Oxidatie en ontzilten vragen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door sjaak » 09 okt 2021, 17:10

mooi foto's !


Groet,

Niels

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 10 okt 2021, 07:36

Prachtige foto’s!
SacajaweaX schreef: 09 okt 2021, 16:21
Zonde van de marcasietknollen, maar ik moet zeggen het proces van de pyrietrot heeft ook wel een bepaalde schoonheid. Weet niet hoe snel het gaat, maar een timelaps ervan maken zou ook cool zijn. Fijn dat je er op tijd achter kwam en de rest niet is aangetast. Ik heb gezien hoe je veel van de kleinere fossiel stukken in handige bakjes kunt doen. Ik ga daar ook naar kijken. Lijkt me sowieso verstandig e.e.a. uit elkaar te houden ook gewoon omdat het elders is gevonden en dan is het ook makkelijker te labelen.
Zo een time laps maken lijkt mij ook erg gaaf! Helaas heb ik er niet de juiste apparatuur en ruimte voor.

Voor kleine fossielen in bakjes te doen zijn gereedschapsbakjes heel handig. Gewoon bij de gamma. Je hebt ook soortgelijke bakjes die je veel bij vissers ziet om hun haken in te doen. Die zijn ook heel goed. Je kan er ook om bij de action dacht ik en dan zijn ze wat goedkoper maar het helpt echt! Als je wat verder ben met het verzamelen van fossielen kan uiteindelijk een drukletterkast van pas komen, let op: deze zijn dus niet goedkoop. De mijne koste 140€ zonder handgreepjes voor alle lades. Die handgreepjes als je ze een beetje origineel wil houden zijn ook weer 100€. Ik weet niet of andere nog andere oplossingen hebben. Een vitrine kast is trouwens ook leuk om je mooiste dingen in te zetten.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 14 okt 2021, 19:36

@sjaak Dank je 😊

@Max pijpelink Ja, daar heb je wel een serieuze setup voor nodig. Ik zou ook niet alles in huis hebben. 😉
Ik heb gekeken of ik ergens die witte kartonnen bakjes kon vinden maar dat is nog niet zo makkelijk. Ik heb wel wat doorzichtige plastic bakjes gezien op Amazon maar zal na jou tip eerst de Action even langs gaan. 👍
Ik las op de site over het nummeren van je stukken, ik begrijp nog niet helemaal hoe het nummer op de fossiel te krijgen met lak. Wordt daar nagellak mee bedoeld? Dat kan er in elk geval weer makkelijk vanaf... en las dat er programma's zijn om je collectie bij te houden. Welk programma gebruik jij (if any)?
Ja, zat ook al te kijken naar een drukletterkast, die zijn idd niet goedkoop, maar kan daar nog even mee wachten. Heb zelf al een Ikea Alex lage, brede, witte ladekast waar ik er nog een bij onze bureaus kwijt kan, wellicht dat ik daar nog een van aanschaf. Zal eens goed rondkijken, bedankt voor de tips 👍



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door Max pijpelink » 14 okt 2021, 19:50

SacajaweaX schreef: 14 okt 2021, 19:36 @sjaak Dank je 😊

@Max pijpelink Ja, daar heb je wel een serieuze setup voor nodig. Ik zou ook niet alles in huis hebben. 😉
Ik heb gekeken of ik ergens die witte kartonnen bakjes kon vinden maar dat is nog niet zo makkelijk. Ik heb wel wat doorzichtige plastic bakjes gezien op Amazon maar zal na jou tip eerst de Action even langs gaan. 👍
Ik las op de site over het nummeren van je stukken, ik begrijp nog niet helemaal hoe het nummer op de fossiel te krijgen met lak. Wordt daar nagellak mee bedoeld? Dat kan er in elk geval weer makkelijk vanaf... en las dat er programma's zijn om je collectie bij te houden. Welk programma gebruik jij (if any)?
Ja, zat ook al te kijken naar een drukletterkast, die zijn idd niet goedkoop, maar kan daar nog even mee wachten. Heb zelf al een Ikea Alex lage, brede, witte ladekast waar ik er nog een bij onze bureaus kwijt kan, wellicht dat ik daar nog een van aanschaf. Zal eens goed rondkijken, bedankt voor de tips 👍
Het nummeren van m’n collectie doe ik nog niet. Ik moet daarvoor nog eens een vakantie voor vrij maken om dat te doen. Ik ga dan wel stikkertjes gebruiken. Wil niet m’n fossielen zo aantasten dat mocht ik het er ooit af wil halen het wat makkelijker kan. Ik heb niet echt ervaring met lak. Ik gebruik ook nog geen programma voor m’n fossielen in een database te stoppen. Ooit wel eens zelf geprobeerd maar is niet meer bijgehouden dus klopt ook niks meer van. Ik hoor wel meer verhalen over trilobase als online database voor fossielen. Ik heb er echter geen eigen ervaring mee dus ik kan je niet zeggen of het goed werkt.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 15 okt 2021, 14:29

Ik wilde net het water verwisselen in de ontziltingsbakjes en ineens valt me op dat twee van m'n stukken scheuren en verkleuring hebben. Wat te doen?

Bij het niet gedetermineerde bot is de rand die eerst licht van kleur was nu donker (geoxideerd?). Kan ik nog iets doen? (Eerste 3 foto's)

Bij het mammoet schedel stuk zijn donkere randen verschenen en scheuren. Kan ik nog iets doen? (Laatste 3 foto's)
Bijlagen
Niet gedetermineerd bot
Niet gedetermineerd bot
Niet gedetermineerd bot
Niet gedetermineerd bot
Niet gedetermineerd bot
Niet gedetermineerd bot
Mammoet schedel stuk
Mammoet schedel stuk
Mammoet schedel stuk
Mammoet schedel stuk
Mammoet schedel stuk
Mammoet schedel stuk



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door sjaak » 15 okt 2021, 15:05

Dat hoort er bij. Het is half gefossiliseerd bot. Kan geen kwaad. Onderste bot lijkt mij een stuk uit de mammoetkaak. Je ziet de afdruk van de kies.
Als je zeker wil zijn dat het goed blijft kan je het behandelen met Paraloid, of houtlijm of velpon/ aceton etc.


Groet,

Niels

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door SacajaweaX » 15 okt 2021, 18:09

@sjaak Dus gewoon doorgaan met het ontzilten?
Ik heb Paraloid gevonden, ga het vh weekend bestellen.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Oxidatie en ontzilten vragen

Bericht door sjaak » 15 okt 2021, 23:46

Ja gewoon doorgaan of stoppen als je denkt dat het ontzilt is (dat gaat best snel). Alleen met warm weer moet je oppassen voor algen als je het buiten doet in een emmer zonder deksel.


Groet,

Niels


Plaats reactie