Oxidatie en ontzilten vragen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 06 okt 2021, 16:05

Goedendag allemaal,

Ik ben nogal nieuw in deze wereld en ik heb net op de website het een en ander gelezen over het prepareren van fossielen. Nu kwam ik hierbij ook het ontzilten van vondsten tegen en ik kan heel eerlijk zeggen dat ik dat niet heb gedaan bij mijn vondsten. Mijn vondsten zijn niet van voor augustus 2021 en deze (op de foto's) zijn allemaal van de Maasvlakte, daarvan mag ik uitgaan dat ze uit het zeewater komen.

Volgens de oervondstchecker wel allemaal ondefineerbare botstukken (en een stukje ivoor), maar voor deze beginneling handig om het prepareren te oefenen misschien.
Mijn vraag is eigenlijk heeft het na een maand/twee maanden nog zin om de stukken in het water te leggen en een van de stukken (rechts in het midden) heeft (denk ik) duidelijke oxidatie (ook het grootste stuk heeft in de punt wat bruine stukken (ook oxidatie?))

Daarnaast vraag ik mezelf af of het bot linksboven niet gewoon te jong is? (is het überhaubt wel een fossiel?) Het voelt wel hard aan maar niet stenig (sorry voor de crappy beschrijving).

Moet ik het stukje ivoor ook ontzilten?

Allemaal vragen, alle hulp is welkom. Als er een goede website/youtube vid is over prepareren dan lees/zie ik ze graag.
Bijlagen
Zijde A
Zijde A
Zijde B
Zijde B



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 06 okt 2021, 21:55

Het zout zit er nog steeds in dus ontzilten is nog steeds mogelijk! Het zou kunnen dat ie recent( holoceen) is maar ook dat hij ouder is. Het is lastig te zien vanaf foto’s en op basis van kleur is de ouderdom niet te bepalen doordat er verschillende zand/klei gronden zijn die elk een eigen kleur hebben.

Het stuk ivoor is zeker nodig te ontzilten en dan met grotere stukken maar dat kan ook met dit stuk waterbestendige houtlijm D3 oplossing met water op 1:20. Dit kan je bestrijken met een kwastje of onderdompelen in deze oplossing.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 06 okt 2021, 22:12

Over die roestkleuren hoef je je trouwens weinig zorgen over te maken. Het gaat niet het fossiel verder aantasten net als pyrietrot en het uit elkaar laten vallen. Die rode kleur komt waarschijnlijk doordat het in de buurt heeft gelegen of in ijzerrijke zand. Bij nader zien denk ik inderdaad dat het bot rechtsboven recent is ( holoceen) . Dit betekent niet gelijk dat hrt van gisteren is, het kan bijvoorbeeld nog uit de middeleeuwen komen of ouder. Dat is helaas niet meer te zeggen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door sjaak » 06 okt 2021, 22:15

Het bot linksboven heeft de typisch laat Pleistocene kleur en fossilatie van strandvondsten van de Maasvlakte en is naar mijn mening fossiel.Als het goed is plakt het als je het met een droge vinger aanraakt. Het is een bot uit de poot van een groot landzoogdier en zou met wat vergelijken te determineren moeten zijn.
Als het niet wit uitslaat van het zout is ontzilten niet perse noodzakelijk bij dit soort fragmenten. Je kan het ook alsnog doen. Ik denk dat het niet nodig is. Die oxidatie is normaal voor dit soort botten. Er zat ijzer in het zand waar de botten in lagen en dat is er in getrokken.


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 06 okt 2021, 23:21

sjaak schreef: 06 okt 2021, 22:15 Het bot linksboven heeft de typisch laat Pleistocene kleur en fossilatie van strandvondsten van de Maasvlakte en is naar mijn mening fossiel.Als het goed is plakt het als je het met een droge vinger aanraakt. Het is een bot uit de poot van een groot landzoogdier en zou met wat vergelijken te determineren moeten zijn.
Als het niet wit uitslaat van het zout is ontzilten niet perse noodzakelijk bij dit soort fragmenten. Je kan het ook alsnog doen. Ik denk dat het niet nodig is. Die oxidatie is normaal voor dit soort botten. Er zat ijzer in het zand waar de botten in lagen en dat is er in getrokken.
Had even over het hoofd gezien dat het Maasvlakte was :? . Inderdaad nu je het zo zegt denk ik ook dat het pleistoceen js. Echter determineren van dit bot lijkt me vrij lastig, ook met vergelijken en de juiste vergelijkingscollectie ervoor.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door sjaak » 07 okt 2021, 08:09

Volgens mij moet deze te doen zijn: het is een bot uit een van de poten gelet op de binnenste structuur en het heeft een scherpe hoek links (2e foto) en aan de andere kant lijkt het naar een (opperarmachtig?) onderste gewricht te gaan. Ik kom er zelf zo snel niet uit maar er zijn voldoende kenmerken.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Dino15 » 07 okt 2021, 12:47

Het Holoceen heeft ook (sub) fossielen, deze zijn op de maasvlakte en zandmotor vaak donker kleurig (komt door het veen waar ze in hebben gelegen, een beetje als je een recent wit bot lang tussen natte theeblaadjes legt). Deze botten komen dan uit het vroege Holoceen. Dus Holoceen is zeker niet alleen recent en beslaat ook een gedeelte van onze prehistorie.

