Ammonieten in zacht gesteente

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Ammonieten in zacht gesteente

Bericht door Everhardus » 28 jun 2008, 00:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,
Ik heb deze ammoniet gevonden in de meivakantie in Charmouth (Juraasic Coast). De steen is erg zacht en vertoonde al een vervelende breuk. Deze heb ik eerst gelijmd en heb vervolgens de aanval geopend met m\'n graveerstift om de ammo te bevrijden. De enige manier was te werken op het flinterdunne stukje kleurverschil tussen het gesteente en de buitenkant van de ammo. Eenmaal door dit kleurverschil heen is de binnenkant van de ammoniet van dezelfe kleur als het gesteente eromheen. Als ik de foto\'s zo zie zou je denken dat dit wellicht zo gepiept is maar het heeft me de nodige uurtjes gekost om dit resultaat te bereiken. Helaas laat het aan de buitenkant nog waarneembare kleurverschil me bij de binnenste windingen in de steek, zodat ik niet echt meer weet waar ik naar toe moet werken en heb besloten er nu maar mee te stoppen voordat ik dingen kapot maak, nu ziet het er nog wel leuk uit. Ik heb vorig jaar bij een gevonden ammo uit CBN ook al moeten afhaken bij de binneste windingen vanwege dezelfde reden. Toen heb ik nog met een klein beiteltje uit de hand gewerkt, dat zou in dit geval w.s. echt op niets zijn uitgedraaid.
Heeft iemand wellicht nog tips voor dit soort gevallen ?? Of is het gewoon een kwestie van blij zijn met wat je hebt kunnen maken van een hopeloos geval.
Gr,Marcel


[Bewerkt door Everhardus op 27-06-2008 om 23:23 NL]

[Bewerkt door Everhardus op 27-06-2008 om 23:24 NL]



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Ammonieten in zacht gesteente

Bericht door FossilDude » 28 jun 2008, 12:40

Tja..

Nee, tips heb ik niet, ik ben zelf vaak genoeg tegen hetzelfde probleem aangelopen. Ik weet precies wat je bedoelt. Zoiets is behoorlijk lastig.
Toch nog veel succes ermee!

gr.

Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Gesloten