hoe ontstaat hard zandsteen?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door phil » 16 sep 2014, 22:01

hoe ontstaat zandsteen, aanleiding tot deze vraag is een gesprek met een verzamelaar uit Folkestone die denkt dat zand aan lucht (zuurstof) moet blootgesteld zijn om later een hard gesteente te vormen zoals aanwezig in Wissant(waar de mosselen op groeien) en Folkestone; daar onder zit los zand. Hij is overtuigd dinosaurusvoetafdrukken te bezitten uit Folkestone en daarom moet de plaats tijdelijk droog geweest zijn; ik heb er wel sterke twijfels bij. Kan iemand uitleggen hoe een harde zandsteenlaag ontstaat?
groetjes


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door Frederik » 16 sep 2014, 23:56

Ik heb ooit wel eens geruchten gehoord over een soortgelijke vondst in Wissant (voetafdrukken dan), maar heb geen idee of die op waarheid berusten.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door Lugo » 17 sep 2014, 09:07

Phil,

ik denk dat de verharding van zandsteen gebeurt door een verkiezeling, die de zandkorrels aan mekaar kit; dus zuurstof heeft hier niet direct iets mee te maken.
Maar ondiep water schept wel de omstandigheden, die deze verkiezeling mogelijk maken.
Misschien kan dit artikel http://www.zwerfsteenweb.nl/steensoorte ... tenen.html u wel wat helpen.

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door Carboon » 17 sep 2014, 09:15

De sterkte van zandsteen wordt bepaald door veel factoren, waaronder de volgende

1) De porositeit. Hoe minder "open ruimte" er tussen de zandkorrels aanwezig is, des te sterker zal de zandsteen zijn. De korrels zitten dan beter op elkaar gepakt, je kunt minder open ruimte gebruiken om deformatie te accommoderen en ook zullen de korrels lastiger langs elkaar te bewegen zijn. Porositeit kan afnemen door compactie (eigenlijk deformeer je het materiaal voor, bijvoorbeeld door het gewicht van bovenliggend sediment bij begraving). Porositeit kan ook afnemen door opvulling, waarover meer onder punt twee.

2) Mate van cementatie. Om van los zand naar een zandsteen te komen, zul je ook op de een of andere manier de korrels cohesie moeten geven, aan elkaar moeten kitten, zeg maar. Dit kan gebeuren door afzetting van mineraalfasen in de porieruimte. Een typisch voorbeeld is kalkcement, waarbij er calcium carbonaat vormt tussen de zandkorrels, wat die laatste aan elkaar cementeert/kit. Ook andere mineralen kunnen als cement optreden.

Beide punten vertonen positieve verbanden met diepte (als in begraving), maar zeker cementatie kan ook bij zeer geringe diepte al optreden. Zandsteen kent zeer diverse mechanische eigenschappen (zie bijvoorbeeld het werk van T.-F. Wong et al.) en het zal lastig zijn om a priori iets over de vorming te zeggen enkel op basis van hardheid.

Zanden kunnen prima verstenen zonder aan lucht (zuurstof) blootgesteld te zijn, dat is wel zeker. Zelf vind ik de voetafdrukken beter bewijs (mits goed geïdentificeerd) dat de plaats tijdelijk droog geweest moet zijn, dan enige argumentatie op basis van de sterkte van de zandsteen.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Re: Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door phil » 17 sep 2014, 09:28

Carboon schreef:
Zelf vind ik de voetafdrukken beter bewijs (mits goed geïdentificeerd) dat de plaats tijdelijk droog geweest moet zijn, dan enige argumentatie op basis van de sterkte van de zandsteen.
dat is juist mijn bezwaar : van een tweetenige dinosaurus heb ik nog niet gehoord; volgens mij zijn het toevallige concreties en gaat het om wishfull thinking
in ieder geval bedankt voor de antwoorden
groetjes


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting


Gebruikersavatar
ivok
Berichten: 1312
Lid geworden op: 29 sep 2010, 13:43
Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door ivok » 17 sep 2014, 10:00

Volgens mij heb ik die discussie op ukfossils ook een paar keer gevolgd.
Is een iemand die daar heilig van overtuigd is.


oeps...

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door Frederik » 17 sep 2014, 10:48

Het lijkt op het eerste zicht inderdaad een redelijk vergezochte claim, die door weinig concreet bewijs ondersteund wordt.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Re: hoe ontstaat hard zandsteen?

Bericht door phil » 17 sep 2014, 18:59

het gaat inderdaad over deze afdrukken, Phil (het was een Phil-Phil ontmoeting) heeft nochtans een behoorlijke kennis over fossielen en een erg mooie verzameling maar met die afdrukken heb ik het moeilijk. Wat me interesseert is of Folkestone of CBN tijdens het albiaan ooit droog land was. Aansluitend vraag ik me af hoe het komt dat aan de franse kust het aptiaan direct op juralagen ligt en de andere lagen van het onder-krijt ontbreken terwijl ze in zuid-frankrijk wel aanwezig zijn; was dit toen droog land of zijn de lagen weggeërodeerd of is het nog anders
groetjes


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting


Plaats reactie