Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Bericht door PachyWhatnotOdon » 06 apr 2021, 13:58

Er zitten hier duidelijk mensen op het forum met nog een stuk meer scheikundige kennis dan ik na mijn middelbare school nog over heb. Destijds ging scheikunde me erg goed af, maar ik ben het overgrote deel ervan inmiddels glad vergeten. Het feit dat ik aan het begin van mijn archeologieopleiding ook simpelweg ben afgeleerd om te denken in rekenkundige oplossingen zal hier niet aan hebben bijgedragen... Hoe dan ook, bedankt!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Bericht door pauldb » 07 apr 2021, 14:36

ik reken me niet meer bij de mensen waarbij nog veel scheikundekennis is overgebleven (hoewel ik het 40 jaar geleden wel in hogeschool gestudeerd heb) :-)
Maar wat "nifrec" wou zeggen is zeker waar. Je pyrietfossielen gaan in de gewone lucht meer met water in contact komen dan door ze eenmalig in 99,9% zuivere alcohol te dompelen. En al naargelang de weersomstandigheden, kan de relatieve vochtigheid van de lucht heel hoog oplopen (bij warm "doempig zomerweer" wel 80-90% RH en dan zit er zeker 5 à 10% water in de lucht) . En als je fossielen dan gewoon in een vitrine liggen, dan kan het pyrietverval sneller optreden dan je denkt.
Finaal heb ik er nu al veel over gelezen (nadat ik enkele maanden terug ook met pyrietverval was geconfronteerd bij een mooie haaientand). Het lijkt bijna onafwendbaar te zijn. Het beste lijkt echt wel te zijn om ze ondergedompeld in een vloeistof te bewaren (olie, petroleum, vloeibare parafine e.d.)
Maar het blijft wel raar dat ik nog gepyritiseerde ammonieten bezit van Cap-Blanc-Nez die het al 45 jaar perfect uithouden en dat er andere van dezelfde vindplaats al lang tot pulver zijn vergaan...



pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Bericht door pauldb » 13 apr 2021, 10:55

Benieuwd hoe ze het hier aanpakken: "4 op de 10 botten heeft last van pyrietverval"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/12 ... berlare-r/
iemand die hierbij betrokken is aanwezig op dit forum?



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Bericht door Frederik » 14 apr 2021, 09:22

We hebben het over pyrietverval gehad in onze Livestream vorige maand. Hierin vind je ook een presentatie van Palaeontologica Belgica over het onderwerp. Het is hetzelfde team dat nu in Berlare aan de slag is.
De livestream vind je hier:



Onder de video vind je timestamps waarmee je rechtstreeks naar bepaalde onderwerpen kan.
Via deze link ga je rechtstreeks naar de presentatie over pyrietverval:



Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Bericht door pauldb » 14 apr 2021, 10:12

Merci Frederik, ik heb net de presentatie over pyrietverval bekeken, heel duidelijk gedaan. En ik zag zelfs een foto verschijnen van mijn aangetaste haaientand (7:14:49), tof!
En het toeval wil dat ik gisterenavond nog aan die iguanodons van Bernissart heb liggen denken. Op een of andere manier (met heel veel schellak, blijkbaar) zijn ze er 150 jaar geleden toch in geslaagd om deze botten (die heel veel pyriet bevatten) te stabiliseren!



wdh2880
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 jun 2016, 10:48
Locatie: Bornem, België
Has thanked: 251 times
Been thanked: 10 times
Re: Stabiliseren van pyrietaanslag: pyriet-stabilisator en ammoniak-behandeling

Bericht door wdh2880 » 18 apr 2021, 14:22

pauldb schreef: 13 apr 2021, 10:55 Benieuwd hoe ze het hier aanpakken: "4 op de 10 botten heeft last van pyrietverval"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/12 ... berlare-r/
iemand die hierbij betrokken is aanwezig op dit forum?
«off-topic»
Heel lang geleden als twaalfjarige heb ik twee van die stukken in Uitbergen uit het bos zien komen.
Zelf vonden we in die zandontginning haaientandjes, maar waren vooral aan het ravotten.
Nu zou ik veel geld geven om daarin te kunnen zoeken.




Plaats reactie