Rockeskyller Kopf (Eifel) > gesmolten zandsteen uit het Trias??

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Rockeskyller Kopf (Eifel) > gesmolten zandsteen uit het Trias??

Bericht door mihcaz » 14 jul 2015, 00:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele weken terug samen met mijn vrouw een uitstapje gemaakt naar de (Vulkaan-)Eifel. We hebben er leuke geologische excursiepunten bezocht waaronder de Rockeskyller Kopf, een vulkanencomplex uit het Kwartair. Aangezien er hier de afgelopen tientallen jaren veel is afgegraven zijn de inwendige structuren van dit complex op meerdere plaatsen mooi zichtbaar geworden. De verschillende prachtig gekleurde aslagen vormen ware schilderijen in het landschap.

Bij nadere inspectie van één van de oudere afgravingen, ontdekte mijn vrouw dat er een bijzonder soort zandsteen tussen de tufsteen zat. De buitenste laag van deze zandsteen leek ooit gesmolten geweest. Gezond verstand deed ons vermoeden dat het zandsteen gedeeltelijk gesmolten moet zijn geweest tijdens de verschillende vulkaanuitbarstingen en daardoor een soort van glazuurlaagje heeft gekregen. Dit werd uiteindelijk bevestigd door een lokale geologische gids die met een groep amateurgeologen het terrein op kwam lopen. De gids vertelde ons dat het zandsteen tijdens de vulkaanerupties mee omhoog is gekomen en dat het afkomstig is van een zandsteenlaag uit het Boven-Devoon dat ver onder de vulkanische lagen zou liggen.
Nu bij wat speurwerk op internet zie ik bijvoorbeeld op Wikipedia staan dat het gesteente van de Rockeskyller Kopf uit basalt en Bundsandstein (zandsteen uit het Vroeg-Trias) bestaat.

Jullie snappen dat we nu beginnen te twijfelen over de herkomst van de 'geglazuurde' zandsteen. Is er iemand die hier meer van weet en ons eventueel zou kunnen helpen?

Groeten,

Micha



 
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Rockeskyller Kopf (Eifel) > gesmolten zandsteen uit het Trias??

Bericht door mihcaz » 14 jul 2015, 21:40

Volgens mij heb ik het puzzeltje zojuist zelf opgelost
Door het lezen van wat oude berichten op het forum over malmkwartsiet, kwam ik via wat zoeken op internet naar informatie over malmsteen uit bij de site van de Geologische Vereniging IJsselland. Hoe toevallig dat op deze site een verslag staat van een bijeenkomst met als thema zandsteen: www.ijssellandgeologie.nl/werkgroepen/s ... dsteen.pdf

In dit verslag vond ik een beschrijving van een 'porselijnbom' van de Rother Kopf vulkaan in de Eifel; een stuk bontzandsteen waarvan de buitenkant een glazuurlaagje heeft. Bontzandsteen uit het Trias dus.en zeer vergelijkbaar met de zandstenen die wij bij de Rockeskyller Kopf hebben verzameld.
Volgens mij kan ik voorzichtig concluderen dat ook onze geglazuurde zandstenen uit het Trias afkomstig zijn. Wel vreemd dat de Duitse gids die we toevallig ontmoetten iets anders vertelde.De fossielen die soms in de Eifelvulkanen gevonden worden lijken me wel afkomstig uit het Devoon.

Als er iemand is die meer weet dan laat ik mij graag verder informeren. Ik zal ook eens contact zoeken met de Geologische Vereniging Ijsselland.

Groeten,

Micha



[Bewerkt door mihcaz op 14-07-2015 om 20:44 NL]



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Rockeskyller Kopf (Eifel) > gesmolten zandsteen uit het Trias??

Bericht door FossilDude » 14 jul 2015, 22:07

Hoi Micha,

Leuk verslag van je ontdekking en overdenkingen.

Ik heb geen verstand van de lokale geologie daar, maar er zijn natuurlijk verschillende opties mogelijk. Wellicht komen er zowel Devoon als Trias xenolieten voor in deze afzettingen. Anderzijds, het zou het niet de eerste keer zijn dat ik een lokale gids tegenkom die incorrecte informatie heeft!

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
GdeReijke
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:12
Contacteer:
Re: Rockeskyller Kopf (Eifel) > gesmolten zandsteen uit het Trias??

Bericht door GdeReijke » 04 aug 2015, 19:47

Wat ik niet zie in het gesteente is de klassieke glaslaag die zo typerend is voor zandsteenxenolieten, alhoewel niet al die xenolieten een (duidelijk herkenbare) glaslaag hebben. Xenoliet = 'vreemd gesteente', dus in dit geval een stuk niet-vulkanisch gesteente dat is ingesloten in as of lava. In het geval van Rockeskyller Kopf zou ik eerder denken aan een kalksteenxenoliet. De kalksteen zal dan waarschijnlijk van Midden-Devonische ouderdom zijn en bij de Hillesheimer Mulde (een van de kalksteengebieden in de Eifel) horen. Dat het om een xenoliet van andere aard gaat is niet uit te sluiten. De zandsteenafzettingen liggen vlakbij Rockeskyller Kopf. In theorie zou het ook om een xenoliet van grotere diepte kunnen gaan, maar die worden minder aangetroffen en zien er doorgaans ook anders uit. Vaak gaat het dan om andere stollingsgesteenten of metamorfe gesteenten.



Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 237
Lid geworden op: 06 jul 2007, 12:21
Locatie: Alkmaar
Been thanked: 5 times
Re: Rockeskyller Kopf (Eifel) > gesmolten zandsteen uit het Trias??

Bericht door Storm » 05 aug 2015, 08:59

Ik ben vele malen in de mijn van Rockeskyll geweest.
Ik heb daar links voor in de mijn prachtige stukjes Xenoliet gevonden in verschillende kleuren zoals blauw. grijs, groen enz. Deze stukjes waren massief. Ik heb ook het boven omschreven steen met een fraai glaslaagje gevonden.
Helaas is men juist in het linker gedeelte bouwafval gaan storten en ik ben er na die tijd ook niet meer geweest.
Ik heb daar ook diverse fossielen gevonden zoals een fraai stuk koraal.

Cora



[Bewerkt door Storm op 05-08-2015 om 08:02 NL]




Plaats reactie