Paleogeografishe kaarten gezocht

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
PeterV
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2014, 19:24
Paleogeografishe kaarten gezocht

Bericht door PeterV » 20 jul 2014, 19:32

Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar kaarten (of indien dit bestaat, een atlas) die zo gedetailleerd mogelijk de evolutie weergeeft die onze continenten hebben gekend van pangea tot het heden.
(een enorm tijdsbestek, ik weet het, het mogen dus ook gerust verschillende boeken of werken zijn. Eén alles omvattende atlas is waarschijnlijk te groot)
Alles wat ik tot nog toe kan vinden, zijn (zo vind ik toch) zeer beperkte en oppervlakkige kaarten in een lage resolutie.
Indien iemand weet heeft van dergelijke kaarten in hoge resolutie en met zoveel mogelijk details, laat het gerust weten.
(alvast mijn excuses moest ik deze vraag in de verkeerde categorie gepost hebben)

Met vriendelijke groeten,
Peter



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Paleogeografishe kaarten gezocht

Bericht door Spongebob » 20 jul 2014, 19:57

Hoi Peter,

Het is voor ons leuker dat een nieuw forumlid zich even voorstelt en/of schrijft waar de vraag c.q. het antwoord voor dient.....

Maar probeer deze eens:
http://www.scotese.com/climate.htm


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 1840
Lid geworden op: 15 sep 2006, 16:13
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Re: Paleogeografishe kaarten gezocht

Bericht door Stijn » 21 jul 2014, 09:50

De link van sponsbob is er een naar de paleogeografische kaarten van Chris Scotese. Een zeer gerenommeerd en bovenal aangenaam persoon. Ik had het voorrecht hem enkele jaren geleden te ontmoeten op een congres. Chris blijft nog steeds aan zijn project werken. Naast de paleomap's van scotese zijn de laatste jaren ook die van Ron Blakey erg in trek, omdat ze soms wat recenter ogen. Hierbij de http://cpgeosystems.com/paleomaps.html

mvg stijn


"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

PeterV
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2014, 19:24
Re: Paleogeografishe kaarten gezocht

Bericht door PeterV » 21 jul 2014, 12:11

Hoi,

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Sorry, ik ben me inderdaad vergeten voor te stellen.
Ik ben eigenlijk volkomen nieuw in het domein van paleogeografie, maar heb er recent een interesse in ontwikkeld, die stamt uit mijn vorming als historicus: als dusdanig "claim" je een deskundige van het verleden te zijn, maar al snel valt dan op dat er in dat vakgebied maar een piepklein deel van de geschiedenis aan bod komt... Om ook het "pre-historisch" deel te leren kennen, dacht ik te beginnen bij de platentectoniek en de vorming van de continenten aangezien me dat letterlijk de basis lijkt van al de rest. Het valt me daarbij zwaar dat er in tegenstelling tot "historische" atlassen propvol duidelijke (en minder verhelderende) kaarten die dikwijls meer zeggen dan bladzijden tekst en uitleg, blijkbaar veel minder paleogeografisch werk bestaat dat als deze werelddelen beschouwelijk kan maken. Vandaar mijn vraag.




Plaats reactie