Preparatie van een vissenschedel

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Jip en Janneke » 15 mar 2021, 14:48

In situ
In situ
Dit is de puzzel en na 16 uur preparatie
Dit is de puzzel en na 16 uur preparatie
In maart 2017 hebben wij op Isle of Sheppey een vissenschedel in Situ gevonden. Door de zware klei zijn we wel een tijdje bezig geweest om de stukken eruit te halen. Wel in 12 stukken en ontbreken er wat stukjes,helaas. De schedel is gedetermineerd als zijnde Wetherellus brevior .

Vanaf 2018 ben ik begonnen met de preparatie, nadat we hem maanden in een afgesloten kist hebben gedaan en tegen de pyriet diverse malen bakje verse Ammoniak ingedaan.

Voor de preparatie gebruik ik een scalpel, naalden en het luchtdrukgereedschap. Het gesteente kan heel hard zijn maar er zijn plekken waar het heel zacht is.

Inmiddels is er totaal al zo'n 60 uur aan geprepareerd en deel 1 is nu af. Verdere preparatie durf ik niet aan vanwege de pyrietkringen. Zou wel willen, maar door eerdere lessen weet ik dat je gewoon moet stoppen. Bij de nekwerkel lopen al 2 lijnen en het zou zonde zijn als de wervel er afbreekt. Deel 1 gaat voorlopig weer in een kist met bakje Ammoniak. Baat het niet :D

En nu door met deel 2! Ook ga ik experimenteren met diverse soorten lijm om de stukken aan elkaar te plakken. Verdunde houtlijm lijkt mij geen goede optie, want als de stukken geplakt zijn zal er nog de eindpreparatie volgen. En moet de lijm wel houden i.v.m. de trilling van het luchtgereedschap.


klaar
klaar
klaar
klaar
voorproefje van de tanden
voorproefje van de tanden


De speurneuzen

 
Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Caveman » 15 mar 2021, 20:05

Ziet er zover mooi uit! Zal nog heel wat tijd in gaan zitten, je voelt zelf aan wanneer je moet stoppen!

gr. Mart


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 16 mar 2021, 20:40

Supermooie vondst! Ik kan me voorstellen dat je er voorzichtig mee wilt zijn. Ik kan je dan ook vooral aanraden even hier op het forum te kijken aangaande advies omtrent lijm, en hier wat betreft preventieve behandeling van pyriet. Daarnaast zou ik overwegen alvorens de stukken te verlijmen ze eerst met Paraloid B-72 te behandelen om de botten te stabiliseren/ verstevigen. Succes in elk geval!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Jip en Janneke » 18 mar 2021, 10:44

Dank jullie wel. En ook voor de tips.


De speurneuzen

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door hubertus68 » 18 mar 2021, 11:31

Dit is een bijzondere vondst. Proficiat!
Maar is dit niet een stuk waar een (preparatie-)expert zou moeten naar kijken? Ik lees hier dat jullie met lijm willen "experimenteren", en dan weet ik niet of de normale "Nederlandse-kust-methode" hier goed van pas is.
Zie ik op de derde foto tandplaten? Is dit typisch voor Wetherellus (= eocene makreel-achtige)?

Ik wil niet zeggen, dat ik kennis van fossiele vissen heb, maar ik wil toch even kritische vragen stellen, om te voorkomen dat jouw vondst niet de eer krijgt die hij verdient.


Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Jip en Janneke » 18 mar 2021, 13:56

Dank je wel Olivier. Maar het experimenteren met lijmen ga ik op stukken doen die al uit elkaar gevallen zijn door pyriet. Daarnaast ga ik tips vragen bij de expert van Sheppey, Fred Clouter. Deze heeft ook diverse fossielen boeken geschreven en met hem hebben wij contact. Ook hij is reuze benieuwd. Determinatie is ook van zijn hand.

Klopt dat je tandplaten ziet, beetje verspoeld. Ook zit er een tandje in het dieper gelegen gedeelte. Als alles klaar is laat ik er professionele foto’s van maken.

Qua preparatie snap ik de bezorgdheid, maar ik denk dat dat wel goed komt na 30 jaar ervaring prepareren, vooral van de krabben van dit eiland (ook vis). En trilobieten uit allerlei landen. Museum vol!

Ook heb ik diverse malen voor de wetenschap geprepareerd ( waar ik voor benaderd ben) en unieke stukken in handen mogen hebben.

Ik vind het inderdaad belangrijk dat er hier over begonnen wordt, want ook ik zie vaak geprepareerde fossielen waarbij mij de tranen in de ogen schieten.

Inmiddels ben ik druk bezig met deel 2 en 3.


De speurneuzen

Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Jip en Janneke » 18 mar 2021, 14:09

Deel 2 en 3 tussentijdse preparatie
C0A5D11F-AACF-456B-8CAD-64D5F771CD11.jpeg
F68165BD-879E-49A1-8CA8-FBC91CE94542.jpeg
8352CDB1-DF6A-486A-B624-2695019B1B33.jpeg
8238BFA4-3840-4C3B-BFDD-242AD95D2927.jpeg


De speurneuzen

Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Jip en Janneke » 18 mar 2021, 14:09

Hoe draai ik de foto’s


De speurneuzen

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 21 mar 2021, 17:59

Jip en Janneke schreef: 18 mar 2021, 14:09 Hoe draai ik de foto’s
Daar kun je het beste, voorafgaand aan het uploaden, een beeldbewerkingsprogramma op loslaten. Dat kan iets als Photoshop of The GIMP zijn, maar ook iets als Preview op Mac of Irfan View op Windows. Als de foto's met een mobieltje genomen zijn is het het makkelijkste ze daar te draaien en dan iets als Lit Photo (Android) te gebruiken om ze te schalen.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Re: Preparatie van een vissenschedel

Bericht door Jip en Janneke » 27 mar 2021, 10:41

Dank je wel. Ga ik proberen.


De speurneuzen


Plaats reactie