Pech-ammoniet Charmouth

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Erik-B
Berichten: 1697
Lid geworden op: 31 jul 2007, 22:22
Been thanked: 1 time
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Erik-B » 06 jul 2009, 00:02

Om welke periode gaat het precies?Heb ook nog wel wat naslagwerk in huis.Jura toch?



 
Gebruikersavatar
Erik-B
Berichten: 1697
Lid geworden op: 31 jul 2007, 22:22
Been thanked: 1 time
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Erik-B » 06 jul 2009, 00:04

Om welke periode gaat het precies?Heb ook nog wel wat naslagwerk in huis.Jura toch?



Gebruikersavatar
Erik-B
Berichten: 1697
Lid geworden op: 31 jul 2007, 22:22
Been thanked: 1 time
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Erik-B » 06 jul 2009, 00:04

Om welke periode gaat het precies?Heb ook nog wel wat naslagwerk in huis.Jura toch?



Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Everhardus » 06 jul 2009, 00:19

Hoi Frederik,
Bedankt voor je reactie. Je hebt volkomen gelijk, afbeeldingen die ik kan vinden van P.spinatum tonen inderdaad een gegolfde/geribbelde kiel. Dat had ik volkomen over het hoofd gezien. Verder zie ik nog steeds veel overeenkomsten, althans bij sommige foto's. Ik kan bij Pleuroceras niet goed uitmaken of de overgang van de kiel naar de windingen vlak hoort te zijn of zoals in mijn geval via groeven. Zie ook deze link : http://www.ammonites.fr/Fiches/0427.htm
Echt duidelijk kan ik het niet zien maar je hebt zeker een punt.
Weer terug bij af dus vrees ik..........

Erik, inderdaad Jura !! Ook bedankt voor je input !
Gr,Marcel



Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Elbert » 03 aug 2009, 09:36

Hallo Everhardus; gefeliciteerd met de pyriet ammoniet; ik heb heel veel tijd in Lyme en Charmouth doorgebracht en nooit zo`n ammoniet gezien!...
De soort lijkt me een Caenesites turneri, maar om dat zeker te weten zou je even moeten vermelden van welke horizon de ammoniet afkomstig is.
Als de ammoniet afkomstig is van de Obtusum-zone, is het waarschijnlijk een Asteroceras, gezien de vele ribben mogelijk een stellare, die normaliter alleen in nodules voorkomen en dat van calciet zijn.
Hoe dan ook; het ding dat je gevonden hebt,en dan met name de conservering,is zo zeldzaam als veren op een kikker, hebben de mensen in Charmouth je daar niet op gewezen?
Ik zou zeggen: bewaar het stuk zo droog mogelijk; veel pyriet uit Charmouth is onstabiel en gaat uiteindelijk bloeien, zelfs als het in situ geborgen is.

Groeten, Elbert


Elbert

Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Everhardus » 21 aug 2009, 12:34

Hoi Elbert,
Bedankt voor je reactie. Via het UK-fossilforum was ik al wat verder gekomen met het determineren van deze ammoniet en heb er uiteindelijk maar de naam Caenesites sp. opgeplakt, dit lijkt het meest aannemelijk.
Veel meer aanvullende info over de vindplaats kan ik niet geven behalve dan dat deze uit de kleilagen bij Black Ven komt (op strandniveau).
Gr,Marcel



Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Pech-ammoniet Charmouth

Bericht door Elbert » 21 aug 2009, 18:20

Hoi Everhardus, als die kleilagen zich bevinden waar ze oorspronkelijk zijn afgezet, dan is Caenesites inderdaad heel waarschijnlijk.
Meestal is het materiaal van hogerop afkomstig en naar beneden komen glijden, maar da`s op het strandnivo niet altijd makkelijk vast te stellen.
Dus is Caenesites sp. wellicht de verstandigste determinatie.
groeten, Bert


Elbert


Gesloten