Meteoriet of niet?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
stone island
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2017, 22:00
Meteoriet of niet?

Bericht door stone island » 28 jun 2017, 22:15

Afbeelding

Hallo,Ik heb mij even aangemeld omdat mijn zoon vandaag een misschien bijzondere vondst heeft gedaan.
Hij kwam vandaag thuis met deze steenachtige materie die volgens verschillende gelijkende plaatjes op het web gelijkenissen toont met (meteorieten)
Nu heb ik ook gelezen dat deze bijna nooit in nederland of belgie gevonden worden.
Het voorwerp is niet echt magnetisch zoals hij in 99% van de gevallen hoort te zijn en mijn kompas reageert er ook niet op (correct me if i'm wrong)
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

[Bewerkt door FossilDude op 28-06-2017 om 21:25 NL]



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door FossilDude » 28 jun 2017, 22:29

Hoi,

Sommige meteorieten zijn niet magnetisch, dus dat alleen geeft geen sluitende conclusie.

Als dit een meteoriet zou zijn, zou er aan de buitenkant een zeer kenmerkende smeltlaag moeten zitten. Dat is niet te beoordelen op deze foto. Daarvoor zullen we betere detail-foto's nodig hebben.

mvg,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

stone island
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2017, 22:00
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door stone island » 28 jun 2017, 22:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wellicht dat dit iets kan verduidelijken.



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door FossilDude » 28 jun 2017, 23:09

Dat geeft al iets meer duidelijkheid. Kan je ook nog een paar foto's plaatsen van het zwarte deel?

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

stone island
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2017, 22:00
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door stone island » 28 jun 2017, 23:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze.
Alvast bedankt voor uw reacties ;)



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door FossilDude » 28 jun 2017, 23:45

Dank voor de extra foto's. Ik begrijp waarom jullie aan een meteoriet denken.

Zo op het eerste gezicht denk ik niet dat het hier om een meteoriet gaat. Hoewel de zwarte buitenkant iets wegheeft van een 'fusion crust', zien die er over het algemeen iets anders uit. Het ziet er wat te 'korrelig' uit, niet alsof het gesmolten is geweest (terwijl dat wel zo is bij meteorieten). De zwarte buitenkant doet mij meer denken aan 'desert varnish', of wellicht gewoon roet. De fusion crust van een meteoriet is meestal gladder, heeft vaak (maar niet altijd) regmaglypts (http://meteorites.wustl.edu/id/regmaglypts.htm) en vaak (maar lang niet altijd) ook scheurtjes (in de fusion crust).

Waar komt deze steen vandaan?

met vriendelijke groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

stone island
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2017, 22:00
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door stone island » 29 jun 2017, 00:07

Deze is in Almere gevonden,
Kan het niet zo wezen,omdat ik over ijzer- en steen-meteoriet lees,dat de ijzerachtige eerder smelt en dus gladder zal zijn dan de steenachtige?
En een steenachtige lijkt mij minder magnetisch dan een ijzermeteoriet toch?

[Bewerkt door stone island op 28-06-2017 om 23:13 NL]



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Re: Meteoriet of niet?

Bericht door FossilDude » 29 jun 2017, 09:27

stone island schreef:
En een steenachtige lijkt mij minder magnetisch dan een ijzermeteoriet toch?
Is deze steen niet-magnetisch, of 'minder magnetisch'? En wat versta je onder 'magnetisch'? Dat hij ijzer aantrekt? Dat hoeft in geheel niet. Interessanter is of een magneet (zoals in een kompas) reageert op deze steen.

Niet álle meteorieten reageren op magneten. Achondrieten zijn niet magnetisch, maar dit is een zeer zeldzame klasse van meteorieten.
stone island schreef:
Kan het niet zo wezen,omdat ik over ijzer- en steen-meteoriet lees,dat de ijzerachtige eerder smelt en dus gladder zal zijn dan de steenachtige?
Bijna alle meteorieten hebben, op z'n minst aan een kant, een smeltvlak, een 'fusion crust'. Als een meteoriet geen fusion crust meer heeft, is dit meestal omdat de steen al een poosje in de woestijn ligt en de buitenkant er af gesleten is. Dat zal in Almere niet het geval zijn.

Groet,
Johan


[Bewerkt door FossilDude op 29-06-2017 om 10:12 NL]

[Bewerkt door FossilDude op 29-06-2017 om 11:15 NL]


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
fitch
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 aug 2005, 15:50
Re: Meteoriet of niet?

Bericht door fitch » 29 jun 2017, 13:02

hallo,

Zoals al aangehaald is de 'fusion crust' niet helemaal typisch aanwezig en samen met het feit dat de meteoriet niet magnetisch is, slinkt de kans op een echte meteoriet al redelijk wat.

Op je breukvlak merk ik ook een atypische structuur voor meteorieten, maar om helemaal zeker te zijn, zou een extra scherpere foto nodig zijn..

groeten
Dries


Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Re: Meteoriet of niet?

Bericht door FossilDude » 29 jun 2017, 13:47

Fitch schreef:
Op je breukvlak merk ik ook een atypische structuur voor meteorieten, maar om helemaal zeker te zijn, zou een extra scherpere foto nodig zijn..
Ik ben het op dit vlak met Dries eens. Op het breukvlak lijkt de steen een beetje op een zandsteen of kwartsiet. Je zou kunnen kijken hoe hard het materiaal is. Als je met het het blootliggende deel van deze steen (het breukvlak) op een glazen plaat (bijvoorbeeld vensterglas) krast, kan je zien of het materiaal hard genoeg is om in glas te krassen, wat zou betekenen dat deze steen waarschijnlijk kwarts bevat.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 29-06-2017 om 13:33 NL]


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Plaats reactie