het uitgebreid te lezen.

Mijn experiment:
Ammoniet fragmenten en erg grove (i.e. waarvan de vorm heelk grillig gemineralizeerd it) exemplaren (de minst waardevolle stukken) heb ik eerst in ammoniak damp gezet voor een nacht. Helaas hebben we alleen ammoniak opgelost in water, maar ik heb het risico toch genomen. Vervolgens de oven op de hoogste stand gezet en de ammonieten erin. De temperatuur zal de 300°C genaderd hebben. Er kwam toch wel twee uur lang damp uit. Helaas had ik voor ik ze in de oven deed een paar druppels ammonia (hoofdzakelijk water!) tussen de fragmenten laten vallen, en onder de hoge temperatuur lijkt dit extra snel gereageerd te hebben voordat het verdampt was. Ook denk ik dat ik teveel fragmenten tegelijk heb gedaan, want de bovenste stukken waren roestbruin, maar de onderste stukken hadden nog veel witte plekken. (Ik had de fragmenten als kind gevonden. Toen was ik nog niet zo kieskeurig en had ik Carniool ieder stukje megenomen dat ik kon vinden, dus best een pot vol met waardeloze fragmenten. In Carniool ligt het bezaaid met ammonietjes, maar de meesten zijn slecht geconserveerd).

Vervolgens laten afkoelen en met Noverox behandeld. Dit spul word zwart/donkerpaars zodra het met roest in aanraking komt, maar het is dik en moeilijk in een dunne laag aan te brengen. Dus dikke klodders waren onvermijdelijk. Het spul is op waterbasis (nog meer risico!), dus ik heb ook geprobeerd het verdund aan te brengen. Dit leverde echter weer pyrietbloei op.
Het resultaat. Het ziet eruit of er een laag pek op gesmeerd is. Het is nog niet helemaal gedroogd, hopelijk wordt het nog wat dunner.
Het resultaat. Het ziet eruit of er een laag pek op gesmeerd is. Het is nog niet helemaal gedroogd, hopelijk wordt het nog wat dunner.
Op deze heb ik het verdund aangebracht. Het ziet er naar uit dat het dan weer opbloeit.
Op deze heb ik het verdund aangebracht. Het ziet er naar uit dat het dan weer opbloeit.
Ik ben nog niet helemaal zeker wat ik met de goede exemplaren ga doen. Over deze methode ben ik niet echt zo tevreden.
Een deel van onze goede exemplaren heb ik nu in een pot met mineraalolie zitten. Onze grootste gave exemplaren zijn nog onbehandeld en (vermoedelijk vooral door geluk) nog niet erg aangetast. Ik overweeg deze ook te drogen in de oven, en vervolgens onder olie te bewaren. Maar als iemand betere tips heeft zijn deze super welkom!



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Pyriet en Noverox: experiment

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 feb 2021, 00:16

Interessant experiment om over te lezen. Iedereen die fossielen verzamelt krijgt vroeg of laat met het probleem van pyriet te maken. En al zijn er nog zoveel verschillende voorgestelde oplossingen, het blijft altijd een beetje gokken hoe iets moet werken en uitpakt. Je beschrijving van dit experiment staat bomvol nuttige details die eenieder helpen zelf zijn pyrietproblemen aan te pakken, als net met Noverox, dan wel door een van de door jouw beschreven tussenstappen te volgen. Bedankt voor het delen!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie