Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Arazac
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2017, 13:14
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times
Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Bericht door Arazac » 11 nov 2021, 13:30

Beste,

Sinds kort ben ik begonnen met het preparen en conserveren van de (zeer fragiele) Carboon fossielen van de oude steenkool mijnen.
Ik heb de afgelopen maanden met enige regelmaat veel (incomplete) stukken gevonden, maar de kwaliteit verschilt van stuk tot stuk.

Het bewerken van de examplaren gaat moeilijk en ik wil eigenlijk die stukken die ''klaar'' zijn z.s.m. conserveren. Ik wilde hiervoor een 10% b72 paraloid mengsel voor gebruiken, mits deze geschikt is voor dit soort fragiel gesteente. Er zijn een aantal stukken die pyriet bevatten, en ik had gelezen dat b72 hier goed voor zou zijn.

Graag hoor ik meer tips / advies voor het Prepareren en Conserveren van Carboon fossielen.

Alvast bedankt,

Ara



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Bericht door FossilDude » 11 nov 2021, 17:45

Het lijkt mij dat paraloid hier wel geschikt voor is. Bedenk wel dat de stukken een wat onnatuurlijk ogende glans kunnen krijgen. Met een beetje pure aceton zou je dat weer een beetje kunnen verhelpen.

Wellicht wel leuk om ook wat foto's van je stukken hier op het forum te plaatsen? Ik ben wel benieuwd.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Re: Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Bericht door Anthonie » 11 nov 2021, 18:36

Hey Ara

Ik reageer hier even want ik zie vaak te pas en te onpas het gebruik van PVA-(polyvinylacetaten) en andere harsen die aangeprijst worden als wondermiddel voor verstevigingen. Ik zou voor steenkoolfossielen het gebruik hiervan afraden. Dergelijk middelen zouden m.i. enkel gebruikt mogen worden bij botmateriaal waarbij de oplossing capillair kan aangezogen worden door de interne botstructuren van het specimen (en dan enkel in het geval dat het bot op barstten staat of heel droog is en dreigt te desintegreren). Indien dit niet het geval is zou ik gewoon niet behandelen. Bij dichte gesteenten zoals klei en kalksteen zou ik het al helemaal niet gebruiken, omdat het quasi tot niets dient. Aangezien er bijna niets van het product kan worden opgenomen door de matrix, lekt het merendeel gewoon weg en breng je dus gewoon oppervlakkig een laag aan. De fossiele flora die vaak zo fijn bewaard is kan deels onzichtbaar gemaakt worden door het aanbrengen van een laag met hars. Kortom volgende argumenten weerhouden mij er van om PVA en andere harsen te gebruiken voor conservatie:
1) verlies van details die vaak moeten dienen om het stuk op naam te brengen
2) reflecterende laag die fotografie bemoeilijkt.
3) Bijna geen adhesieve eigenschappen
Ik zou voor het verstevigen gewoon gebruik maken voor een voorzichtig aangebrachte acrylaatlijm (bv: Starbond EM-02) dat je aanbrengt langsheen de breuken en barstten in je specimen, maar waarmee je ten alle tijden het gebruik in de nabijheid van het fossiel tracht te vermijden.

Groeten

Anthonie


* Scientia et Miratio *

Arazac
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2017, 13:14
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times
Re: Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Bericht door Arazac » 12 nov 2021, 14:54

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik was van plan om de paraloid voornamelijk op de stukken te gebruiken die pyriet bevatten, aangezien deze zo gevoelig is voor zuurstof.
Dit zijn ook wat kleinere stukken, die niet heel veel fossiel bevatten.
Voor de de fauna stukken wil ik alleen de zeer fragile stukken een laagje geven voor wat extra stevigheid.

Ik zal later nog wat foto's plaatsen.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Bericht door Carboon » 14 nov 2021, 16:05

Ben met @Anthonie eens dat het aanbrengen van coatings over plantfossielen uit het Carboon het beste vermeden kan worden (niet alleen raak je details kwijt, de aangebrachte coating maakt het ook lastig zo niet onmogelijk om later nog eventueel aanwezig organisch materiaal te bemonsteren). Heb voor zeer dunne plaatvormige stukken wel gezien dat de achterzijde wordt verstevigd (dan vaak ook met een verlijmd gaas). Bij mijn eigen stukken probeer ik me over het algemeen te beperken tot het verstevigen van specifieke breuklijnen; doorgaans is dit afdoende gebleken.

Wat betreft het behandelen van pyriet in Carboonschalies: Hier heb ik geen ervaring mee. Ben benieuwd naar je bevindingen!


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Re: Preparatie en Conservatie Carboon Fossielen Zuid-Limburg.

Bericht door Anthonie » 17 nov 2021, 08:10

@Carboon
Het is niet omdat je stuk pyriet bevat dat deze ook automatisch zal desintegreren. We zien voornamelijk dat framboïdaal pyriet die neiging heeft onder invloed van vocht en zuurstof. Het hele proces zal zichzelf ook versnellen in aanwezigheid van metalofyte bacteriën. Grote (macroscopische) pyrietkristallen kunnen wel vaak jarenlang stabiel blijven en hoeven dus geen behandeling. Bij carboonfossielen heb ik inderdaad ook niet de indruk dat het aanwezige pyriet snel vervalt (maar dat kan bij elk stuk verschillen). Coal balls bijvoorbeeld zijn hier dan wel weer heel gevoelig aan.

Groeten

Anthonie


* Scientia et Miratio *


Plaats reactie