Jemelle Formatie

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Jemelle Formatie

Bericht door suffeleersT » 30 nov 2015, 19:21

Omdat ik nu niet meer op zoek ga een tijd ben ik mij aan het verdiepen in de geologie van de ardennen. Ben met heel wat verschillende literatuur bezig om deze toch wel een beetje te kunnen doorgronden. Maar ben natuurlijk nog ver van bekent met heel deze toch wel ingewikkelde materie. Bv; De Jemelle formatie, deze bestaat uit 3 verschillende leden. Le station, cimetière en chavées. Toch is er ook nog sprake van het vieux moulin lid dat ook deel uitmaakt van de jemelle formatie ter hoogt van de regio nisme naar wellin. Maakt deze deel uit van het chavées lid? Kan deze in het veld aan bepaalde duidelijk zichtbare kleur van stenen of vormen of steensoorten herkent worden? Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de opbouw van deze formatie?

Dank u.



 
Gebruikersavatar
Maurice
Senior Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 20 nov 2006, 16:01
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Re: Jemelle Formatie

Bericht door Maurice » 30 nov 2015, 19:45

Als ik heb goed heb Tim is de indeling van de formatie in leden plaats gebonden, de formatie van Jemelle is niet even dik op elke locatie en niet elk lid komt op elke locatie voor.
Elke plaats heeft een verschillende sedimentaire geschiedenis.

De jemelle formatie die je eerst beschrijft met de 3 leden (een totaal van +-340m dik) is het stratotype.dit is dus de standaard referentie van de jemelle formatie.

het vieux moulin lid is een 4e lid dat onder het lid des Chavées van de Jemelle formatie voor komt, maar komt enkel voor in het westen (regio Couvin - Wellin) naar het oosten toe verdwijnt dit lid en maakt dit plaats voor de stratotype beschrijving.

[Bewerkt door Maurice op 30-11-2015 om 19:47 NL]

[Bewerkt door Maurice op 30-11-2015 om 19:53 NL]


growing old is mandatory, but growing up is
optional.

Gebruikersavatar
Maurice
Senior Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 20 nov 2006, 16:01
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Re: Jemelle Formatie

Bericht door Maurice » 30 nov 2015, 19:50

Tim, ik weet niet hoe goed je frans is, maar hier heb je normaal wel wat aan:

http://ncs.drupalgardens.com/devonian/jemelle-formation

Groeten, Kevin


growing old is mandatory, but growing up is
optional.

suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Re: Jemelle Formatie

Bericht door suffeleersT » 30 nov 2015, 20:12

Ja deze heb ik ook al. Ik vraag me vooral af hoe je deze lagen in het veld kunt herkennen.
Moet je echt op zoek naar de gidsfossielen of zijn er andere herkenningspunten?




Gebruikersavatar
ivok
Berichten: 1312
Lid geworden op: 29 sep 2010, 13:43
Re: Jemelle Formatie

Bericht door ivok » 30 nov 2015, 20:31

Ik kan het je niet uitleggen, maar ja je leert het wel herkennen.

Breng mij geblinddoekt ergens naar toe. ... Dan niet
Maar met wat voorkennis een gebied in gaan dan herken ik wel het een en ander. Zoals eerder aangekaart wordt per locatie kan het ook weer verschillen

Er zijn mensen die hier heel goed in zijn.


Gids fossielen. Hoe verweert de steen. Welk type steen
Zit hem soms in subtiele verschillen
zoek je in een wand of op storthoop bij werkzaamheden. .. Dan kan vorm van de stenen ook een rol spelen.





oeps...

suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Re: Jemelle Formatie

Bericht door suffeleersT » 30 nov 2015, 20:55

Ja. In de gegevens staan beschrijvingen van de lagen. Zoals grijs-groene zandsteen met donkere grijze nodules van kalksteen enz. Kan je dit echt zo zien ter velde?



Gebruikersavatar
ivok
Berichten: 1312
Lid geworden op: 29 sep 2010, 13:43
Re: Jemelle Formatie

Bericht door ivok » 30 nov 2015, 21:10

Kalksteen nodules zijn wel goed te herkennen in wanden.

Brokkelige wandjes met daar in van die flinke kalkknollen. Vaak zie je ze al maar kijk je naar een verweerd wandje dan kun je ze ook horen ;)

Eerlijk bekennen die zandsteen waar je het over hebt herken ik niet 123. Maar kan heel goed dat ik het foutief anders benoem. Heb soms wat woordvindingsprobleempjes en dan blijft een 'eigen' benaming van iets ongewenst beter hangen dan de eigenlijke naam.
Grijsgroene zandsteen dan denk ik meer aan onder Devoon formaties


oeps...

suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Re: Jemelle Formatie

Bericht door suffeleersT » 30 nov 2015, 21:26

Ja dat was maar een voorbeeld van die zandsteen. Dus ga ik al die beschrijvingen moeten vertalen in gewoon nederlands en dan zo verder zoeken. Dat gaat wel even duren. En ze dan leren herkennen zal ook wel even in beslag nemen. Als ik lees hoe verschillende formaties sterk op elkaar lijken zal het niet eenvoudig worden. Maar des te leerrijker zeker. Dank u toch voor de info.



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Jemelle Formatie

Bericht door Frederik » 30 nov 2015, 22:26

Dat is inderdaad niet altijd even gemakkelijk. Je kan je voorstellen dat we regelmatig staan te discussiëren op het terrein.

Het helpt natuurlijk niet dat we geen geologen zijn :D


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
ivok
Berichten: 1312
Lid geworden op: 29 sep 2010, 13:43
Re: Jemelle Formatie

Bericht door ivok » 30 nov 2015, 22:50

En als ik me goed herinner hebben Frederik en ik al eens gezocht met iemand die de stenen wel heel goed kon lezen....

Daar waar wij met 3en over vierkante fabrieksblokken oid aan het discussiëren waren om de juiste stenen te duiden.
Zat nummer vier op zijn gemakkie stenen te kloppen en bijna elke steen leek wel iets te bevatten



Inderdaad discussie in het veld komt regelmatig voor. Dit lijkt wel jemelle dit doet een beetje hanonet aan... Weet je nog die kleisteen met die dingetjes zoals je daar en daar vindt


oeps...


Plaats reactie