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 07 okt 2021, 16:53

@Max pijpelink & @sjaak Ik ga het ontzilten gewoon doen, dan heb ik er ook een keertje ervaring mee :) Helaas is de waterbak van onze toilet verstopt achter een tegelen wand. Het ivoor heb ik ook in het waterbakje gelegd. Moet ik het ivoor eerst weer laten drogen voor ik hem op het laatst in de houtlijm oplossing leg?
Ook botten uit de middeleeuwen zijn bij mij van harte welkom. Mooie geschiedkundige tijd ;). Ik had inderdaad gehoopt dat het bot linksboven te determineren zou zijn, inderdaad vooral door het stukje met de opvallende scherpe hoek. Ik zal nog wat foto's bijplaatsen en zelf ook eens gaan kijken of ik verder kom met determineren nu ik de periode heb.
Bot met scherpe hoek -1
Bot met scherpe hoek -1
Bot met scherpe hoek -2
Bot met scherpe hoek -2
Bot met scherpe hoek -3
Bot met scherpe hoek -3
Ik heb net even bijgelezen over pyrietrot en ben wel een beetje geschrokken. Newbie die ik ben, heb ik toch gelukkig al mijn vondsten uit elkaar gehouden in plastic zakken, maar heb tijdens dezelfde trip naar Duitsland ook wat leisteen met pyriet meegenomen (zie foto's). Ga ze meteen in ziplockzakken leggen. Weer wat geleerd :) Die tweede zie ik al wat oxidatie... zal het extra in de gaten houden.
Pyriet in leisteen -1
Pyriet in leisteen -1
Pyriet in leisteen -2
Pyriet in leisteen -2
@Dino15 Ah, vandaar dat de kleur zo anders is dan de andere fossielen die ik heb gevonden. Dank je voor de info :)



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 07 okt 2021, 18:49

Voor het stuk ivoor is het van belang het rustig te laten drogen en dan te behandelen.

Over het pyriet. Ik ben niet bekend met pyriet en fossielen uit Duitsland( en ik weet ook niet welke locatie) . Wel weet ik dat niet alle pyriet schadelijk is en dus pyrietrot ontstaat. Bijvoorbeeld pyriet uit Winterswijk is best stabiel. Cap blanc nez pyriet en marcasiet is voornamelijk weer instabiel. Ik heb wel een paar marcasietknollen gehad uit Cap blanc nez waarvan ik nog maar pas geleden erachter kwam dat er zich pyrietrot vormde. Gelukkig zat het al afgesloten in een ander bakje waardoor het zich niet heeft verspreid. Heb het voor al de zekerheid nog in een luchtdichte zak gedaan. Bijgaande foto is van die marcasietknollen met pyrietrot.

Mochten de andere aanvullingen of verbeteringen hebben hoor ik het graag!
Bijlagen
77CB30A7-1693-4524-AFB9-0B205696FD18.jpeg


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 09 okt 2021, 16:21

Het pyriet wat we hebben meegenomen kwam van Kaulenbachtal ('Where you will find the highest slate dump in Germany', heb de coörds nog liggen mocht iemand interesse hebben) in de Eifel. Het was echt een mooie plek met hele grote leistenen bergen. Helaas geen andere bijzondere dingen gevonden, behalve de pyriet in uitstulpingen van de leisteen. Ben wel benieuwd hoe dat is ontstaan.

Zonde van de marcasietknollen, maar ik moet zeggen het proces van de pyrietrot heeft ook wel een bepaalde schoonheid. Weet niet hoe snel het gaat, maar een timelaps ervan maken zou ook cool zijn. Fijn dat je er op tijd achter kwam en de rest niet is aangetast. Ik heb gezien hoe je veel van de kleinere fossiel stukken in handige bakjes kunt doen. Ik ga daar ook naar kijken. Lijkt me sowieso verstandig e.e.a. uit elkaar te houden ook gewoon omdat het elders is gevonden en dan is het ook makkelijker te labelen.
Bijlagen
20210924_183435.jpeg
20210924_182300.jpeg
20210924_181518.jpeg




Plaats reactie