Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
fotsirk
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jan 2015, 18:23
Has thanked: 2 times
Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door fotsirk » 04 aug 2021, 16:09

Ik heb enkele fossielen die er veel beter zouden kunnen uitzien door ze te zandstralen.
Iemand ervaring hiermee het gaat over eieren.
Mvg



 
Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door alberto shark » 04 aug 2021, 18:47

Hallo Kristof,

ik heb er wel eens wat over gezien in postings. Rechtsboven in scherm(en?) bij een loep kun je mogelijk zoeken op die onderwerpen.



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 aug 2021, 02:30

Ik heb enige beperkte ervaring met zandstralen. In de kern gebruik je een aan een luchtslang verbonden stylus om een fossiel onder druk met een bepaald medium te bestralen. Met een pedaal bedien je het aan en uitzetten van de luchtdruk en hoeveel je van de ingestelde maximale luchtdruk wil gebruiken, het medium (soda, bakpoeder, ijzerpoeder, e.d.) hoe snel je materiaal van het fossiel kunt verwijderen. Namelijk, hoe harder het medium en de luchtdruk, hoe sneller je het fossiel afwerkt. Het medium moet daarom ook geschikt zijn voor de hardheid van het fossiel, zodat je niet te snel gaat, maar desondanks wel effect blijft hebben.

Omdat je de stylus het beste iets van je doelgebied op het fossiel afhoudt, zodat je een wat breder vlak gegradeerd afbouwt, eerder dan scherpe punten in je fossiel uitboort, is het geen heel precieze methode, maar vooral een die goed voor afwerken werkt.

Of je hier ook eieren mee kunt afwerken vraag ik me af... Tanden zandstraal je in elk geval nooit, omdat je daarmee de tandglazuur beschadigd. Ik kan me zo voorstellen dat met de fijne texturen die eieren vaak hebben zandstralen ook hier niet echt een goed idee is, omdat je daarmee de textuur van je eierschaal beschadigd.

Als je de nog aanwezige matrix er niet met een heel zacht object, zoals een nagel of tandenstoker, voorzichtig af kunt krabben zou je het misschien eens met een sterk verdund zwak zuur kunnen proberen. Als je dat met een watje of wattenstaafje aanbrengt heb je mogelijk meer controle over waar een hoe lang je dingen wegetst (let wel dat het gebruik van zuur kleurverschillen kan veroorzaken, en spoel altijd goed met water na opdat het zuur niet blijft doorwerken).


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

fotsirk
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jan 2015, 18:23
Has thanked: 2 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door fotsirk » 08 aug 2021, 14:47

Ok bedankt ik heb er ook al wat van gelezen en die gebruikten een paasche air eraser .
Maar ik wilde graag wat uitleg en ervaring van iemand die dit al gedaan heeft . Mvg



redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door redmilksnake » 17 aug 2021, 12:53

Hallo Fotsirk,

Wij gebruiken hier veel de zandstraler, ook op eieren. Wat belangrijk is is vooral de druk (niet te hoog) en het medium (niet te hard). en daarbij is het natuurlijk afhankelijk waar ze vandaan komen en wat de bewaringstoestand is. Erg veel variabelen om hier even uit te gaan werken. Zuren zou ik in ieder geval niet doen, dat is een techniek die je enkel moet toepassen als je echt niet anders kan.
Met vriendelijke groet,
Jonathan



fotsirk
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jan 2015, 18:23
Has thanked: 2 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door fotsirk » 20 aug 2021, 22:35

Kan je eventueel wat meer vertellen over de setup die jullie gebruiken. Mag ook in prive bericht maar is ook leuk voor de andere om er wat van bij te leren mvg



marcelwissink
Berichten: 125
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:57
Locatie: Gronau (Westf)
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door marcelwissink » 21 aug 2021, 06:14

Een mooi overzicht van de techniek wordt gegeven op de volgende (Duits, niet commercieel) website:
https://www.fffotos.de/index.php/tipps/ ... strahlen-7

Heel kort door de bocht:
Straalmedia zoals glasparels of corund zijn bijna altijd te hard en beschadigen het fossiel. Veel gebruikt wordt zacht ijzerpoeder, bicarbonaat, soms zelfs meel! Ik gebruik zelf ijzerpoeder van 75 micrometer.
Een gewone straalkabine die intern het straalmiddel recyclet voldoet hiervoor niet. Het beste werkt een straalapparaat met een voorraadtank voor het straalmiddel en een hele fijne straalpen. Het straalmiddel moet voor hergebruik worden gezeefd om verstoppingen te voorkomen.

Het belangrijkste: gezondheid! Zorg voor een goede afzuiging voor het stof.

Groet,

Marcel



redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Iemand ervaring met zandstralen van fossielen

Bericht door redmilksnake » 23 aug 2021, 14:55

Hallo Fotsirk,

Wij hebben een straalkast, met daarnaast het straalapparaat, in de kast natuurlijk goede afzuiging. er zijn veel verschillende straalmachines in omloop, waarbij je vooral moet letten op de grootte van de spuitmond (en daarbij behorende precisie). inderdaad is glasparel of corund vaak veel te hard, soda of walnootpoeder zit rond de 3-4 wat betreft hardheid, Dolomiet zit rond de 3,5 en ijzerpoeder zit rond de 4-5.
Veel van de middelen zijn lastig recyclebaar, zoals bijvoorbeeld dolomiet, dat vaak te snel slijt om te kunnen recyclen (de korrels zijn dan te rond geworden) Soda moet je goed waterdicht bewaren, want anders gaat dat heel snel klonteren. IJzerpoeder is weer heel goed te recyclen, vooral makkelijk met een magneet. alles wat je hergebruikt moet natuurlijk weer gezeefd worden. daarnaast moet je goed opletten waarop je straalt, want dat afval komt ook tussen het straalmiddel terecht en kan een hogere hardheid hebben dan gewenst.

Succes!




Plaats reactie