Niet ontzilt, nu nog doen?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Ampersand
Junior Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2021, 10:36
Niet ontzilt, nu nog doen?

Bericht door Ampersand » 04 mei 2021, 11:05

Al paar jaar zoek ik af en toe naar fossielen op de zandmotor, met al een paar mooie vondsten als resultaat. Nu kom ik er stom genoeg pas na mijn meest recente vondst achter dat gevonden botten moeten worden ontzilt. Mijn meest recente vondst heb ik gelijk in een bak water gelegd, maar wat te doen met eerdere vondsten die ik niet heb ontzilt?

Ik heb veel kleinere stukken bot en kleine tanden/kiezen. Is het nog zinvol/nodig om die te ontzilten? Ze zien er allemaal nog goed uit.

Daarnaast heb ik twee vondsten waar ik me zorgen om maak:
- Een stuk mammoet ivoor wat ik enkele maanden geleden heb gevonden. Het is nu aan het scheuren (zie foto's)
- Een stuk (mammoet?) bot wat ik bijna 1,5 jaar geleden heb gevonden. Het is nog heel, maar het lijkt te roesten aan de binnenkant en ook een beetje in de scheurtjes aan de buitenkant (zie foto's).

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!
Bijlagen
Fossiel ivoor (2).jpeg
Fossiel ivoor (1).jpeg
Fossiel bot (2).jpeg
Fossiel bot (1).jpeg
Fossiel bot (3).jpeg



 
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Niet ontzilt, nu nog doen?

Bericht door nifrec » 08 mei 2021, 22:01

Wat houd je tegen om ze alsnog te ontzilten?
Mijn boerenverstand zou zeggen dat het zout er nog steeds in zit als je ze alleen maar hebt laten drogen.
Het schijnt dat dat zout door wisseling van luchtvochtigheid van volume kan verschillen,
en zo je fossielen langzaam kapot kan drukken. Maar anderen op dit forum kunnen je er misschien meer van vertellen?

Ik heb afgelopen winter ook een stuk slagtand gevonden, die ook erg uit elkaar viel, vanaf het begin al (ondankt ontzilten).
Na het aanbrengen van een flinke hoeveelheid Paraloid B72 blijft het nu wel aan elkaar :) .



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Niet ontzilt, nu nog doen?

Bericht door sjaak » 08 mei 2021, 23:08

Ivoor en mammoetkiezen kan je het beste ontzilten. Als die nu helemaal droog zijn zou ik dat niet alsnog doen. Er kunnen luchtbellen vrijkomen bij het onderdompelen die schade kunnen veroorzaken. Bij bot is niet ontzilten minder schadelijk en je kunt het alsnog doen als je dat wil. Ik zou dat zelf alleen doen als het wit uitslaat. Scheuren bij bot zijn niet zo erg.

Ivoor kan je met paraloid of iets anders behandelen. Dat scheuren heeft niet alleen met het zout maar ook met de structuur van het fossiel en de lichte fossilatiegraad te maken.
Dat roest bij dat bot hoort er bij. Veel botten hebben die aanslag uit het grondwater opgelopen. Lekker laten zitten. Desnoods ook behandelen maar het houdt het wel in mijn ervaring.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Niet ontzilt, nu nog doen?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 17 jun 2021, 00:37

Het is altijd mogelijk stukken na verloop van tijd alsnog te ontzilten. Zoals @nifrec al aangaf, het zout zit er nog in. En al kunnen fossielen er stabiel uitzien, het is juist het "trekken" aan het zout in het fossiel op de lange termijn - in feite, uitzetten en krimpen van het zout - dat de fossielen beschadigd. Omdat dit verval jaren kan duren, afhankelijk van hoe stabiel de luchtvochtigheid is in de omgeving waar de fossielen worden opgeslagen, zou ik ontzilten zeker nog wel aanraden.

Maar ook zeker niet met Paraloid behandelen alvorens ontzilt te hebben: er is immers geen garantie dat de consolidant luchtdicht (en dus waterdicht) is aangebracht, met als gevolg dat het verval alsnog kan plaatsvinden (al zal dit vermoedelijk wel aanmerkelijk langzamer verlopen). Nabehandeling in dat geval - dus na behandeling met Paraloid kan op zich wel, maar is aanzienlijk ingewikkelder. Volledige onderdompeling in Paraloid van een goed uitgedroogd voor heeft overigens de voorkeur boven aanbrengen met kwast of pipet, gezien de op deze manier betere verkregen penetratie.

Wel zul je, zoals @sjaak al aangaf, bij behandeling van je vondsten op dit moment - of het nu om ontzilten of volledige onderdompeling in Paraloid gaat - voorzichtig te werk moeten gaan, om de integriteit van je fossielen te waarborgen. Op zich werkt wat dat betreft het rustig bijgieten van vloeistof bij een fossiel in een bak of vat goed om de lucht geleidelijk aan het fossiel te laten ontsnappen, maar de golven die je hiermee maakt kunnen wel weer schadelijk zijn voor de integriteit van het fossiel (Dit geldt dus ook voor ontzilten middels de spoelbak van de WC). Andersom kun je het fossiel ook langzaam in een baf laten zakken, waarbij je het tijd geeft de lucht geleidelijk kwijt te raken. Hoe dan ook: eenmaal nat is het een stuk makkelijker het fossiel naar een vervolgbad over te hevelen of de vloeistof te vervangen, omdat de lucht er dan niet meer in zit. Maar let wel dat je voor behandeling met Paraloid - de meningen zijn verdeeld over of je dit wel of niet altijd gewoon moet doen, maar voor kwetsbare fossielen als ivoor, uit eigen ervaring, dwingend aan te raden - het fossiel eerst een tijd goed moet laten drogen, zodat al het water eruit is.

Succes!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Johan van Dijk
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2022, 16:54
Re: Niet ontzilt, nu nog doen?

Bericht door Johan van Dijk » 26 jul 2022, 18:06

Wat een geweldig idee om in de wc spoelbak te ontzilten 👌




Plaats reactie