wie weet wat dit is?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Honingkoek
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2011, 10:40
wie weet wat dit is?

Bericht door Honingkoek » 20 jan 2011, 11:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn man heeft deze steen ooit meegenomen uit Marokko en nu wil mijn zoon graag weten wat voor steen dit is.

Het is een zandkleurig steen waar een beetje rood doorheen schemert.
Van binnen is het rood/oranje met allemaal 'kristallen'. De kleur geeft een beetje af (is dit normaal of is het niet de echte kleur?).

Hopelijk heb ik het zo goed beschreven en zijn de foto's duidelijk genoeg. Ik ben een complete leek op dit gebied. Ik weet ook niet of ik dit bericht wel in het juiste forum geplaatst heb.

[Bewerkt door Honingkoek op 20-01-2011 om 11:20 NL]



 
Gebruikersavatar
0dinofthenorth
Berichten: 1114
Lid geworden op: 30 mei 2009, 00:18
Re: wie weet wat dit is?

Bericht door 0dinofthenorth » 20 jan 2011, 17:51

Looks like a geode to me?




Gebruikersavatar
Carcharias
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29 okt 2007, 19:20
Contacteer:
Re: wie weet wat dit is?

Bericht door Carcharias » 20 jan 2011, 23:00

Het is inderdaad een calcietgeode. Normaal zijn deze kristallen wit/doorzichtig. Alleen deze is waarschijnlijk bijgekleurd, heb dit wel vaker gezien bij calcietgeodes in de gekste kleur (paars met goud bijvoorbeeld.)

Mvg, Robbin


Luctor et Emergo

Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: wie weet wat dit is?

Bericht door Fossielenzoeker » 21 jan 2011, 20:39