Oxidatie en ontzilten vragen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 06 okt 2021, 16:05

Goedendag allemaal,

Ik ben nogal nieuw in deze wereld en ik heb net op de website het een en ander gelezen over het prepareren van fossielen. Nu kwam ik hierbij ook het ontzilten van vondsten tegen en ik kan heel eerlijk zeggen dat ik dat niet heb gedaan bij mijn vondsten. Mijn vondsten zijn niet van voor augustus 2021 en deze (op de foto's) zijn allemaal van de Maasvlakte, daarvan mag ik uitgaan dat ze uit het zeewater komen.

Volgens de oervondstchecker wel allemaal ondefineerbare botstukken (en een stukje ivoor), maar voor deze beginneling handig om het prepareren te oefenen misschien.
Mijn vraag is eigenlijk heeft het na een maand/twee maanden nog zin om de stukken in het water te leggen en een van de stukken (rechts in het midden) heeft (denk ik) duidelijke oxidatie (ook het grootste stuk heeft in de punt wat bruine stukken (ook oxidatie?))

Daarnaast vraag ik mezelf af of het bot linksboven niet gewoon te jong is? (is het überhaubt wel een fossiel?) Het voelt wel hard aan maar niet stenig (sorry voor de crappy beschrijving).

Moet ik het stukje ivoor ook ontzilten?

Allemaal vragen, alle hulp is welkom. Als er een goede website/youtube vid is over prepareren dan lees/zie ik ze graag.
Bijlagen
Zijde A
Zijde A
Zijde B
Zijde B



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 06 okt 2021, 21:55