wie herkent mijn steen?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
ritepetit
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2013, 18:17
wie herkent mijn steen?

Bericht door ritepetit » 09 jun 2013, 19:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou al heel lang willen weten wat voor een steen dit is. Ben een leek. Ik heb hem al heel lang en ik denk dat hij misschien afkomstig is uit het westen van de USA maar eerder uit de Dolomieten in Italië.
Hij weegt 393 gr.
Reageert niet op een druppel azijn.
Alvast dank

[Bewerkt door ritepetit op 09-06-2013 om 18:15 NL]

[Bewerkt door ritepetit op 09-06-2013 om 18:16 NL]


riji

 
Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Re: wie herkent mijn steen?

Bericht door Elbert » 19 jun 2013, 14:43

Hallo, de vormen in de steen doen me denken aan een de lamellen in een mammoetkies, dus het zou een (gedeeltelijke) mammoetkies kunnen zijn.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: wie herkent mijn steen?

Bericht door adekker » 19 jun 2013, 19:54

Wilde gok: ijzerhoudende arragoniet.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: wie herkent mijn steen?

Bericht door Masterofearth » 28 sep 2016, 11:23

Heel erg laat deze reacties, maar ik denk bij deze steen aan twee mogelijkheden. En de reacties van de andere leden zijn zeker niet correct. De eerste is "dolomitized of silicified stromatolites" Stromatolieten die omgezet zijn in silica of dolomiet. Of "slumped" getijdenafzettingen. Wanneer fijn sediment afgewisselde laagjes zand en klei bevat en door "mass waste" wordt verplaatst ontstaan allerlei plooi en slump structuren. Maar om dit zeker te weten moet ik het stuk gesteente met de loep bekijken.

groet,

Pim



Gebruikersavatar
Hotep
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2010, 18:42
Locatie: Oostende
Been thanked: 1 time
Re: Re: wie herkent mijn steen?

Bericht door Hotep » 25 aug 2017, 13:32

Masterofearth schreef:
Heel erg laat deze reacties, maar ik denk bij deze steen aan twee mogelijkheden. En de reacties van de andere leden zijn zeker niet correct. De eerste is "dolomitized of silicified stromatolites" Stromatolieten die omgezet zijn in silica of dolomiet. Of "slumped" getijdenafzettingen. Wanneer fijn sediment afgewisselde laagjes zand en klei bevat en door "mass waste" wordt verplaatst ontstaan allerlei plooi en slump structuren. Maar om dit zeker te weten moet ik het stuk gesteente met de loep bekijken.

groet,

Pim
Mijn idee was ook stromatoliet :)




Plaats reactie